071 - 576 13 23
In 4 stappen een zoekwoordenonderzoek voor je SEO-strategie

In 4 stappen een zoekwoordenonderzoek voor je SEO-strategie

door op 26 februari 2018


Als onderdeel van een holistische aanpak van je SEO dien je kwalitatief goede content te creëren. Dat begint altijd met een gedegen onderzoek naar de beste zoekwoorden. Dit zijn de woorden en zinsdelen die jouw bezoekers hanteren om online iets te kunnen vinden. Wanneer je deze woorden in kaart brengt (en blijft brengen) word je beter vindbaar voor je bezoekers, heb je sturing in toekomstige content creatie en kun je advertenties gerichter inzetten.

Een workshop organiseer je zo

Vraag één of twee collega’s met zoveel mogelijk inlevingsvermogen in de doelgroep om deze relatief simpele workshop te volgen.

1: Schrijf de missie op

Een niet onbekende stap is simpelweg de missie centraal stellen. Waarom is onze organisatie op aarde? Maak je missie lekker concreet. Vertel waar je voor staat en geef antwoord op de drie kernvragen van de Golden Circle. Why? How? What?

Wat is de Golden Circle? Bekijk de video van Simon Sinek.

 

2: Gebruik persona’s

Wanneer je concreet hebt gemaakt wat jouw bestaansrecht is kun je in de huid kruipen van jouw bezoekers. Wie zijn zij en wat is hun behoefte? Met welk ‘probleem’ zitten zij en welke oplossingen hebben zij nodig. Maak per doelgroep een persona (een archetype van jouw bezoeker) en werk deze zo zorgvuldig mogelijk uit. Gebruik hiervoor onze template die we gebruiken tijdens strategische sessies. Zo begrijp je beter voor wie je SEO-technisch beter vindbaar wilt worden.

Stel je bezoeker is het zat om water of een sportdrankje te drinken vóór of tijdens een tenniswedstrijd. Hij heeft het idee in zijn hoofd dat hij een blender wil kopen. Zijn behoefte is om een energierijke vitaminebom mee te nemen die hij kan maken met een apparaat dat niet veel ruimte inneemt in zijn keuken. Voor dit scenario heb ik de persona van Willem gemaakt.

persona willem swis

3: Zoekwoorden en zoektermen op post-its

Nu je alle informatie verzameld hebt is het tijd om de post-its erbij te pakken. Schrijf alle mogelijke zoekacties op. Doe dit vooral gezamenlijk én per persona. Een belangrijke invalshoek hiervoor is, en tegelijkertijd een handigheidje, is de zoekintentie van je bezoeker. Er zijn vier verschillende zoekintenties waar je je SEO op kunt inrichten.

post its zoekwoordenonderzoek small

De vier zoekintenties

  1. Informatie
    Bezoekers die op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp. Willem zoekt “Wat is een blender?” ”Recepten voor blenders” “Smoothies maken”
  2. Oriënteren
    Bezoekers die de nodige informatie verzameld hebben en weten dat ze iets willen kopen. Willem is overtuigt dat hij een blender wil en zoekt naar "Soorten blender", "Opties van blenders”, “Blender merken”, “Blender to go”. 
  3. Kopen
    Bezoekers die weten wat ze willen kopen. Willem wil een blender to-go met ice-crunch functie. Hij zoekt de blender op verschillende webshops om te vergelijken. “Blender met ice-crunch kopen, “Russell Hobbs Aura Mix & Go Pro
  4. Navigeren
    Bezoekers die opzoek zijn naar een specifieke website (of pagina). Willem zoekt naar de webshopnaam waar hij wilt kopen.

Cluster vervolgens de post-its en ontdubbel ze eventueel. Probeer per cluster een paginatitel erbij te bedenken. Wanneer je dit gedaan hebt weet je welke pagina’s je kunt gaan schrijven.

zoekwoordenonderzoek cluster small

Voor de zoektocht van Willem zijn er drie pagina’s te bedenken die de vragen van hem beantwoorden.

  1. Informatief: Waarom een blender en wat kan je met een blender?
  2. Oriënterend: Wat voor soorten blenders zijn er? En met welke opties?
  3. Kopen: Een productpagina

 

4: Gebruik synoniemen

Heb je helder welke content je wilt maken? Probeer dan met synoniemen dezelfde zoekintenties binnen een bepaald onderwerp te bedenken. Maar hiervoor ook pagina’s. Je gebruikt dan andere zoekwoorden, alleen de opzet van de pagina blijft hetzelfde. En vergeet vooral niet om Structured Data in te zetten om je website nóg beter vindbaar te maken.

En zo creëer je kwalitatief goede content voor je SEO-strategie waardoor Willem in ieder geval zijn blender heeft gevonden, de Russell Hobbs Aura Mix & Go Pro. Hij is er erg tevreden mee!

Wil je ook aan de gang met SEO en de goede zoekwoorden om je online doelstellingen te bereiken? Mail onno@swis.nl voor de mogelijkheden.