071 - 576 13 23
De internet trends van 2017

De internet trends van 2017

door Erwin de Zwart op 22 december 2016


Het einde van het jaar nadert, dus is het weer tijd voor de lijstjes en voorspellingen. Ook bij SWIS wagen we er ons aan dit jaar! Wat zijn de internet trends voor 2017? Welke technologieën worden mainstream, en wat kunnen we verwachten op het gebied van vormgeving en interactiedesign? Tijdens een voor iedereen toegankelijke kennissessie scheen ik met collega Mark Beekman ons licht op de trends van 2017.

Mobiel blijft groeien

Het mobiele internet is al jaren aan een opmars bezig. We gebruiken apps en bekijken responsive websites. We doen het zo massaal dat we inmiddels al vaker op onze telefoon dingen opzoeken dan via onze computer. Twitter en Facebook halen inmiddels gemiddeld 85% van hun omzet door mobiele advertenties. Niet vreemd, als je bedenkt dat 86% van alle Nederlanders tegenwoordig een smartphone hebben. Volgende jaar verwachten we dat dit percentage nog meer stijgt. Met het snelle G4- en binnenkort ook G5-netwerk zal ook video voor mobiel een steeds grotere vlucht gaan nemen. 2017 wordt dus een goed jaar om eens iets met videoproductie te gaan doen.

Progressive web apps

Aan native apps, dus apps die specifiek voor iOS of Android worden gemaakt, hangen nadelen voor de gebruiker. Het begint al met het feit dat je een app moet downloaden en moet installeren op je telefoon of tablet. Daarnaast is de content binnen de apps niet doorzoekbaar via Google. Een Progressive Web App is een website die functies die we normaal van native apps verwachten naar de mobiele browser haalt. Zo kan jouw mobiele website ineens een push notificatie sturen en is hij ook offline beschikbaar. Wij verwachten in 2017 een groeiend aantal van deze progressive web apps.

pwa

Tekst: kort en krachtig

Google gaat ‘mobile first’; goede mobiele websites worden nu beter geïndexeerd dan websites die alleen voor grotere schermen beschikbaar zijn. Als je een mobiele website hebt, wordt goede content dus nóg belangrijker. Goed schrijven voor internet is een vak apart, en dit wordt in 2017 nog meer het mantra. Schrijf voor de doelgroep en wees kort, maar krachtig.

Echte mensen, echte verhalen

Echte mensen, echte verhalen. Storytelling heeft zijn opmars gemaakt de afgelopen jaren. Deze manier van communicatie vertaalt zich door in de afbeeldingen en de fotografie die we tegen gaan komen op websites. In 2017 gaan we nog meer handgemaakte illustraties en indringende, rauwe, vaak iets overbelichte fotografie met echte mensen zien. En joepie! De animated gif is terug. Waar het eerst leek alsof de animated gif een eenzame internetdood zou sterven, is hij terug en razend populair. In de vorm van cinemagraphs en microanimaties vinden we de volwassen animated gif terug in onze interfaces.

mensen

Meer diensten binnen je veelgebruikte apps

De gemiddelde smartphone gebruiker gebruikt per dag slechts 4 tot 6 apps en om daar als ontwikkelaar met een nieuwe app tussen te komen is vrijwel ondoenlijk. Dit ondervond bijvoorbeeld ook de ING, met hun betaalapp twyp. Gebruikers gaven aan géén aparte app te willen om kleine bedragen naar elkaar over te kunnen maken, waardoor de ING in Nederland de stekker er uit trok. ABN AMRO kwam hierna met een uitbreiding op de bestaande app om te kunnen betalen via WhatsApp, wat meer succesvol was. ING volgde snel. Geen nieuwe apps downloaden maar gebruikers, binnen de apps die zij veel gebruiken, diensten aanbieden wordt het devies voor 2017.

Material design

Van skeuomorphism naar retro, van flat naar metro design. De afgelopen jaren zijn we getrakteerd op een reeks nieuwe designprincipes. En als klap op de vuurpijl kwam Google in 2015 met material design. Een geheel nieuw, uitgebalanceerd kleurenpalet en een sterke visie op fotografie, lettertypegebruik en iconen. Material design kenmerkt zich door felle kleuren, oprechte fotografie, en het loslaten van het soms wel érg platte flat design. Het gebruik van Google’s material design zet ook in 2017 nog wel verder door.

kleur

Groot, groter, grootst

Met de komst van 4k en zelfs 5k monitors en televisies gaan we naar resoluties van 5120 x 2880 toe. Dat zijn enorme schermen en dit heeft impact op een aantal zaken. Zo zitten we veel verder van onze schermen af en moeten de letters dus groter. Ook bedienen we onze interfaces bijvoorbeeld met onze d-pad, afstandsbediening of telefoon. Hierdoor zullen we nog vaker interfaces gebaseerd op een grid met cards tegenkomen, of grote menu's die je hele scherm overnemen, of 'halve' websites met een split screen lay-out. Voor televisies worden de interfaces donkerder. Want dat is nu eenmaal prettiger voor de ogen.

