071 - 576 13 23
De webdesigner is dood, lang leve de webdesigner!

De webdesigner is dood, lang leve de webdesigner!

door Erwin de Zwart op 20 juli 2015


Iets met computers

In 1999 was het nog makkelijk. Als mij op borrels en verjaardagen werd gevraagd wat ik deed, antwoordde ik steevast ‘webdesigner’. Welk beeld er dan precies in het hoofd van mijn gesprekspartner ontstond, weet ik niet. Maar vermoedelijk begreep de ander dat ik websites bouwde. Of dat ik in elk geval ‘iets met computers’ deed. Als ik nu bij SWIS een online strateeg, een webdeveloper, een user experience designer of zelfs een directeur vraag wat ze vroeger waren, is het antwoord altijd: webdesigner.  

Kloof door de komst van internet

webdevelopmentZowel webdesigners in de digitale creatieve industrie als traditionele vormgevers bij reclamebureaus zagen hun werk de afgelopen jaren flink veranderen. In de begintijd van het internet bestond er een grote kloof tussen beide disciplines. Over en weer was veel onbegrip. Traditionele ontwerpstudio’s kregen vaak de opdracht om ook ‘de website te doen’ naast een breder communicatieplan. Webdesigners vertaalden in die begindagen vooral bestaande huisstijlen naar online brochures.

De traditionele webdesigner bestaat niet meer

De vraag naar creatieve technische online oplossingen blijft groeien en het internet evolueert voortdurend. De webdesigner uit het vroege internettijdperk, de creatieve alleskunner, bestaat eigenlijk niet meer. Veel vroegere webdesigners hebben zich inmiddels gespecialiseerd in een van de vele vaardigheden binnen het vak. Er zijn nu user experience designers, online strategen, visual designers, software architecten en web developers. Sommigen richtten hun eigen bureau op en lieten zo al deze aspecten samenkomen.. Dat één persoon al deze vaardigheden weet te combineren, zie je maar heel weinig, maar ze zijn er wel.

De kloof gedicht

Met de volwassenwording van internetbureaus ontstond een combinatie van de traditionele principes uit de reclamewereld met de nieuwe principes uit de softwareontwikkeling. Marketeers met kennis over verleiding en doelgroepen komen samen met informaticaspecialisten die alles weten van interfaces en databases. Digitale bureaus omarmen het agile werken van softwareproducenten. Het gat tussen reclamebureau en ‘webbouwer’ lijkt gedicht. Na al die jaren vallen de puzzelstukken eindelijk in elkaar.

Meer onderling vertrouwen

Tegenwoordig zie je veel innovatieve samenwerkingen. Een traditionele art director die een mobile first multi-channel platform bedenkt, terwijl een digitaal creatief bureau zich buigt over de social media campagne, de gebruikerservaring en de visuele uitwerking voor alle devices. Er lijkt onderling meer vertrouwen te zijn, maar ook besef van de noodzaak tot samenwerking. Niet alleen de oude ‘ontwerp-elite', ook opdrachtgevers zien de kracht van de combinatie. 

Echte innovatie

Multifunctionele agile teams zijn de webdesigners 5.0 van de moderne tijd. Alle disciplines, in alle mogelijke variaties, sprinten samen naar online succes voor hun klanten. Ze combineren beproefde methodes uit andere vakgebieden en durven continu creatief en technisch te experimenteren. Deze kracht van creatieve samenwerking en het inzicht dat verschillende vakgebieden veel van elkaar kunnen leren, is pas écht innovatie!