'Een soepele site begint met diepgaand onderzoek'

Kennis
Floris Lovink
1 februari 2022

Hi Lotte, vertel eens: hoe lang werk je al bij SWIS – en in welk team zit je?

Sinds september 2021, dus nu zo’n halfjaar. Maar tel je mijn afstudeerstage mee, dan loop ik hier al een jaar rond. Ik begon in team ‘Impact’, maar eerdaags word ik onderdeel van het Design-team dat we nu opzetten. Mijn droomrol? UX'er zijn, met een ongezouten mening over gebruiksvriendelijkheid en met wie je als teamlid tijdens het hele proces kunt sparren.

‘Kijken of een digitale ervaring beter kan, ik doe niets liever.’

Lotte de Vroomen - UX designer @SWIS

Vanwaar die design-passie? 

Als kind was ik al heel creatief. En toen het moment aanbrak om een studie te kiezen, werd dat CMD: Communication & Multimedia Design. Een vrij brede en theoretische opleiding, die toch ook uitgebreid op praktische zaken ingaat. Je leert bijvoorbeeld programmeren op basisniveau, en je staat vanuit het perspectief van de gebruiker stil bij elke stap in de ontwikkeling van een digitale ervaring. Daar heb ik nog steeds gemak van in mijn werk. Ik kan diezelfde theorie namelijk toepassen op wat ik nu maak.

Je deed onderzoek voor Naturalis. Hoe was dat?

Als afstudeerproject bij SWIS hielp ik de digitale gebruikerservaring van Naturalis verbeteren. Voor zover mogelijk dan, want ze hadden al een prachtige site – die ook niet voor niets een UX-award heeft gewonnen. Uit mijn onderzoek bleek dat de algehele gebruikerservaring goed paste bij Naturalis en wat het museum wil uitstralen. Wel vond ik obstakels in de informatie- en navigatiestructuur. Hiervoor heb ik een verbetervoorstel opgesteld. Daar gaan ze binnenkort mee aan de slag. 

Wat zie jij als de kern van je werk?

Kijken of een gebruikerservaring beter kan. Dat betekent: checken of bijvoorbeeld de informatiearchitectuur klopt of hoe ik interactie tussen gebruiker en systeem kan verbeteren. Een positieve ervaring creëer je niet alleen met mooi ontwerp, maar is altijd de som van verschillende factoren. Het geheel van vormgeving, structuur en informatie bepalen dit samen. Daar zet ik tools voor in, zoals UX-optimalisatie of een gebruikersonderzoek.

UX-optimalisatie vs. gebruikersonderzoek

Beide testen een gebruikerservaring, maar in een andere vorm. Bij UX-optimalisatie checkt een UX-expert de gebruiksvriendelijkheid van een site door ‘m te toetsen aan richtlijnen waar websites aan moeten voldoen. Bij een gebruikersonderzoek zet je een testgroep in. Die geef je een set taken, waarbij jij toekijkt hoe ze die uitvoeren. Zo ontdek je mogelijke knelpunten. En je voorkomt tunnelvisie: je oordeel is namelijk niet gebaseerd op je eigen aannames, maar op de daadwerkelijke ervaring van gebruikers. 

Bij SWIS is UX-Optimalisatie een pakket met twee onderdelen: Een UX-checklist waarmee we een website of applicatie controleren aan de hand van meer dan 200 richtlijnen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast voeren we een expert review uit, aan de hand van de 10 heuristieken van Jacob Nielsen. Daarmee controleren we of een website net zo logisch is ingedeeld als de ‘echte’ wereld, zodat je er soepel en vanzelfsprekend doorheen navigeert. Nadat we deze twee stappen hebben doorlopen, zien we veel scherper hoeveel werk er nodig is, en waar. Moet de hele website op de schop, of is het alleen een kwestie van hier en daar wat tweaken?

Is jouw website wel zo gebruiksvriendelijk en effectief als je denkt? Lotte helpt je graag met het optimaliseren van de UX!