Dat er bij een digitaal bureau Product Owners rondlopen, is niets bijzonders. Maar de product owners van SWIS zijn er drie uit duizenden. Met hun organisatietalent, communicatiekracht, inlevingsvermogen én strategisch inzicht zorgen Lisette, Nynke en Sarai ervoor dat er niet alleen wordt gepraat over hoe het beter kan, maar dat het ook gebéurt. We vroegen het drietal hoe ze naar hun rol kijken, en wat ze zo mooi vinden aan het Product Ownership bij SWIS.
Drie vrouwen, één missie
Onze drie Product Owner-helden komen niet uit hetzelfde ‘nest’. Zo werkte Lisette vóór haar SWIS-tijd als ‘digital producer’ bij een ander bureau en was Nynke projectmanager bij een SaaS-bedrijf. Sarai was al Product Owner, maar dan bij een grote Nederlandse webwinkel. Ondanks hun verschillende achtergronden hadden ze één ding gemeen: ze wilden graag als ‘allround’ Product Owner aan de slag. In SWIS vonden ze de perfecte match.
Spil in het project
‘Bij SWIS kan ik weer alles doen wat bij het Product Ownership hoort, en dat is echt heerlijk,’ zegt Sarai. ‘Hiervoor werkte ik bij een organisatie met duizenden medewerkers. Bij bedrijven van die omvang zijn functies vaak heel gespecialiseerd: werknemers zijn maar voor een fractie van het proces verantwoordelijk. Terwijl Product Ownership nou juist draait om het totaaloverzicht en alle lijntjes bij elkaar brengen. Bij SWIS ben ik weer de spil in elk project dat mijn team oppakt. Dat vind ik fantastisch.’
'Vanuit onze positie zorgen we voor focus en resultaat'

Ultieme waarde creëren
Wat een Product Owner precies doet? ‘We are value maximizers’, zegt Sarai. ‘We zorgen ervoor dat alles wat uit de vingers van de Developers komt, zo waardevol mogelijk is voor klanten én eindgebruikers. Dat doen we vanuit een centrale rol waarin eigenlijk alles samenkomt. Wij zijn de contactpersonen voor alle stakeholders, denken inhoudelijk mee over het eindproduct, bepalen met welke taken ons team aan de slag gaat en in welke volgorde dat gebeurt. En we bewaken planning en budget. Kortom, we zijn bij alle onderdelen van een digitaal project betrokken en zorgen vanuit die positie voor focus en resultaat.’
Grote schoenen om in te stappen
Het is niet de eerste keer dat SWIS met Product Owners werkt. Wel dat we Product Owners ‘van buiten’ hebben gehaald. ‘Ik heb geen technische achtergrond,’ vertelt Nynke. ‘Daarin verschil ik van m’n voorganger, die al lang bij SWIS werkte en als Developer het Product Ownership is ingerold. Hij deed het supergoed, maar SWIS zocht iemand met een ander profiel: met meer nadruk op organisatorische skills, communicatiekracht en inlevingsvermogen. Daar ben ik goed in! Juist doordat ik geen technische achtergrond heb, kan ik de brug slaan tussen het Developersteam en de klant – die meestal ook niet alles van code weet.’
Verbinders tussen SWIS en klant
De afstand tussen SWIS en klanten verkleinen: misschien is dat wel de belangrijkste missie van onze Product Owners. Lisette richtte hiervoor een speciale gedeelde workspace in. ‘Bij SWIS werken we allemaal in dezelfde digitale omgeving: één systeem waarin we samenwerken en al ons werk opslaan,’ legt ze uit. ‘Wel zo handig, want op die manier kan iedereen overal bij en voorkom je verwarring over versies. Een tijdje terug heb ik binnen ons systeem een workspace voor klanten ingericht. Hier hebben ze toegang tot alles wat relevant voor ze is, denk aan notulen, planningen en strategische sessies. Zo kunnen klanten altijd volgen waar we mee bezig zijn. Die transparantie is typisch SWIS.’
Leer ze kennen
Werk je al samen met SWIS? Dan heb je vast ervaren hoe fijn het is om Lisette, Nynke of Sarai aan het roer van je project te hebben staan. Zoek je nog een partner voor jouw duurzame digitale verandering? Neem dan contact op met een van onze helden.