Elf jaar Prelum en SWIS; van 'print first' naar 'digital first'

Interview met Yorick Oor, Product Owner bij Prelum
door Arnaud van Zandwijk op 10 november 2020

In de Prelum case benoemen we het al: Prelum en SWIS werken al 11 jaar samen. Zeker in de digitale branche is dat (bijna) ongekend lang. En dus iets waar we - zowel Prelum als SWIS - enorm trots op zijn. Daarom hebben we Yorick Oor, Product Owner bij Prelum, het hemd van het lijf gevraagd over deze samenwerking.

Screenshot van de website met op de achtergrond een stapel tijdschriften

Even terug naar het begin; 2009. Hoe is de samenwerking met SWIS tot stand gekomen?

Het is eigenlijk allemaal begonnen met ėėn e-learning product. Op die basis is de verdere relatie en samenwerking opgebouwd.

Elf jaar en 31 websites verder; wat zijn de belangrijkste producten van de samenwerking geweest?

E-learning is onze core-business en vormt de basis van alle websites. Dit is een custom product dat SWIS voor Prelum heeft gemaakt. Redacties zijn in staat om de e-learning zelf in te vullen en vorm te geven met behulp van deze basis. We kunnen zelf modules toevoegen en aanpassingen doen.

De multi-site is het tweede belangrijke product van de samenwerking. Met multi-site bedoelen we dat de websites allemaal vanuit dezelfde bouwblokken zijn opgebouwd. De sites hebben dus dezelfde basis, maar met een eigen visuele schil. Dit maakt elke site uniek, maar het geheel toch schaalbaar. Inmiddels zijn we van het custom SWIS CMS overgegaan op Drupal met de eerste website. Dat is nog veiliger, betrouwbaarder en toekomstbestendig. Bovendien kunnen we zo meeliften op alle mogelijkheden die Drupal en de community te bieden heeft.

 

De multi-sites zijn allemaal vanuit dezelfde bouwblokken opgebouwd. Deze websites hebben dus dezelfde basis, maar met een eigen visuele schil.

Computerscherm met designs van bouwblokken

Hoe kijk je naar de samenwerking met SWIS?

Het team van SWIS voelt voor mij bijna als collega's; in zo'n intensieve samenwerking is dat heel prettig. Naast die collegialiteit blijft er altijd sprake van een klant/bureau-relatie. We vragen soms veel van het team en vallen dan terug op die zakelijke kant. In die hectische momenten maken we niet altijd even goed gebruik van alle (strategische) specialisten en kennis bij SWIS. Iets om nog aan te werken. 

 

Er is een gezonde balans tussen prettig samenwerken en toch kritisch naar elkaar zijn. Dat gaat beide kanten op: SWIS is kritisch richting Prelum en andersom ook.

Product Owner Arnaud in gesprek aan de lunchtafel

Wat was je eerste indruk van het team, toen je begon als Product Owner?

Ze maken allemaal een heel ontspannen indruk, hebben echt verstand van zaken en zijn makkelijk om mee te praten. Ik vind het heel waardevol dat ik direct met het development team kan schakelen. 

We werken eigenlijk al vijf jaar met ongeveer hetzelfde team mensen. Die continuïteit is heel belangrijk en waardevol voor ons én erg prettig. Ik denk dat hoe we met elkaar omgaan zeker bijdraagt aan deze continuïteit. We houden rekening met elkaar, vragen hoe het gaat. Op een collegiale en informele manier, na een meeting bijvoorbeeld. Dit maakt de samenwerking en het werkklimaat echt heel fijn.

 

Waar ben je het meest trots op in de samenwerking met SWIS, wat waardeer je het meest?

Het is niet vanzelfsprekend dat we al zo lang goed met elkaar samenwerken. Ik vind dat er een gezonde balans is tussen prettig samenwerken en toch kritisch naar elkaar zijn. Dat gaat beide kanten op: SWIS is kritisch richting Prelum en andersom ook. We hebben open communicatielijnen. Dat is het belangrijkste. Het gevolg hiervan is dat we constant goede producten neer kunnen zetten. Dat het goed zit binnen de communicatie, ligt hieraan ten grondslag.

Je merkt ook dat het team oprecht geeft om de producten die ze opleveren. Ze zijn continu nieuwsgierig naar ons, naar onze producten en houden ons daardoor scherp. Het team is absoluut intrinsiek gemotiveerd om de beste producten te maken. Niet ‘u vraagt, wij draaien’; het is ons gezamenlijke eindresultaat; van SWIS en Prelum.

 

Bij Prelum maken we echt de transitie van ‘print first’ naar ‘digital first’. Elk product heeft nu minimaal een digitale component.

Screenshot van de website met op de achtergrond een stapel tijdschriften

In elf jaar zie je ongetwijfeld dingen veranderen; zowel bij SWIS als bij Prelum. Welke veranderingen zie je en hoe kijk je hier tegenaan?

De grootste verandering is dat we steeds meer gaan samenwerken. Met 31 websites in de lucht betekent het dat we steeds meer hebben draaien waar we op moeten letten. Dit moet structureel goed gedaan worden, zodat we daar niet te veel onderhoud aan hebben met z’n allen. Ook is de digitale wereld – aan de kant van de ontwikkeling - steeds complexer geworden, met API’s, integraties en koppelingen. Aan de voorkant, voor de gebruiker wordt het juist steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker. Het is ook goed dat daar nu meer aandacht voor is dan een paar jaar geleden.

Bij Prelum maken we echt de transitie van ‘print first’ naar ‘digital first’. Elk product heeft nu minimaal een digitale component. Het publiceren in tijdschriften is en blijft belangrijk voor onze lezers en daarin speelt het papieren tijdschrift een belangrijke rol.

 

Op naar de volgende elf jaar! Hoe zie je de toekomst binnen de samenwerking met SWIS?

We zullen heel actief met elkaar blijven samenwerken; wat er gebouwd wordt zal langzaam veranderen. We maken steeds meer koppelingen en maken gebruik van opensource systemen zoals Drupal. De relatie zal niet zoveel veranderen. SWIS is belangrijk voor Prelum en andersom. Alles er omheen kan veranderen, maar deze relatie staat als een huis.