Van dino naar digitaal meesterschap

Jouw pad naar duurzaam digitaal succes
door Matthias Snoei op 30 november 2022

De weg naar digitaal meesterschap gaat voor mij niet alleen over overleven, maar ook over de kunst van veranderen. Veranderen om het goede te behouden en nieuwe dingen toe te voegen. Om samen een mooiere en rijkere toekomst te creëren, en om te bouwen aan een wereld met méér diversiteit.  

‘Het internet is niet af als we straks met z’n allen alleen nog maar op TikTok zitten.’  

Matthias Snoei - Managing Director @ SWIS

Vanuit deze gedachte ontstond twee jaar geleden de term Duurzaam Digitaal Veranderen. Wij zijn al ruim twintig jaar actief betrokken bij de digitale ambities van organisaties, en we kunnen constateren: er is technisch een heleboel veranderd. Tegelijkertijd ontdekken we patronen in het veranderproces die keer op keer terugkomen.


Het model: verken, verdiep en versnel

Er zijn talloze boeken en oneindig veel websites over digitale transformatie. Om het overzichtelijk te houden, gebruik ik het model ‘from dinosaur to digital master’. Het komt jullie misschien bekend voor – het staat ook op onze website. Ik ben fan van het dinosaurus model, omdat het de weg naar digitaal meesterschap tot de essentie terugbrengt.  

Stap één: bedenk als organisatie wie je bent en wat je wilt bereiken. Ik zoom vandaag in op de hoe-vraag: hoe leg je het pad naar digitaal meesterschap af? 

Digital Mastery - diagram


Twee kanten van ‘digital’ 


Het model zegt dat je met digitaal meesterschap twee kanten op kunt, en dat zie je terug via deze twee assen. De verticale as staat voor digital customer experience, de horizontale voor digital operational excellence

Digital Customer Experience (DXC)

Digital Mastery - animation DCX

Bij Digital customer experience gaat over nieuwe producten en diensten aanbieden aan klanten,  bijvoorbeeld een nieuwe online dienst of een verbeterde website.

Digital Operational Exellence (DOX)

Digital Mastery - animation DOX

Bij digital operational excellence draait het om je organisatie digitaal optimaliseren. Zorgen dat je intern de boel op orde hebt, zodat je klanten sneller, efficiënter en goedkoper kunt helpen. Kort gezegd: dit is het traditionele IT-domein van onder andere het ERP, CRM en PIM.  


Drie paden

Er zijn volgens dit model drie paden die je kunt bewandelen op weg naar digitaal meesterschap. Vernieuw je éérst je digitale aanbod en pas je daarná je operationele systemen aan, dan kies je voor het outside-in-pad. Andersom kan ook: beginnen met intern structureren, om vervolgens aan de voorkant nieuwe dingen te kunnen doen. Dat is het inside-out-pad.  

In werkelijkheid volgen organisaties altijd het hybride pad waarbij de twee paden elkaar afwisselen. Als je goed kijkt, zie je dat de andere twee paden een hybride pad zijn, alleen zijn de stappen groter en extremer.  

Digital Mastery - animation Hybride


Wat er misgaat bij bedrijven

Ik zie dat binnen veel bedrijven de digitalisering nog te veel ‘versnipperd’ is. De sales- en marketingafdeling focussen op de digital customer experience en de IT-afdeling op de digital operational excellence. Met als gevolg: gescheiden ‘potjes’, verschillende visie en een gebrek aan overzicht.  

Wat is er veranderd

Maar, zoals ik al zei: er is veel veranderd. Twintig jaar geleden – toen het internet opkwam – had je een website en een apart, intern IT-systeem. Dat waren gescheiden werelden. Nu groeien die twee steeds meer naar elkaar toe. Inmiddels draaien vrijwel al je IT-systemen ín je webbrowser. Ze gebruiken dezelfde webtechnologie en dankzij bijvoorbeeld API’s kunnen ze ook nog met elkaar communiceren. Hierdoor zijn we steeds beter in staat om de optimale customer experience hand in hand te laten gaan met operational excellence.  


SWIS biedt hulp

SWIS helpt jullie graag op weg naar digitaal meesterschap. We zijn voor klanten vaak adviseur, reclamebureau, webbouwer en system integrator inéén. Ons doel? Niet alleen naar je website kijken, maar naar een optimale digitale ervaring voor je klanten én medewerkers.  

We zitten graag in een flow van verkennen, verdiepen en versnellen: 

  • we verkennen nieuwe paden 
  • we verstevigen en integreren ze met de rest van je systemen  
  • en zo versnellen we, op duurzame wijze, je digitale transformatie 

Dit proces leidt tot duurzame digitale verandering. 


DRIE PADEN 

Er zijn volgens dit model drie paden die je kunt bewandelen op weg naar digitaal meesterschap. Vernieuw je éérst je digitale aanbod en pas je daarná je operationele systemen aan, dan kies je voor het outside-in-pad. Andersom kan ook: beginnen met intern structureren, om vervolgens aan de voorkant nieuwe dingen te kunnen doen. Dat is het inside-out-pad.  

In werkelijkheid volgen organisaties altijd het hybride pad waarbij de twee paden elkaar afwisselen. Als je goed kijkt, zie je dat de andere twee paden een hybride pad zijn, alleen zijn de stappen groter en extremer.  

Over Matthias Snoei

  • Politicoloog, studeerde in 1999 af op de aanstellingswijze van de burgemeester en vind dat publieke data eenvoudig en begrijpelijk beschikbaar moet zijn voor iedereen.

  • Directeur SWIS, begon in 1999 met SWIS, omdat zie bullit hierboven

  • Vice-voorzitter Geobusiness Nederland