071 - 576 13 23
Een pittig project met verleidelijke apen

Een pittig project met verleidelijke apen

door Sonja 't Mannetje op 12 maart 2015


Verleidingstechnieken

Hoe verleid je je bezoekers om in actie te komen? De website van Stichting AAP was na zes jaar nodig aan vervanging toe. Niet alleen moest de nieuwe site technisch up to date worden, maar ook gebruik maken van de laatste verleidingstechnieken. Online adviseur Annemiek Stuurman begeleidde het project: ‘We waren niet meer tevreden over de vormgeving van de oude site. Hij was mobiel niet goed te bekijken en de inzet van nieuwe functionaliteiten werd door het verouderde CMS belemmerd. Ook wilden we een site die beter uitdraagt waar AAP voor staat. Tijd voor een nieuwe site dus.’

Pittig project

AAP koos voor de nieuwe website voor een open source systeem. Annemiek: ‘Als je in de toekomst aanpassingen wilt laten doen aan je site, zit je niet vast aan één leverancier.’ SWIS ontwikkelde de site op basis van het destijds net uitgekomen Drupal 8. Daardoor werd het voor SWIS een project om flink de tanden in te zetten. Ook aan de kant van AAP was het hard werken. De volledige Nederlandse content werd vernieuwd én moest deels vertaald worden naar het Engels en Spaans. Het harde werk was gelukkig niet voor niets, zo bleek uit de positieve reacties van de webbezoekers.

Gebruikersonderzoek

Want al heb je met een heel team nagedacht over je website, uiteindelijk telt vooral het oordeel van je bezoekers. AAP liet gebruikersonderzoek uitvoeren op een bètaversie van de nieuwe site. Zo’n 3000 bezoekers, van jong tot oud en van bekend tot onbekend met AAP, gaven hun oordeel. AAP wilde niet alleen nieuwe doelgroepen bereiken, maar ook bestaande donateurs blijven aanspreken. Uit het gebruikersonderzoek bleek dat de nieuwe site in beide doelen slaagde. De vormgeving en de navigatie werden hoog gewaardeerd, door zowel bestaande als nieuwe bezoekers.

Aantrekken en binden

Om de site zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor bestaande en nieuwe donateurs, paste SWIS verschillende inzichten van Cialdini toe. Annemiek: ‘Verleiding zit soms in kleine dingen. “Mis niks” staat er nu bij de optie om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Daarmee roep je een gevoel van urgentie op. Ook staat op de nieuwe site het beeld centraal. Voor AAP zijn foto’s een belangrijk middel om emotie op te roepen.’

Ja, ik kom kijken. Ja, ik help mee

Een ander voorbeeld is de ‘Ja, ik kom kijken’-optie. Stichting AAP biedt rondleidingen aan om potentiële donateurs van dichtbij te laten kennismaken. Annemiek: ‘Voorheen kon je je opgeven door tijdens kantooruren te bellen naar de receptie. Op de nieuwe site kunnen mensen zelf een datum kiezen en zich direct inschrijven. We hadden rondleidingen voor de komende drie maanden klaargezet. Binnen korte tijd zaten die helemaal vol.’ Ook de andere nieuwe optie, doneren via iDeal, bevalt AAP goed: er komen veel meer donaties binnen dan voorheen.

Jubelverhaal

‘Het mobiel gebruik is enorm toegenomen, de vindbaarheid is goed, er zijn meer donaties. Onze verwachtingen zijn daarmee ruimschoots overtroffen’, somt Annemiek op. Dan onderbreekt ze zichzelf: ‘wordt dit teveel een jubelverhaal?’ Ze vervolgt: ‘Over de vormgeving en strategisch advies van SWIS ben ik heel tevreden. Dat we veel bij SWIS op kantoor konden werken, heeft het project ook goed gedaan. Wel heeft SWIS soms geworsteld met het projectmanagement. Allebei hebben we meer uren in het project gestoken dan vooraf begroot. Daardoor is onbedoeld de projectmethodiek op een gegeven moment wat meer losgelaten. Onder de streep heb ik het project als positief ervaren en ik ben trots op het resultaat.’

Oprecht plezier

Annemiek: ‘Door hun creativiteit en ideeën over goede doelen, sprong SWIS er bij de pitch uit. Maar wat mij vooral is bijgebleven, is het moment waarop SWIS hoorde dat ze de opdracht kregen. Ik had Menno aan de telefoon en hoorde hem naar zijn collega’s roepen: ‘We hebben de opdracht!’ Zijn collega’s begonnen spontaan te juichen. Je kunt scrum gebruiken en een professionele werkrelatie hebben, maar dat er zoveel oprecht plezier was voor de opdracht, is zeker zo leuk!’