071 - 576 13 23
10 tips om social media effectief in te zetten!

10 tips om social media effectief in te zetten!

door op 19 februari 2018


In december gaf ik de kennissessie over het effectief inzetten van social media. Social media is het perfecte medium om interactie met jouw (potentiële) klanten en doelgroep te creëren. Daarnaast zorgen de kanalen voor meer zichtbaarheid van jouw merk. Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste doelgroep jouw merk vindt en fan wordt? In deze blog vind je 10 tips om jouw social media effectief in te zetten!

Tip 1: Maak gebruik van een contentkalender

Door middel van een contentkalender kun je thema’s identificeren en daardoor gevarieerde posts inplannen. Ook zorgt het voor meer structuur in de berichten, waardoor het minder last minute wordt om berichten te delen.

content_kalender.png

Tip 2: Post op tijdstippen wanneer je doelgroep online is

Ga binnen Facebook naar je 'Statistieken' en daarna 'Berichten' en kijk wanneer je doelgroep online is. Speel hierop in door net voor de piek van wanneer jouw doelgroep online is te posten waardoor de berichten meer zichtbaarheid creëren. 

facebook_statistieken.png

Tip 3: Post regelmatig, maar niet te vaak

Zorg ervoor dat de Facebook berichten niet als spam worden gezien van jouw doelgroep.

Tip 4: Gebruik social media niet als verkoopkanaal

Mensen gaan vaak voor hun plezier naar social media. Zet daarom social media in met als doel klantenbinding en niet directe verkoop.

Tip 5: Lok een reactie uit

Stel vragen aan je doelgroep om zo interactie uit te lokken en het engagement te verhogen

 social_media_post.png

Tip 6: Post geen YouTube links

YouTube is een grote concurrent van Facebook. Als je direct een YouTube link deelt zal Facebook dit minder waarderen en daardoor jouw bericht minder snel in andermans tijdlijn delen. Een tip hiervoor is om de YouTube video te downloaden als mp4 en direct up te loaden. 

Tip 7: Pin een goed presterende post

Dit zorgt voor meer zichtbaarheid van jouw best presterende post of campagne.

hootsuite.png

Tip 8: Speel in op de actualiteit

Door op de actualiteit in te spelen kan de doelgroep zich makkelijker identificeren. Doe dit bijvoorbeeld door rekening te houden met de issuekalender

Tip 9: Maak het persoonlijk

Dit zorgt voor herkenbaarheid binnen de doelgroep. Als een bericht jou persoonlijk raakt, ben je eerder geneigd om te reagearen. 

ombudsman_herkenbaarheid.png

Tip 10: Gebruik (live) video

Live video zorgt voor een hogere betrokkenheid. Probeer dit zelf eens uit bij evenementen, achter de schermen bij een productieproces of organiseer een Q&A. 

Met deze tips heb je meer handvatten gekregen om jouw social media effectief in te zetten. Kom je ergens niet uit of wil je meer weten? Stuur mij gerust een mailtje en dan kijk ik met je mee!