071 - 576 13 23
Je website beter vindbaar door Structured Data

Je website beter vindbaar door Structured Data

door op 29 maart 2018


De tijd dat Google’s zoekresultaten een verzameling tekst en linkjes was, is definitief voorbij. Je ziet steeds vaker content van websites direct in Google terugkomen.

Een mooi voorbeeld zijn openingstijden: als je zoekt naar een kapper in de buurt, zie je direct een adres én de openingstijden:

1

Nog een mooi voorbeeld is de uitgebreide productinformatie. Stel, ik ben op zoek naar een barbecue. Ik zie direct in de resultaten hoe het product wordt beoordeeld, wat het kost en of het op voorraad is.

2

Zeg nou zelf: dat valt een stuk meer op dan het volgende resultaat zonder deze uitgebreide info. Waar zou jij eerder op doorklikken?

3

Google noemt deze resultaten Rich Results. Die rich results worden steeds belangrijker. Niet alleen krijgen rich results een steeds belangrijkere plek in de zoekresultaten, ze zijn ook voor steeds meer soorten content beschikbaar. Denk aan recepten, personen, evenementen, vacatures en FAQ’s.

Hoe scoor je met Rich Results?

Dus jij wilt ook met Rich Results in Google terecht komen? Dan moet je aan de slag met Structured Data. Dat is een manier om de bestaande inhoud van je website op zo’n manier te taggen dat Google kan zien wat je precies bedoeld.

Stel: je hebt de openingstijden op je website staan. Zonder Structured Data ziet Google een willekeurig lijstje dagen en getalletjes. Met structured data maak je duidelijk dat het gaat om openingstijden.

Verschillende formaten

Het formaat dat we voor Structured Data gebruiken is Schema.org. Op schema.org vind je een enorm overzicht aan beschikbare inhoudstypes, met daarbij de velden die nodig zijn. Zonder al te technisch te worden even een klein voorbeeld van het inhoudstype Organization:

<div itemscope itemtype="http://schema.org/LocalBusiness">
    <span itemprop="name">SWIS Full Service Internetbureau<br>
    <span itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
        <span itemprop="streetAddress">3e Binnenvestgracht 23T1</span><br>
        <span itemprop="postalCode">2312 NR</span>
        <span itemprop="addressLocality">Leiden</span>
        <meta itemprop="addressCountry" content="NL">
    </span>
    <span class="telephone" itemprop="telephone">071 - 576 13 23</span> 
    <meta itemprop="email" content="info@swis.nl">
    <meta itemprop="url" content="https://www.swis.nl">
    <meta itemprop="logo" content="https://www.swis.nl/images/swis-logo.png">
</div>

Deze code zetten we in de footer van onze website. Zo weet Google van onze naam, ons logo en ons adres. Dat komt weer mooi terug in de zoekresultaten:

4

Aan de slag

Ik hoop dat ik je van het nut van Structured Data heb overtuigd. Maar hoe begin je eraan? Er zijn een paar ‘usual suspects’ voor Structured Data. Ik bespreek hier de belangrijksten, maar er zijn er veel meer. Waarmee je begint hangt vooral af van de content van jouw site.

Organisation

Je zag hem hier boven al. Op bijna iedere site vind je contactgegevens van de organisatie. Zet er nette Organization Schema.org attributen in en in één keer is je organisatie een stuk beter vindbaar.

Breadcrumbs

Dat zijn die handige linkjes bovenaan je pagina waarmee je bezoeker ziet waar hij zich bevindt. Die kun je eenvoudig terug laten komen in Google. In plaats van de URL, zie je de breadcrumbs dan zo:

5

Productgegevens

Heb je producten op je website staan? Verrijk die dan met Product Schema.org. Geef aan wat de naam, de prijs, de foto en de beschikbaarheid van je product is.

Article

Heb je nieuws op je website staan? Zet er de attributen van een Article bij. Kijk voor meer inspiratie eens in de lijst van Google.

Wat kost dat nou?

Het grote voordeel is dat je geen nieuwe informatie aan je site hoeft toe te voegen. Die naam en de prijs van je product heb je toch al op je productpagina staan. Het enige wat je hoeft te doen is het toevoegen van de juiste attributen in de code (of aan je webbouwer vragen dat voor je te doen). In veel gevallen is dat zo gebeurt. Heb je de aanpassingen gedaan, dan test je met de Structured Data Testing Tool of alles oké is. Vaak zie je na een paar dagen al verrijkte zoekresultaten voorbij komen.

De keerzijde

Zijn er dan geen nadelen? Nou, voor sommige sites wel. Doordat Google meer informatie zelf toont, is het voor sommige zoekopdrachten niet meer nodig om door te klikken naar de sites in de resultaten. Stel, ik wil weten hoe laat het in New York is. Dan krijg ik dit resultaat:

6

Het is leuk voor timeanddate.com dat ze op plek 1 staan, maar waarom zou ik nog doorklikken als ik het antwoord al weet. Nog een voorbeeld: wanneer was de Gouden Eeuw ook al weer?

7

Voor de echte details moet ik doorklikken naar Wikipedia, maar veel mensen weten zo al genoeg, en klikken niet meer door. Bepaal voor jezelf dus goed hoeveel je wilt delen.

Wil jij ook aan de slag met Structured Data?
Bekijk onze vacatures