071 - 576 13 23
Een app is geen doel op zich

Een app is geen doel op zich

door Stephan van der Meer op 11 september 2014


Dit artikel verscheen eerder in Public Mission, vakblad voor hoge overheden van Sdu Uitgevers. www.pm.nl 

De nieuwe app is een responsive mobiele site

Wil je een app voor jouw overheidsorganisatie? Veel overheden gingen je voor. Toch is een app niet altijd de beste optie. De eens zo hippe app is qua technologie en gebruiksvriendelijkheid in veel gevallen ingehaald door de responsive mobiele site.

Wordt je app wel gebruikt?

Yara Backx, communicatiemedewerker bij de Nationale ombudsman: ‘In 2012 lieten wij een app ontwikkelen. Burgers kregen hier gemakkelijk informatie en konden een afspraak maken. Door het vertrek van Alex Brenninkmeijer begin dit jaar moesten we de app updaten. Maar we besloten de app uit de lucht te halen. De app werd niet vaak gebruikt. De kosten van een update wogen niet op tegen de baten. Nu laten we een nieuwe responsive website ontwikkelen.’

‘Wij willen een app’. Maar wat wil je doelgroep?

Het is een trend die Stephan van der Meer, online strateeg bij SWIS, herkent. ‘In de praktijk is een app vaak niet de moeite waard. Veel klanten willen een app, maar kijken niet of dit past bij hun doel. Nadat ons een paar keer gevraagd werd een –in onze ogen- niet zo nuttige app te ontwikkelen, hebben wij de App-vragen geformuleerd. Die bevat drie concrete vragen die je je moet stellen om te zien een app voor jouw doel en doelgroep een goede keuze is.”

Hoge drempel voor je gebruikers…

Een app lijkt heel gebruiksvriendelijk, maar werpt vaak een flinke drempel op. Je gebruikers moeten de app immers actief opzoeken in een app-store en installeren. De app neemt ruimte in op hun smartphone. Als hij zijn nut niet bewijst, wordt hij vaak snel weer verwijderd. En dan heb je alle moeite voor niets gedaan.

…en een hoge drempel voor jou!

Ook voor de organisatie kan een app een flinke drempel betekenen. Yara: ‘Toen we de Ombudsman-app wilden updaten, moest dat direct voor iOS én Android. Na elke update moet de store dit goedkeuren. Bij een afkeuring moet alles opnieuw. Onze nieuwe responsive website beheren we straks helemaal zelf. Dat is makkelijker, sneller en goedkoper.”

internetverbinding.png

Functionaliteit van de smartphone nodig?

Is voor de dienst een smartphone-functie nodig, zoals pushberichten? Dan biedt een app uitkomst, zo laten de app-vragen zien. Van der Meer: ‘In veel gevallen werkt een responsive site ook prima samen met de smartphone, bijvoorbeeld als je de camerafunctie wilt integreren. Bij pushberichten kun je wel beter kiezen voor een app. Denk aan AmberAlert van de politie. Maar de meeste overheden willen vooral informatie bieden. Dat kan net zo goed via een responsive website. Ondernemersplein.nl is daarvan een goed voorbeeld.’

Noodsituatie?

Ook een dienst die offline beschikbaar moet zijn is materiaal voor een app. Denk aan de eerste hulp-app van het Rode Kruis. Met je smartphone op speaker leidt deze app je door een reanimatie. In noodsituaties wil je immers niet afhankelijk zijn van je internetbundel.

Gaan je gebruikers de dienst veelvuldig gebruiken?

Verder kan een app de juiste keuze zijn voor info die gebruikers telkens willen bekijken. Stephan: ‘ik woon in Amsterdam, waar veel mensen een bootje hebben. In de Vaarwaterapp van Waternet staat hoe laat bruggen en sluizen open zijn en waar waterstremmingen zijn. Ook de weersvoorspelling staat erin, allemaal heel handig voor bootbezitters.’

Een app is geen mustfeitje_2.png

Er zijn kortom wel ‘app-bare’ diensten, maar die zijn vaak heel specifiek. Stephan: ‘Het is niet zo dat je een app moet hebben. Bedenk vooral wat je doel is en wat je doelgroep wil. Tien tegen één dat een responsive website net zo goed of zelfs beter werkt. Zonde om belastinggeld uit te geven aan iets wat niet gebruikt wordt, toch? Beantwoordt voordat je iets laat bouwen dus eerst kritisch de App-vragen. SWIS kan je daar natuurlijk ook altijd bij helpen.”