Nog niet eens zo heel lang geleden had je als organisatie genoeg aan ‘een website’. Een online visitekaartje met een e-mailadres en telefoonnummer – spannender hoefde het niet te zijn. Maar nu de online concurrentie veel zwaarder is, ligt de lat hoger. Kun je nog opvallen op het internet? Een doordacht visual design kan ervoor zorgen dat je op het netvlies van je doelgroep komt én blijft. Hoe, dat vroegen we aan onze Art Director Rogier Mechielsen.
‘Mensen onthouden je merk makkelijker als je beeldtaal duidelijk is.’
Laten we prikkelend beginnen: welke organisaties moeten echt eens met hun website-ontwerp aan de slag?
‘Nou, ik heb hier geen lijstje namen liggen hoor! Maar als het ontwerp van je site alweer zo’n zes tot acht jaar oud is, zou je er toch eens kritisch naar moeten kijken. Grote kans dat de uitstraling niet meer bij je merk past, of op z’n minst een update nodig heeft. Verder zie ik dat concepten na verloop van tijd vaak verwateren, doordat er steeds ad hoc elementen worden toegevoegd. Je kent het wel: “zet anders die campagnefoto in de header”, of: “dan maken we toch nóg een pagina aan?” Door dit soort keuzes valt de visuele samenhang weg.’
Is dat een probleem, als de visuele samenhang wegvalt?
‘Als je beeldtaal niet consistent is, haalt dat de herkenbaarheid én betrouwbaarheid van je merk naar beneden. Een ontwerp dat goed in elkaar zit wekt vertrouwen, roept positieve emoties op en motiveert bezoekers. Daarbij komt dat een consistent design veel beter blijft hangen dan een visueel allegaartje: mensen onthouden je merk makkelijker als je beeldtaal duidelijk is. En mensen zijn geneigd om wat ze visueel waarnemen, te koppelen aan de inhoud van je verhaal – waardoor ook je boodschap en de naam van je organisatie beter beklijven.’
Een design moet aan de ene kant opvallen, maar het moet ook praktisch blijven. Zit daar geen spanningsveld tussen?
‘Misschien een beetje. Een design mag nooit té avontuurlijk worden, want dan snappen mensen niet meer waar ze naar kijken. Bij SWIS ontwerpen we ‘user centered’: we zetten de informatiebehoefte van de doelgroep voorop. Dat betekent niet dat het ontwerp maar saai moet worden, want dan onthouden mensen je merk niet. Gelukkig is er binnen de kaders van ‘user centered’ design altijd ruimte voor prikkelende elementen. Denk aan een bewust gekozen asymmetrie of opvallende vormen en kleuren. Bij SWIS maken we niet de allergekste designs, maar we zorgen wel dat je website onderscheidend is ten opzichte van je concurrenten.’
Stel dat een organisatie toe is aan een nieuwe uitstraling. Hoe ga je dan te werk?
‘We volgen een gestructureerd creatief proces waarin we vier fases doorlopen: “Immersion en Discovery”, “Design Concepting”, “Visual Design Prototype” en “Oplevering en Documentatie”. Fase 1 start met een kick-off sessie waarin we ons helemaal laten onderdompelen in de organisatie. Ons doel is om twee dingen helder te krijgen: wat zijn de “user needs” ¬– de behoeften van de doelgroep – en wat wil de organisatie zélf met het design bereiken? Dat is onze basis voor fase 2.’
‘De volgende stap is om verschillende ideeën en ontwerprichtingen te verkennen. Dat doen we door verschillende combinaties van kleur, vorm, typografie, beeldgebruik en “eigenheid” voor te stellen. Samen met de organisatie kiezen we het design dat de doelgroep het best bedient en de juiste uitstraling heeft. Dat wordt de definitieve ontwerprichting.’
‘Vervolgens maken we een klikbaar prototype: we ontwerpen alle pagina’s en zetten er echte content in. Zo krijg je een realistisch beeld van hoe de website er straks uit gaat zien. Dat Visual Design Prototype leggen we voor aan alle stakeholders en beslissers binnen de organisatie, zodat zij nog feedback kunnen geven en vragen kunnen stellen.’
‘Daarna gaat het design door naar de developers, die ervoor zorgen dat techniek en visueel design mooi samenkomen. Via een speciaal document, de Design Handoff, geven we ze hier instructies bij. En ook de organisatie krijgt documentatie: een Design System of Styleguide waarin precies staat welke componenten we ontworpen hebben, hoe ze eruitzien en wat de samenhang is. Het resultaat is een website die aan de behoeften van de doelgroep voldoet, en die perfect bij de kernwaarden van je organisatie past.’
Wat zou je (nieuwe) klanten nog willen meegeven?
‘Is je website ouder dan zes jaar, kijk dan eens kritisch naar het design! Past het nog bij deze tijd – en bij jou en wat je wilt uitstralen? Is je beeldtaal nog consistent, en val je nog genoeg op? Met slimme design-ingrepen kun je de eenheid binnen je merk terugbrengen. Zoals Google dat heeft gedaan met z’n Workspace tools: van Gmail tot Google Drive, alle icoontjes passen bij elkaar. Ze spreken dezelfde taal.’