Strategische Workshop

We gaan met je team om tafel om de focus van het product scherp te krijgen, net als jullie online strategie. Zo slijpen we een abstract idee bij tot een uitvoerbaar plan. Inclusief deliverables waarmee je concreet aan de slag kunt. Stap voor stap, zonder van je oorspronkelijke doelstelling af te dwalen.

Zet de gebruiker centraal en zorg dat jouw online dienstverlening daar naadloos op aansluit

Een foto van een Strategische Sessie bij SWIS met Floris en een klant

Waarom een 
Strategische Workshop?

Een nieuwe website begint met weten wat je wilt. Zonder focus geen resultaat. Je wilt een oplossing waarmee je jouw klanten bedient. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het vaak niet. Want hoe weet je wat je gebruikers willen? Wat beweegt hen eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw online aanbod daarop aansluit? De workshop geeft je antwoord op de bovenstaande vragen. Samen met jouw team bepalen we de juiste focus en scherpen we je online strategie aan. Niet alleen in een plan maar ook in tastbare deliverables waarmee je aan de slag kunt en waarmee het team altijd verbinding houdt met de oorspronkelijke doelstellingen.

Waarde

  • Een scherp beeld vormen van je klanten/eindgebruikers en hun behoeften
  • Helderheid krijgen over de belangrijkste features en business goals
  • Stakeholdermanagement en -alignment

Deliverables

  • Stakeholder-enquête
  • Moodboard en persona’s
  • Uitgewerkte key features
  • Wireframes en Visual Design
Foto van klanten die post-it's plakken tijdens een Strategische Sessie

Stakeholder-enquête

Voorafgaand aan de strategische workshop vragen we de stakeholders uit je organisatie een enquête in te vullen. Dit ‘huiswerk’ is cruciaal om inzicht te krijgen in de verschillende belangen, doelen en opvattingen die bestaan. Eventuele tegenstrijdigheden zijn het vertrekpunt voor een breed gedragen uitkomst.


Persona’s

Op basis van de doelgroepen werken we samen persona’s uit. Dat zijn fictieve personen die de doelgroepen een gezicht geven. We omschrijven hun persoonlijke kenmerken en voorkeuren door middel van empathy mapping. Zo kruipen we in de huid van een aantal typische klanten/gebruikers.


Uitgewerkte key features

Welke functionaliteiten en content zijn nodig om het product of de dienst succesvol te maken? We brengen de volledige scope in kaart én bepalen we de samenhang ertussen. Zo weten we waar we ons op moeten richten en wat nog verder uitgewerkt moet worden.


Moodboard

In de workshop definiëren we een gezamenlijk beeld van wat mooi is en goed werkt op het gebied van structuur, het design, kleurgebruik, gebruik van beeldmateriaal, gebruik van tekst, etc. We kijken bij concurrenten, maar ook op andere plekken waar jullie inspiratie vinden. Dit moodboard geeft richting en draagt bij aan het ontwerp.


Wireframes

Waar komt welke content en functionaliteit te staan op het scherm? Wat is een soepele flow? Hoe past het in de customer journey? Kunnen alle persona’s nu doen wat ze willen? En hebben we voldoende rekening gehouden met onze targets en doelstellingen? Met wireframes – de bouwtekening van een website of applicatie - geven we antwoord op deze vragen.


Visual Design

Ter voorbereiding op de workshop maken we een moodboard. Gedurende de workshop schetsen we de belangrijkste pagina(‘s). Op basis hiervan werken we na de workshop nog één pagina uit.


Deelnemers:
4 - 9 personen

Duur:
4 uur incl. lunch + 2 weken uitwerking

Floris Lovink
Digitaal strateeg
071 – 576 13 23
floris@swis.nl

Foto van een Strategische Sessie bij SWIS met Floris en klanten

Wil je meer informatie over deze dienst?

We denken graag met je mee! Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.