071 - 576 13 23
Drie communicatielessen van Stichting AAP

Drie communicatielessen van Stichting AAP

door Eveline Braber op 29 juli 2016


Hoe organiseert Stichting AAP haar communicatie? Femke en Petra, hoofd communicatie en communicatie coördinator bij Stichting AAP, namen onze maandelijkse kennissessie over om dat met ons te delen. Normaal geven wij deze namelijk zelf voor collega’s of voor klanten, en dit was de eerste keer dat een klant de kennissessie gaf. Een extra interessante editie dus. Het thema was communicatie en positionering. We delen de drie belangrijkste lessen én wat wij daar zelf van geleerd hebben graag met jou!

aapcollage.jpg

Les 1: Positioneren is keuzes maken

Stichting AAP heeft een duidelijke positionering . Zo hebben ze besloten dat Stichting AAP zich richt op hulp voor exotische zoogdieren in nood, in Europa. Maar er is wel bewust gekozen om de aap bepalend te laten zijn voor het gezicht van de organisatie. ‘Apen zijn toch het meest aansprekend voor mensen’, aldus Femke. De hulpverlening van de stichting is tweeledig: opvangen en herplaatsen van dieren met daarnaast lobbyen voor betere wetgeving die de slechte situaties voor deze dieren helpt voorkomen. ‘Dweilen met de kraan dicht’ noemen zij dat. ‘Om ons werk goed te kunnen doen, moeten we keuzes maken.’ Dit betekent dat zij niet op alle verzoeken voor opvang van dieren in gaan. Als dieren niet exotisch zijn of zich niet in Europa bevinden, verwijzen zij door naar een andere partij.

Les 2: Inspireer met verhalen

AAP heeft gemerkt dat zij haar boodschap het beste kan overbrengen door het vertellen van verhalen. Met verhalen over specifieke dieren, bijvoorbeeld de reddingsactie van chimpansee Linda, laten zij zien wat voor werk AAP precies doet. Met het verhaal van Linda creëerde AAP veel exposure. Niet alleen content voor de website en op social media, maar ook een verhaal bij van Hart van Nederland. ‘Het verhaal van Linda was een mooie ingang om de bezoeker te enthousiasmeren voor ons werk én om ons te steunen’ vertelt Petra. Voor de medewerkers zelf is dit schrijnende verhaal van Linda ook bijzonder. Er werd een projectgroep samengesteld met allerlei disciplines; van een dierenarts, tot communicatiemedewerkers en de directeur. Een verhaal van iedereen dus!

aaptwitter.png

Petra en Femke hebben ons geïnspireerd om ook storytelling uit te proberen, om zo te vertellen wat voor een gave dingen we doen. Dit leidde tot de minicampagne #RolandGoesNY op Twitter, waarmee we vertellen wat onze collega Roland meemaakte tijdens een door SWIS gesponsorde trip naar New York.

3: Je weet meer dan je denkt!

Wat geldt voor het verhaal van Linda, geldt voor alle content die je produceert: samen weet je meer. Het kan soms lastig zijn om interessante onderwerpen voor blogs en verhalen te bedenken. ‘Sta erbij stil dat je organisatie meer interessante kennis in huis heeft dan je je soms realiseert’ zegt Femke. Dit kan bijvoorbeeld productkennis zijn, of in het geval van SWIS, kennis en tips over het web. Door een artikel, filmpje of infographic te delen met anderen, kun je hen soms meer helpen dan je zelf zou verwachten.

 aapfemke.jpg

 

 

 

 

 

 

Wij vonden het ontzettend leuk en leerzaam dat Petra en Femke bij ons kwamen presenteren. Wil jij ook een keer een kennissessie bijwonen, of heb je een leuk idee voor een kennissessie die we kunnen geven? Mail dan met Eveline en zij belt je terug!