071 - 576 13 23
De online trends van 2018

De online trends van 2018

door op 13 maart 2018


Vorig jaar schreef ik een blog over de internet trends van 2017. Naar aanleiding van de reacties op dat artikel waag ik me ook dit jaar aan een aantal voorspellingen. Welke technologieën worden mainstream en wat kunnen we dit jaar verwachten op het gebied van online, met speciale aandacht voor vormgeving en interactiedesign? Hier zijn mijn suggesties.

Prachtige data

We verzamelen steeds meer data. Maar wat is het verhaal achter al die cijfertjes? En welke trends kunnen we uit de data afleiden? Data is zo veel meer dan een grafiek in een presentatie. Ons brein verwerkt een afbeelding veel sneller dan een serie getallen of een stuk tekst. Door data op nieuwe, creatieve manieren te visualiseren maken we er weer een verhaal van: data storytelling. En mensen houden van verhalen. Infographics en prachtig vormgegeven interactieve data-visualisaties gaan het helemaal worden. Want informatie is prachtig. Breath in.

 

Waanzinnige e-mailcampagnes

De komende tijd gaan we weer meer, maar vooral mooiere e-mailcampagnes in onze mailbox vinden. Met de adoptie van HTML5 en CSS3 in moderne e-mail clients, een hogere bandbreedte (voor nog meer afbeeldingen en zelfs ook simpele animaties) en alle ogen gericht op conversie kunnen bedrijven er niet meer omheen: je e-mailcampagnes moeten er uit springen. Tijd voor een creatievere aanpak van je mailings. Pro tip ter inspiratie: abonneer je op de nieuwsbrief van bol.com.

De nieuwsbrief van bol.com is een pareltje

Asymmetrische layouts

Ik schreef al eerder over het belang van een goed grid en verticaal en horizontaal ritme. Het maken van een responsive design dwingt je om een grid te gebruiken, maar ik voorspel dat we heel veel websites gaan zien die proberen uit de beperkingen van zo’n container springen. Met nieuwe technologie zoals CSS Grid hebben we meer controle over de positie van objecten zonder direct hogere wiskunde toe te hoeven passen.

Praten met je apparaten

De smart speakers van Google Home, Bixby van Samsung, Amazon Alexa, Cortana van Microsoft en natuurlijk Siri van Apple. We gaan steeds meer praten met onze apparaten. Ruim 20% van Google’s zoekopdrachten vinden nu al via spraak plaats. Dit gaat nu vrijwel alleen nog om mobiel gebruik, maar met de komst van al die slimme speakers en een ijzersterke onderliggende technologie zitten we straks gewoon met zijn allen tegen een apparaat aan te praten. Aangezien mensen andere, vooral langere zoekopdrachten geven als ze deze niet hoeven te typen heeft dit ook consequenties voor bijvoorbeeld je zoekwoordenonderzoek ten behoeve van SEO.

Google Home

5G Netwerk

10 gigabit per seconde. Gewoon door de lucht. Vanaf 2020 wordt dit de nieuwe standaard die langzaam 4G gaat vervangen. 5G heeft een aantal voordelen ten opzichte van 4G. Zo kunnen er wel 60.000 connecties tegelijk mee worden gemaakt (dus iedereen op jouw favoriete festival heeft eindelijk bereik), is de upload snelheid vele malen hoger waardoor we ook grotere bestanden mobiel met elkaar gaan delen en kunnen er eindelijk webapplicaties gemaakt worden die de snelheid ook optimaal gebruiken: zo kijken wij binnenkort allemaal VR-animaties, of 8K video’s. Waar we ook zijn. We moeten wel eerst allemaal een nieuw mobieltje kopen die klaar is voor 5G. En zo’n bril.

Bedrijven zonder spullen

AirBnB bezit geen hotels, Uber heeft geen taxi’s, Facebook en Twitter hebben geen eigen content, Alibaba geen voorraad en Deliveroo heeft geen eigen fietsen. Weet je wat echt een goede tip is? Begin een bedrijf zonder eigen spullen, diensten of content. Dat scheelt opstart- en inkoopkosten. En opslagruimte. Het disrupten is voorlopig nog niet voorbij.

