Gebruikers­onderzoek

Veel producten worden ontwikkeld op basis van aannames en verondersteld gedrag van de doelgroep. We horen regelmatig “Ja maar wij kennen onze klanten echt heel erg goed!” als we wijzen op het gevaar van deze aannames. Wij adviseren om op een laagdrempelige manier te valideren of je hypotheses kloppen. Dit doen we met gebruikersonderzoek: het zorgt voor inzicht én leert ons wat eindgebruikers zeggen en doen. 

Toets je website of webapplicatie aan de wensen, behoeften en voorkeuren van je doelgroep

Een foto van twee deelnemers aan een gebruikersonderzoek

Waarom gebruikersonderzoek?

Veel producten worden ontwikkeld op basis van aannames en verondersteld gedrag van de doelgroep. We horen regelmatig “Ja maar wij kennen onze klanten echt heel erg goed!” als we wijzen op het gevaar van deze aannames. Wij adviseren om op een laagdrempelige manier te valideren of je hypotheses kloppen. Dit doen we met gebruikersonderzoek: het zorgt voor inzicht én leert ons wat eindgebruikers zeggen en doen. Zo valideren we bij de doelgroep of hun wensen, behoeften en voorkeuren wel vervuld worden. En het mooie is, je hebt maar vijf personen nodig om 85% van de issues te vinden (zegt het onderzoek van Dr. Jacob Nielsen).

Waarde

  • Elimineer zoveel mogelijk aannames en verondersteld gedrag
  • Inzicht op de (gepercipieerde) werking van je product of dienst 
  • Kosten besparen door bijsturing tijdens het (door)ontwikkelen 
  • Creëer een betere gebruikerservaring en hogere klanttevredenheid

Deliverables

  • Vragen- en takenlijst
  • Logs en opnames
  • Geclassificeerde usability issues
  • Verbetervoorstellen
Een foto van een rapport van een gebruikersonderzoek

Vragen- en takenlijst

Voordat je klaar bent om je website of webapplicatie te toetsen is het van groot belang om een representatief testpanel samen te stellen. Afhankelijk van de situatie en de doelstellingen zijn dit verschillende typen eindgebruikers, die samen een dwarsdoorsnede vormen van de doelgroep(en). Samen werven we participanten voor het panel. Bij elk gebruikersonderzoek bedenken we een set taken die we participanten vragen uit te voeren. Dit zijn verschillende soorten taken zoals een ‘scavenger hunt’, waarbij we kijken of deelnemers een bepaalde taak kunnen uitvoeren. Omgekeerd kan ook (reverse scavenger hunt), waarbij vooraf het gewenste antwoord of resultaat getoond wordt. Naast een set taken die relevant zijn voor het product of de dienst, stellen we een set vragen achteraf om inzicht te krijgen in de algemene indruk, de navigatiemogelijkheden en positieve en negatieve punten.


Logs en opnames

Tijdens het gebruikersonderzoek monitoren en registreren we het gedrag en interactie van panelleden op het scherm en maken we audio-opnames. Panelleden worden geïnstrueerd zoveel mogelijk hardop te denken zodat iedereen hoort wat werkt en niet werkt.


Geclassificeerde usability issues

Uit de vragen- en takenlijst en het gedrag van de deelnemers komen een aantal issues. Met behulp van een beslisboom classificeren we de issues als ‘laag’, ‘gemiddeld’, ‘serieus’ of ‘kritiek’.


Verbetervoorstellen

Op basis van de lijst van geclassificeerde usability issues definiëren we een aantal verbetervoorstellen. Bij elk verbetervoorstel geven we aan welke issues hiermee verholpen worden. We bepalen samen welke voorstellen we gaan realiseren en testen na afloop of de verbeteringen zijn geslaagd.


Floris Lovink
Head of strategy
071 – 576 13 23
floris@swis.nl

floris_lovink

Wil je meer informatie over deze dienst?

We denken graag met je mee! Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.