071 - 576 13 23
Klant aan het Woord: Jade van HIER Klimaatbureau

Klant aan het Woord: Jade van HIER Klimaatbureau

door Sonja 't Mannetje op 04 november 2016


Wist je al dat Nederland stopt met aardgas? HIER Klimaatbureau informeert je graag over nieuwe oplossingen voor verwarmen en koken. Daarom ontwikkelden zij samen met SWIS www.hierverwarmt.nl.

Projectleider Jade Oudejans: “Stichting HIER Klimaatbureau wil heel Nederland op een leuke en laagdrempelige manier betrekken bij de oplossing van het klimaatprobleem. Een voorbeeld hiervan is het Klimaatstraatfeest, het grootste en gezelligste energiebesparingsfeest van Nederland. Of de groenestroomchecker waarmee je kunt checken of jouw stroom wel echt groen is.”

“De overheid heeft bepaald dat onze energievoorziening in 2050 volledig duurzaam moet zijn. Daarom moeten we allemaal af van het aardgas. Een half jaar geleden deden we onderzoek naar hoeveel mensen dit weten. Toen bleek 86% niet op de hoogte, terwijl het een enorme opgave is om alle 7 miljoen Nederlandse huishoudens van aardgas af te krijgen. Dat gaat bijna elke Nederlander aan. Daarom besloten we een website te ontwikkelen die antwoord geeft op vragen als: Waarom gaat Nederland van aardgas af? Wat zijn de alternatieven om mijn huis mee te verwarmen? Zijn er al plannen voor mijn woning?”

Via Webmapper zochten we naar een goede webontwikkelaar en dan specifiek een die goed is met kaarten. Zo kwamen we uit bij SWIS. In de tien jaar dat we als stichting bestaan, hebben we al met verschillende webontwikkelaars samengewerkt. SWIS onderscheidt zich door het strategische meedenken. Waar moet de website echt over gaan? Waar dient hij voor? Daarnaast is het ook een grote kracht dat SWIS werkt in multidisciplinaire teams waarin veel expertises gebundeld zijn en iedereen zijn eigen waarde toevoegt aan de website.

Aan het begin van het ontwikkeltraject hield SWIS een strategische sessie met ons. Die sessie hielp om nog scherper te krijgen wat we wilden en wat echt belangrijk is. Een voorbeeld hiervan is de prominent aanwezige postcodechecker. We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de check doen en liefst ook hun e-mailadres achterlaten. En dus kozen we ervoor dit onderdeel groot op de homepage te plaatsen.

Na de strategische sessie volgde een creatieve sessie. Het eerste ontwerp dat SWIS voor ons maakte sloot al best goed aan bij wat we wilden. We hebben het toen zelf nog wel wat meer aan onze huisstijl aangepast. Eigenlijk was het zoeken naar een geschikte foto voor de homepage nog het lastigste. Welke foto drukt nu een goed woongevoel uit?  

Tijdens het ontwikkeltraject heb ik een aantal dagen bij SWIS op kantoor gezeten. Dat was heel fijn om veel kleine dingen die we tegenkwamen direct met elkaar af te kunnen stemmen. Zo hebben we bijvoorbeeld lang gesproken over wat we doen met de gebieden in Nederland die nu al aardgasvrij zijn. Want sommige van onze wensen hadden technische implicaties en dan moet je elkaar goed begrijpen om tot de juiste oplossingen te komen.

We hebben de website gepresenteerd op de nationale klimaattop. Daar kregen we direct veel positieve reacties. De site is een uniek initiatief, omdat het aardgasvraagstuk eigenlijk een specifiek Nederlands vraagstuk is en burgers tot nog toe nauwelijks iets te weten konden komen over dit onderwerp. De site is overigens nog niet helemaal compleet. We willen dat meer gemeenten hun plannen gaan delen via de website, nu zijn het er nog maar een paar. We kregen bijvoorbeeld al direct een reactie van een consument, die ons vertelde dat er in Alkmaar een nieuwe wijk van 700 woningen wordt aangesloten op het warmtenet. Dat is fijn, want zo kunnen we gemeenten gerichter benaderen.

In de toekomst willen we de website graag nog verder doorontwikkelen tot een plek waar consumenten ook daadwerkelijk dingen kunnen doen. Bijvoorbeeld het direct kunnen benaderen van een partij die je kan helpen om je huis beter te isoleren of je in contact kan brengen met mensen in je wijk die ook mee willen doen met een energie initiatief.