Autoriteit Persoonsgegevens en SWIS bundelen krachten voor nieuwe website

Interview met Edith Res & Gijs Willems van de Autoriteit Persoonsgegevens
Nieuwe klanten
Charlotte Prins
7 juli 2023

Mensen kunnen zelf veel doen om hun privacy te beschermen. Maar uiteindelijk kunnen ze het niet alleen. Daarom is er een onafhankelijke toezichthouder. Die bedrijven, overheden en andere organisaties stimuleert om zich aan de privacyregels te houden. Die controleert of ze dat ook echt doen. En dit zo nodig afdwingt. Die toezichthouder is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Om een nieuwe website te realiseren heeft de AP samengewerkt met SWIS, een toonaangevend digitaal bureau. SWIS heeft de AP strategisch begeleid en geholpen bij het ontwikkelen van een geavanceerde en gebruiksvriendelijke website, die voldoet aan de behoeften van verschillende doelgroepen.

In dit interview bespreken Gijs Willems (projectleider AP) en Edith Res (hoofd Communicatie AP), betrokken bij het ontwikkelingsproces van de nieuwe AP-website, hun ervaringen met SWIS. Ze delen hoe ze de samenwerking hebben ervaren, wat ze waardeerden aan het werk van SWIS en hoe dit heeft bijgedragen aan het succes van het project. 

‘Strategisch heeft SWIS ons op vlieghoogte gebracht.’

— Edith Res, hoofd Communicatie bij de AP

Edith Res

Wat was het belangrijkste doel bij het ontwikkelen van de website?

Gijs:  ‘De aanleiding voor het redesign was de veroudering qua functionaliteiten, techniek en inhoud van onze toenmalige website. Informatie moet op een zo eenvoudig mogelijke manier aan verschillende doelgroepen worden weergegeven. Hoe kunnen we voor zowel organisaties, juridische professionals als burgers de juiste informatie bieden over veel verschillende onderwerpen? Dit moet op een gestructureerde manier, zodat mensen makkelijk de juiste informatie op het juiste niveau kunnen vinden.’

Edith: ‘De gelaagdheid van de informatie is heel belangrijk, van eenvoudig naar steeds complexer. Ik vind het mooi dat het goed is gelukt om het op deze manier in te richten. En voor alle doelgroepen is het goed dat informatie ook altijd op een toegankelijke manier is uitgelegd. Terwijl bijvoorbeeld een jurist in de diepere lagen heel specifieke informatie vindt.’

Gijs: ‘We hebben heel veel content, omdat het werkgebied van de AP zo groot is. Het is daarom belangrijk om al die content goed te ontsluiten en vindbaar te maken. Naast de structuur van de nieuwe website speelt de zoekmachine hier een cruciale rol. De nieuwe zoekmachine is echt véél beter dan die we hadden.’


Wat zijn enkele van de uitdagingen tijdens het ontwikkelproces en hoe zijn deze opgelost?

Gijs: ‘Zorgen dat de juiste informatie aan elkaar gekoppeld is, was een van de belangrijkste onderdelen om aan te pakken. Om lijn te brengen in die enorme berg informatie en alles op de juiste manier te bundelen en te tonen, inclusief alle dwarsverbanden. Het was een uitdaging om dit functioneel werkend te krijgen, maar ook voor de redactie makkelijk te beheren.’

Edith: ‘Ook was het een uitdaging om met de organisatie het hele contentproces te doorlopen. Gelukkig vonden de inhoudsdeskundigen het leuk om over ‘hun’ onderwerpen te praten en die te verbeteren. Daar is echt met groot enthousiasme aan gewerkt. Collega’s vinden het dan ook belangrijk dat de website goed staat. Het Informatie- en Meldpunt Privacy (IMP), waar mensen naartoe kunnen bellen als ze privacyvragen hebben, is ook heel blij om die mensen goed te kunnen verwijzen naar de juiste pagina’s, om bijvoorbeeld nog eens na te lezen. Dit maakt het werk voor IMP ook een stuk makkelijker.’

‘SWIS luistert naar onze wensen, maar blijft kritisch en denkt na over verbeteringen.’

— Gijs Willems, Online adviseur en projectleider nieuwe website bij de AP

Gijs Willems

Hoe was de ervaring met SWIS tijdens het proces?

Edith: ‘Strategisch heeft SWIS ons op vlieghoogte gebracht. Dat proces vond ik heel prettig. En daarin werd onze organisatie ook heel goed meegenomen. Daarnaast waardeerde ik dat SWIS met ons meedacht, goed bereikbaar en flexibel was. SWIS denkt net weer een stapje verder en daagt uit, ook om toekomstbestendig te zijn. Zo kunnen wij weer een tijd vooruit.’

Gijs: ‘Een bedrijf kan wel gewoon doen wat ik als klant zeg, maar ik waardeer het dat SWIS juist kritisch is. Natuurlijk luisterde SWIS naar onze wensen, maar SWIS bedacht daarbij ook verbeteringen. We bleven samen ook continu de context in beeld houden, Daardoor lag de focus niet alleen op de kleine dingen, maar bleef ook het “waarom doen we dit?” altijd duidelijk.’


Zou je SWIS aanbevelen aan andere organisaties op basis van de ervaring?

Edith: ‘Zeker. SWIS is als aanbeveling bij ons gekomen, via verschillende kanalen. Doordat we een ander project van SWIS hadden gezien, hadden we al het idee dat SWIS bij ons als organisatie zou passen. We zouden op basis van onze eigen ervaring SWIS ook zeker aanbevelen.’