E-commerce door social

Als er platforms zonder eigen content bestaan is ieder merk tegenwoordig in feite een uitgever op sociale media. En met 16,1 miljoen volgers op Instagram heeft Starbucks inmiddels een bereik waar je met traditionele marketingmiddelen meer dan een klein vermogen aan kwijt bent. Vloggers, social influencers, disrupters, en ja; nog steeds die belachelijke schermvullende videoreclames. We gaan er voorlopig nog niet vanaf komen. En zo was er ook ineens dat irritante marktkraam-knopje in je Facebook.

Privacy en de AVG

Vanaf mei 2018 is er nieuwe privacywetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit gaat meerdere grote consequenties hebben voor veel websites en webapplicaties die gebruiksgegevens opslaan. Geen echte trend, maar wel belangrijk om in de gaten te houden voor iedereen die iets met online doet. Welke impact deze nieuwe wet op jouw website heeft vertellen wij je graag op onze volgende gratis kennissessie.

Growth hacking

Het was al een buzzwoord afgelopen jaar, maar in mijn vorige blog zat hij niet: growth hacking. Maar wat is het nu eigenlijk? Growth hacking is simpelweg agile met je (online) marketing omgaan. Stel kleine (smart) doelstellingen en doe kleine experimenten om deze doelen te halen. Geen onhaalbare doelstellingen, maar wat voor jou aanvoelt als een positief resultaat. Baseer je onderzoeken en experimenten op echte data en met nieuwe tools zoals bijvoorbeeld Google Optimize en Google Data Studio kun je snel zien wat wel en niet werkt.

Ephemeral marketing

Ephemeral marketing is content, bijvoorbeeld korte reclamefilmpjes of afbeeldingen die nadat ze bekeken zijn weer verdwijnen of slechts een bepaalde periode te zien blijft. Snapchat is hier een goed voorbeeld van. Er wordt content ‘gepusht’ die door de beperkte tijd dat deze zichtbaar is niet als irritant wordt ervaren. Of misschien toch wel een klein beetje.

Blockchain

Hij moest uiteraard in dit lijstje: de blockchain-technologie. Deze technologie maakt het mogelijk om de-centraal zogenaamde ‘smart contracts’ met elkaar aan te gaan. Dit schept heel veel mogelijkheden. Vergeet de fluctuerende waarde van bitcoin en altcoins voor nu maar even, verwacht heel veel slimme blockchain-toepassingen (en start-ups) de komende twee jaar.

Robots en AI

In mijn vorige blog schreef ik er al over: robots are here to stay. Nee, ze gaan voorlopig de wereld nog niet overnemen en het gaat nog een hele tijd duren voordat we een extra bordje aan tafel moeten zetten, maar er worden grote stappen gezet nu. Natuurlijk lopen bepaalde industrieën hierin voorop: zo zijn wij op dit moment druk bezig met slimme interfaces voor het programmeren van robots in de agrarische sector. Leuk, creatief en met één been in de toekomst. En kun je die bril van Google nog herinneren? Daar hebben ze nu, in combinatie met AI hele andere toepassingen voor.

Robots en AI

Tip voor webdesigners

Wat zit er allemaal in het vat voor ons als webdesigners? Er zullen vast nog websites en applicaties in Photoshop ontworpen worden, maar hier bij SWIS beginnen we er niet meer aan. Adobe XD, Vectr, Figma en Axure, allemaal designsoftwarepakketten waar je ook mee kunt prototypen en die om de hand van de webdesigner vragen. Maar Sketch is vooralsnog de voorlopige winnaar. Met plugins als Craft en Zeplin hebben webdesigners nu eindelijk tools die de kloof dichten tussen vormgeving, prototyping en agile webdevelopment.

Oh, wacht eens even: zei iemand InVision Studio?

Credits: the coverphoto is by Carl Nenzen Loven