Matomo: een volwaardig alternatief voor Google Analytics?

Artikel
SWIS
19 juni 2019

Google Analytics is de meest gebruikte analysetool voor je website. Het is gratis, enorm uitgebreid en als je eenmaal een beetje bekend bent met de tool, ook best gebruiksvriendelijk. Toch kleven er ook wat nadelen aan: je data wordt opgeslagen bij Google en vanuit privacy oogpunt vinden steeds meer mensen dat een beetje eng. Zeker voor privacygevoelige websites vragen onze klanten daarom steeds vaker om een alternatief.

Matomo logo

Dan kom je al snel bij Matomo uit, voorheen Piwik. Een privacy vriendelijke webanalytics tool, waarbij je ook kunt kiezen voor een On Premise variant. Je installeert Matomo dan op je eigen server, zodat je zeker weet dat je data alleen van jou blijft.

Nu ben ik zelf nogal een Google Analytics fan, maar ik neem graag de proef op de som: is Matomo een gelijkwaardig alternatief voor Google Analytics? Of wordt het afzien als je een privacy vriendelijkere analysetool zoekt? Let's find out!


De eerste indruk

Het is even wennen. De schermen doen wat gedateerd aan en op een of andere manier oogt het wat minder gestructureerd dan ik gewend ben. De datumselectie in Google Analytics werkt een stuk beter dan die van Matomo. Een periode kiezen en die vergelijken met een voorgaande periode is bijna niet te doen. Dat is vaak een van de eerste dingen die je doet om te bepalen hoe het met een site gaat. 

Het dashboard van Matomo

Rapporten

De structuur is net iets anders, met een andere volgorde en benamingen, maar wel herkenbaar. Ook Matomo heeft rapporten opgedeeld in deze secties:

Bezoekers

Wie is je bezoeker? In Google Analytics heet dit Doelgroep, maar de onderliggende  rapporten zijn vergelijkbaar. Waar Google een aparte sectie voor Realtime heeft, valt dit bij Matomo onder Bezoekers.

Het onderdeel bezoekers binnen het Matomo dashboard


Gedrag

Wat spoken je bezoekers allemaal uit op je website? Dit heeft Matomo goed voor elkaar. Naast de pagina's die het meest bekeken zijn (handig gegroepeerd), zie je hier ook gelijk een overzicht van downloads en uitgaande links. In Analytics moeten we daar trucjes met Tag Manager voor uithalen en dan in de grote berg Gebeurtenissen op zoek naar downloads en uitgaande links. Dat Matomo dat zelf al doet én ze in een apart rapport toont is echt een mooie toevoeging. Wel mis ik hier een eenvoudig overzicht van de totale bounce rate, time on site en pages per visit. In Analytics geeft je dat gelijk een goed beeld van de kwaliteit van het bezoek; dat mis ik in Matomo.


Herkomst

Waar komen je bezoekers vandaan? In Google Analytics is dit ook wel bekend als Acquisitie. Ook dit ziet er weer redelijk bekend uit: je ziet de diverse kanalen met de bezoekersaantallen. 

Toch verliest Matomo het op het vlak van acquisitie dik van Google Analytics: de laatste kun je koppelen met Google Ads, wat een absolute vereiste is om goede SEA-campagnes te kunnen draaien. In Matomo gaat dat niet. Daarnaast ontbreekt net als in Google Analytics het zoekwoord dat je bezoekers gebruiken (het 'not-provided' probleem). Waar je dat in Analytics nog enigszins kunt ondervangen door Search Console te koppelen, moet je het in Matomo met een stuk minder info doen. 


Doelen en e-commerce

Als je echt wilt weten hoe goed je site het doet, heb je doelen ingesteld in Analytics. En als je producten verkoopt misschien zelfs e-commerce tracking. 

Qua doelen doet Matomo niet onder voor Google. Ook hier kun je vrij eenvoudig doelen instellen en het tracken van formulieren gaat in Matomo zelfs automatisch. 

Voor e-commerce heeft Matomo een aparte plugin, waarmee je op een soortgelijke manier als in Google Analytics de verkopen op je website kunt bijhouden. Op dit vlak ontlopen de twee elkaar niet veel.


Installatie

Net als bij Google Analytics hoef je alleen maar één scriptje op iedere pagina te zetten om te beginnen met meten. Hou er wel rekening mee dat dit voor de On Premise variant, waarbij Matomo draait op je eigen server, wel wat tijdrovender is. 

Voor Google Analytics gebruiken wij altijd Google Tag Manager. Daarmee installeer je niet alleen Analytics en andere tags, maar richt je ook het bijhouden van gebeurtenissen eenvoudig in. Matomo heeft een eigen Tag Manager, waar ik nog niet uitgebreid mee heb kunnen experimenteren. De twee tag managers lijken op het eerste gezicht best op elkaar, maar meer kan ik er nog niet over zeggen.

Meer opties

De meeste instellingen zoals filters, segmenten en query parameters komen ook in Matomo terug. Ook kun je site searches bijhouden, gebruikers beheren en regelmatig rapporten per mail ontvangen. Naast die standaard features heeft Matomo extra aandacht voor privacy: je kunt zelf aangeven op welk niveau je gegevens wilt anonimiseren en de AVG-checklist nalopen. Handig!


Conclusie

Matomo is op het eerste gezicht een aardig alternatief voor Google Analytics. Maar eerlijk is eerlijk: als ik de keuze heb, kies ik voor Analytics. Deels is dat gewenning en een prettigere user interface. Daarnaast telt vooral dat je in Google Analytics de noodzakelijke koppelingen met Search Console en Google Ads hebt. Als je adverteert op Google kun je echt niet zonder die informatie.

Aan de andere kant: als je Google Analytics vanuit privacy oogpunt niet kunt of wilt gebruiken, is Matomo een prima alternatief. De rapporten zijn vergelijkbaar en op Google Ads na, mis je eigenlijk geen gegevens. Daarmee is Matomo een goede keuze als je Google's datahonger wilt vermijden.