071 - 576 13 23
Bol.com: in drie stappen een webwinkel

Bol.com: in drie stappen een webwinkel

door Stephan van der Meer op 18 augustus 2013


Bol.com wil zijn waar de vraag ontstaat. Op een website over marketing wil iemand de beste marketingboeken kunnen kopen. Op een site over Justin Bieber verwacht je de  cd’s van Justin Bieber.

Daarom wil bol.com die sites de mogelijkheid geven heel  eenvoudig een eigen webwinkel te ontwikkelen. Dat kan nu met de Winkelwidget. SWIS maakt deze tool in opdracht van Ralph Remkes, manager partnerprogramma bij bol.com.

1500 nieuwe webwinkels

“We hebben de widget nu een dikke maand op de site staan. En binnen die maand hadden we 1500 nieuwe webwinkels, terwijl we voor het eerste jaar hoopten op 500. Dat geeft al wel aan dat de widget enorm in een behoefte voorziet. Iedereen met een website kan zich aanmelden als partner en er een beginnen. Een kwestie van een paar kliks.

Dat gebruikersgemak staat bij bol.com hoog in het vaandel. We zochten een bedrijf dat daarmee uit de voeten kan. Bij SWIS vonden we jonge honden. Creatief in uitvoering en ideeën. Dat zag ik terug in het proces, en nu ook in de nazorg. Ze pakken alles snel op, en dat werkt prettig. En het resultaat is een widget waarmee mensen zonder enige kennis van HTML binnen de kortste keren een eigen webwinkel aanmaken.

Nog meer bol.com

SWIS werkt net als bol.com met Scrum: meteen aan de slag. We zijn begonnen met een brainstorm over de functionaliteit en vervolgens hebben we die in fases gerealiseerd. Eerst de widget, toen de winkel, vervolgens de backend. Door de grote hoeveelheid gebruikers zijn er nu volop verbeterideeën. Zo willen we in het design meer bol.com-elementen integreren, dat geeft bezoekers vertrouwen. En natuurlijk gaan we dat weer met SWIS doen.”

De Winkelwidget zelf proberen? Maak een partneraccount aan via het partnerprogramma van Bol.com en log in. Op het tabblad promomateriaal vind je de Winkelwidget. Nieuwsgierig? Bekijk de case