071 - 576 13 23
Check je website met de SWIS PageChecker

Check je website met de SWIS PageChecker

door Rick van Haasteren op 27 mei 2016


Het is zover: de website gaat live!

Na vijf sprints is het zover: eindelijk kan de nieuwe site live. De klant is helemaal tevreden, alle backlog stories zijn opgeleverd. We hebben uitvoerig getest en de product owner heeft groen licht gekregen van alle stakeholders. Tijd om op de grote rode knop te drukken en de champagne te openen. Dat hebben we toch maar mooi gedaan!

De eerste stapjes zijn altijd spannend

De komende uren zal blijken of alles goed gaat. Hoe doet de website het, nu hij zijn eerste stapjes op internet zet? Met diverse tools monitoren we dit. Denk aan de logfiles, Google Analytics, Search Console en Google PageSpeed. Spannende momenten, want nu blijkt of de website er inderdaad zo goed voor staat, als wij dachten. Grote problemen komen gelukkig zelden voor. Maar er zijn altijd wel wat kleine dingetjes die nog aangepast moeten worden. Niet zo gek, als je bedenkt met hoeveel factoren we rekening moeten houden.

Een hele checklist van factoren

De volledige lijst zal ik je besparen, maar ik geef je graag een idee van de factoren die we checken: 

  • Is de website snel genoeg? Google PageSpeed geeft elke website een score tussen de 0 en 100. Wij proberen altijd boven de 85 te komen. Dan is je website binnen no-time geladen: wel zo prettig.
  • Is de HTML foutloos? De instantie die de internetstandaarden vast legt, het W3C, heeft een mooi tooltje om dit na te gaan.
  • Hebben we alles gedaan om de website te helpen aan een goede score bij zoekmachines? Hebben we bijvoorbeeld een sitemap aangemaakt, zodat Google direct op de hoogte is van de nieuwe URL’s? Staat er een goede ‘title’ en ‘meta description’ op de pagina? En klopt de semantische indeling van de site?
  • Werkt de site op mobiel minstens net zo lekker als op desktop of tablet? Iets wat steeds belangrijker wordt in onze mobile-first wereld.
  • Is de site eenvoudig te delen op social media? Dit zijn immers belangrijke wegwijzers naar je website die veel verkeer genereren. Met de OpenGraph tags zorgen we, dat de site goed voor de dag komt op Facebook, Twitter en Whatsapp.
  • Zit de techniek goed in elkaar? Gebruiken we bijvoorbeeld niet teveel verschillende javascript- en css-bestanden?

De website en de klant online succesvol maken…

De factoren die we moeten checken, vormen kortom een flinke lijst. En hoewel een website nooit helemaal af is, moeten de bovenstaande punten in elk geval kloppen bij de livegang. Dit gaat verder dan de user stories die we met de klant bedenken. Die gaan over specifieke stukjes functionaliteit. De bovenstaande factoren gaan over de site als geheel. Het zijn kwaliteitseisen die we onszelf opleggen om de website, en dus onze klanten, online succesvol te maken.


… met de SWIS PageChecker

Het nalopen van alle punten vraagt om een checklist. Maar een suffe lijst met puntjes? Dat moest beter en gebruiksvriendelijker kunnen. Daarom bedachten we een online checklist die je website naloopt en die je ook direct laat zien wat je kunt verbeteren, de SWIS PageChecker.

Reuze handig voor onszelf…

Elke maand hebben we bij SWIS een kennissessie. Bij een van die sessies presenteerde ik de nieuwe tool aan mijn collega’s. Al snel concludeerden we, dat dit ook handig is voor onze klanten. Want een website gaat juist na de livegang echt leven. Er komen nieuwe pagina’s bij of de indeling verandert. Heel belangrijk dat de site ook dan in topconditie blijft.

… en voor onze klanten

Onze creatieveling Erwin maakte een mooi design en inmiddels staat hij live: de SWIS PageChecker. Hiermee zorgen wij dat jouw website echt af is. Én check je bovendien ook zelf of jouw pagina klaar is om het internet te veroveren!

Test de SWIS PageChecker zelf