071 - 576 13 23
Haal meer uit je website met eyetracking

Haal meer uit je website met eyetracking

door Stephan van der Meer op 18 februari 2014


Elke website heeft een doel. Je wilt een dienst of product verkopen of informatie overbrengen. Maar hoe zorg je dat je website slaagt in dit doel? Hoe weet je hoe bezoekers zich bewegen? Waar ze naar kijken? En of ze de geboden informatie wel goed kunnen vinden?

eyetracking

Van theorie…

Er zijn boekenplanken vol geschreven met tips en trucs over hoe je websites optimaal ontwerpt. Onze interactieontwerpers en vormgevers zijn op de hoogte van de laatste technieken. In de SWIS-website is die theorie zo goed mogelijk toegepast. En natuurlijk ook bij alle andere websites die we opleveren.

…naar praktijk

Tot zover de theorie. Want of alle gemaakte keuzes ook echt werken, kun je alleen testen in de praktijk. Met eyetracking onderzoek worden de oogbewegingen van bezoekers vastgelegd met een camera. Daarmee maken we een heatmap: hoe meer aandacht een onderdeel krijgt, hoe roder die wordt weergegeven. De route die de ogen afleggen over de pagina houden we bij in een scanpath.

Algemene eyetracking-tips

  • Plaats het belangrijkste linksboven
    Bezoekers scannen webpagina’s in een F-patroon. Informatie helemaal rechts op de pagina trekt minder aandacht. Zelfs als dit een bewegende banner is.
  • Voeg afbeeldingen toe
    Een plaatje trekt de ogen meer dan duizend woorden. Nu.nl is een voorbeeld van een website die dit goed doorheeft.
  • Maak oogcontact
    Niets trekt al onderbewust zo onze aandacht als ogen. Mensen trekken mensen. Maak je website menselijk met en hij wordt direct aantrekkelijker.
  •  Stuur de kijkrichting
    Laat een persoon op een afbeelding kijken of wijzen naar een belangrijke tekst of afbeelding. De bezoeker volgt automatisch de kijkrichting. 

Voor de nieuwe website servicepartner.nl heeft SWIS samen met online marketingbureau Dokter Klik een eyetracking analyse gemaakt. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat het logo weinig aandacht trok. Zo kon de website al voor oplevering nog verder aangescherpt worden.   

Interesse in een eyetracking analyse?

Een eyetracking analyse laten maken van jouw website? Neem contact op met Mirjam, in maximaal een halve dag meten we jouw website door.

Meer lezen over eyetracking?