071 - 576 13 23
In vijf stappen naar de perfecte gebruikerservaring

In vijf stappen naar de perfecte gebruikerservaring

door Erwin de Zwart op 03 februari 2015


Veel projecten starten vanuit bepaalde business goals; meer conversie, hogere verkoopcijfers of meer inschrijvingen zijn hier voorbeelden van. Hierbij wordt de eindgebruiker en zijn online gebruikerservaring helaas vaak vergeten. Ook bij projecten die al langer online zijn, kun je de vraag stellen of je de gebruiker nog wel centraal stelt. Het boek 'The elements of user experience' helpt je deze vraag te beantwoorden. 

User centered design

The Elements of User ExperienceSinds het verschijnen van zijn boek The Elements of User Experience in 2002, naar aanleiding van zijn beroemde diagram uit 2000, heeft Jesse James Garrett voor een ware revolutie in ons vakgebied gezorgd op het gebied van de gebruikerservaring: user centered design.

In zijn boek beschrijft hij de vijf stappen die doorlopen moeten worden om tot een perfecte gebruikerservaring voor eindgebruikers te komen. Of dit nu gaat om websites, (web)applicaties of complexe software: user centered design is een ontwerpproces waarin de wensen en behoeften van eindgebruikers voorop staan. 

 

model.png

Inmiddels zijn deze vijf elementen een integraal onderdeel van ons ‘online DNA’ geworden en vormen zij de basis van onze strategische sessies. Sessies waarin we samen met onze klanten op onderzoek uitgaan: wie zijn die gebruikers eigenlijk, wat willen deze gebruikers en vooral: welke online strategie kiezen we om succesvolle websites en applicaties te ontwikkelen?

Een voorbeeld waar het mis gaat


ruimtelijkeplannen.nl

Wanneer is een site nu gebruiksvriendelijk? Dat wordt vooral duidelijk als we een voorbeeld bekijken van hoe het volgens ons niet moet. De bezoeker van ruimtelijkeplannen.nl krijgt de uitnodiging te zien: ‘bekijk de plannen in uw eigen buurt’. De kaart, die antwoord moet geven op deze vraag, is echter onduidelijk en in veel zoekresultaten zelfs leeg.

Wat nu? Om de bezoeker te helpen, staat elders op de website een instructiefilmpje. De kaart spreekt kortom niet voor zich en een bezoeker moet eerst tijd en moeite investeren om te vinden wat hij zoekt. Het gevolg? De gemiddelde bezoeker haakt waarschijnlijk af.

In verhouding

Dit is de staat van veel websites na een aantal jaar: er is (te) veel gesleuteld aan de website. Er komen nieuwe functionaliteiten bij, er moet ‘iets’ met social media, er komen nieuwe pagina’s bij waardoor informatie verstopt raakt. Of er is een blog waarvan het laatste artikel al van vorig jaar is. Kortom: de vijf elementen van Garrett raken uit balans.

voorbeeld.png

Garrett stelt dat alle elementen in verhouding tot elkaar moeten staan; er wordt van abstract naar concreet gewerkt. Van onder naar boven. Als er op een van de elementen iets fout gaat, komt dat vrijwel altijd doordat er op een ondergelegen laag verkeerde keuzes zijn gemaakt.

Zo kunnen functionele specificaties nooit gedefinieerd worden zonder een gedegen online strategie. En is een grafische vormgeving voor een website niet mogelijk zonder dat er een wireframe is gemaakt op basis van een sitemap en functionele specificatie. Zo werken wij het hele model door. Van concept tot afronding.

Wij constateren dat ook veel online (geo-)applicaties niet meer in balans zijn. Vaak vinden deze applicaties hun oorsprong in de software ontwikkeling, en zijn later omgebouwd voor gebruik in een browser. De eindgebruiker is een professional en er was ooit een handleiding of een training nodig om met de software om te kunnen gaan. Resultaat: websites en online applicaties zullen de argeloze en minder kundige gebruiker uiteindelijk verliezen.

Controle over alle facetten

Hoe ontwikkel je nu websites of applicaties die wél voldoen aan de wensen en verwachtingen van je bezoeker? Met het model van Garrett krijgen we allereerst een hoge mate van controle over alle facetten van het ontwerpproces. Van het identificeren van toptaken, het bepalen van de informatiearchitectuur tot het uitwerken van prototypes, wireframes en vormgeving: Garrett helpt ons van het eerste idee tot de complete online strategie.

Een succesvolle website of webapplicatie voor jouw merk gaat natuurlijk over veel meer: user centered design is belangrijk, maar ook webrichtlijnen, zoekmachineoptimalisatie en het verbeteren van conversie spelen een grote rol in het behalen van online succes.

Maar de gebruiker staat altijd centraal. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuw idee of het redesign van een oudere website of webapplicatie, met zijn vijf ‘Elements of User Experience’ brengt Garrett ons vijf stappen dichterbij de perfecte online gebruikerservaring.

En hoe staat het met jou?

Kijk eens naar je eigen website, en probeer je in te leven in de bezoeker. Kijk waar de schoen wringt, analyseer, en bepaal of jouw bezoekers nog wel centraal staan. Je kunt ons natuurlijk ook altijd bellen: samen verzamelen we de best denkbare ideeën voor een betere gebruikerservaring in de vorm van een leuke workshop.