Het internet van alles

Een aantal jaar geleden werd er al gesproken over ‘het internet of things’. Tegenwoordig spreekt men over ‘het internet of everything’. Dit houdt niet in dat alles maar klakkeloos met het internet wordt verbonden: het gaat veel meer om interconnectiviteit tussen apparaten. In onze presentatie kwam er van alles voorbij: smart bikes, connected speelgoed voor de allerkleinsten, een slimme tandenborstel, smart cities die interactie met parkeerapps aangaan, we hadden zelfs een broodrooster die was verbonden aan een app waarmee je figuurtjes op een boterham kunt branden.

Toch geloven wij dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Want wat moet je nu eigenlijk met een ‘slimme’ vuilnisbak? En hoe privacygevoelig is mijn ‘connected theezakje’? Onze voorspelling: consumenten raken steeds meer gewend aan connected producten, maar zinloze producten krijgen steeds minder voet aan de grond.

toys

Virtual reality

Ook virtual reality bereikt inmiddels via diverse leuke initiatieven het grote publiek. Kinderen spaarden voor Freek Vonk’s dinosauriërs in 3D en met een goedkoop cardboard kon je met Google Earth virtueel op het strand van Rio de Janeiro liggen. Er kwamen 360º opgenomen operaties voor educatieve doeleinden en ook een heuse campagne om te ‘ervaren’ hoe het is om met drank en drugs op de weg op te gaan vond haar weg naar bright.nl’s eerste VR Award. Als er eenmaal een award voor is, kun je ervan uit gaan dat het groter wordt. Te beginnen in 2017.

Augmented reality

IKEA gaf al de mogelijkheid om met augmented reality producten in je huis te tonen op het scherm van je smartphone of tablet. Met de opkomst van het fenomeen Pokémon Go kwam er nog een immens populaire toepassing die augmented reality aan een verdienmodel kon koppelen. De app verbrak alle records en hele volksstammen werden gesignaleerd bij virtuele ontmoetingsplaatsen om daar te ‘battelen’ tegen elkaar.

Google Glass was er al en in 2017 komt de Hololens naar Nederland. Want: bij Microsoft zijn ze ervan overtuigd dat augmented reality ons leven ingrijpend zal gaan veranderen. Met de hololens kun je driedimensionale projecties besturen met spraak-, hoofd- en handgebaren, waardoor je bijvoorbeeld een ingewikkelde procedure (zoals het uit elkaar halen van een motor) virtueel kunt oefenen. Lekker sci-fi!

holo1

En verder…

Kan artificial intelligence straks een website voor ons maken? The grid.io maakte deze claim anderhalf jaar geleden met heel veel bombarie, maar het heeft ons nog niet kunnen overtuigen. Gelukkig maar, want wij vinden ons vak veel te leuk.

Een reis boeken via WhatsApp of Messenger? Met intelligente chatbots zoals Google Assistant, Ubutler en conversational interfaces zoals SIRI worden digitale assistenten realiteit.

Optimistic UI wordt een trend onder interactie designers volgend jaar. Geen overbodige loaders, popups of onnodig failure testing meer, maar optimistische interfaces die ons direct aangeven dat een interactie geslaagd is, alvorens de server geraadpleegd wordt. Daarna zien we wel verder.

“Weet je nog dat je deze schoenen bekeek? Die zijn nu afgeprijsd!” of: “Je bent al een jaar bevriend met die en die…” Het internet herinnert ons steeds vaker aan dingen die we eerder online deden. Webmentos noemen we dat, die irritante boodschappen die ons digitaal moeten overhalen terug in de tijd te gaan of om alsnog tot die aankoop over te gaan. En: we gaan ze steeds vaker zien. Wat wij wel een leuk voorbeeld van een webmento vinden? Relive.cc!

Een interactieve museumtour, fysiek winkelen terwijl je wordt getrackt door iBeacons die aanbiedingen op je afvuren, McDonalds snapchat filters wanneer je dichtbij een filiaal bent; allemaal voorbeelden van interactie op basis van locatie. Wij bij SWIS geloven al langer in locatie, maar ook dat het in 2017 nog veel meer een vlucht gaat nemen.

Betaalde diensten met een abonnementsvorm blijven ook in 2017 ongekend populair. Netflix, Spotify, Deezer, Blendle, Pathé Thuis en Storytel: veel dingen die wij vroeger offline deden, zoals het lezen van een goed boek, op zoek naar die ene CD in de stad of een leuk avondje naar de bioscoop, doen wij tegenwoordig vanaf huis. En we zullen dat voorlopig nog wel even blijven doen.

Privacy en ethische vraagstukken. Het blijft ook in 2017 helaas nog een ding. Wat te doen met nepnieuws en de algoritmes die jouw en mijn facebook timeline aansturen? En hoe behoeden we onszelf voor ‘slimme’ chatbots die de taal en uitspraken van zijn gebruikers overnemen?

Regelmatig geven wij kennissessies over ons vakgebied die vrij toegankelijk zijn voor klanten, vrienden, relaties of gewoon geïnteresseerden. Wil je reageren op dit artikel of op de hoogte blijven van een volgende sessie? Stuur mij gewoon even een e-mail.

Fijne feestdagen!