071 - 576 13 23
De hipste arbosite van het land

De hipste arbosite van het land

door Sonja 't Mannetje op 15 februari 2016


Van kleinbedrijf tot grote werkgever en van verzekeraar tot werknemer. Hoe bedien je zes compleet verschillende doelgroepen met heel eigen informatiebehoeften binnen één website? GertJan van Schuppen van ArboNed vertelt hoe dit is gelukt op arboned.nl.

Wat wil je doelgroep?

Wat wil je doelgroep? Een basisvraag voor communicatieprofessionals. Van kleinbedrijf tot grote werkgever en van verzekeraar tot werknemer: ArboNed bedient ze allemaal. GertJan: ‘Van de bakker op de hoek tot de HR-afdeling van een multinational. Onze klanten zijn heel divers en hun vraag aan ons is dan ook heel verschillend. Onze uitdaging was alle doelgroepen bedienen binnen één site.’

Samen aan de slag

GertJan: ‘We maakten eerst intern een opzet van ons idee voor de website en benaderden daarna twee webbureaus. Bij SWIS troffen we jongens die goed meedachten over de opzet van de website en de navigatiestructuur. Ook spraken verschillende van hun projecten, zoals die voor Bronovo en Stichting AAP, ons erg aan. Maar wat de doorslag gaf, was de hands-on mentaliteit van SWIS. Bij hen wisten we: we gaan met zijn allen aan de slag’.

Scrum Product Owner

Met Scrum was GertJan wel al bekend, maar de rol van Product Owner was nieuw voor hem. ‘Daarom ondersteunde Onno mij vanuit SWIS als product manager. Zo had ik ruimte om in mijn nieuwe rol te groeien. Aanvankelijk verkeek ik me hierop. Mijn dagelijkse werkzaamheden liepen gewoon door en het was dan ook een pittige periode. Ik zat wekelijks twee dagen bij SWIS op kantoor en had daarnaast mijn handen vol aan het vullen van de content, het monitoren van de backlog en het testen van nieuwe onderdelen.’

Vergeleken met sites van concurrenten hebben wij nu echt een hippe website.

Tussentijds bijsturen

GertJan: ‘Voor een groot project heeft Scrum echt meerwaarde. Het was zo’n omvangrijk proces, dan kun je niet alles van tevoren bedenken. Sommige dingen komen pas naar voren tijdens de ontwikkeling. Met Scrum kun je tussentijds bijsturen. SWIS speelde hierin een belangrijke rol. Ze luisterden naar onze wensen, maar namen deze niet klakkeloos over. Dat is prettig, want zij weten vaak veel beter hoe je iets optimaal kunt inrichten.    

‘Wat een flitsende hippe site’

‘Onze site ging begin januari live. Op een woensdagmiddag,’ vervolgt GertJan. ‘Ik ging naar huis en hield er rekening mee dat mijn mailbox donderdag wel ontploft zou zijn. Meestal moeten mensen even wennen aan iets nieuws, dus ik was voorbereid op veel vragen. Maar toen ik mijn mail opende, viel dat reuze mee. Ik vroeg me af wat er aan de hand was, maar de site bleek gewoon goed te werken. Iedereen was heel positief. ‘Wat een flitsende hippe site’, hoorde ik veel collega’s zeggen. Ik ben dan ook supertrots.’

Online presentatietool en toekomstwensen

Omdat ze zo enthousiast zijn over de site, vroeg ArboNed SWIS ook om een online presentatietool te ontwikkelen op basis van de site. GertJan: ‘Daarmee kunnen we eenvoudig een mooie presentatie maken voor klanten met alle functionaliteiten van de website. Binnenkort zitten we weer met SWIS om tafel, om te bespreken hoe we deze en misschien ook andere online tools optimaal kunnen inzetten bij onze  marketing en salesactiviteiten. Met suffe powerpointpresentaties naar klanten gaan, is voor ons verleden tijd.’

Bekijk de case