071 - 576 13 23
Klant aan het woord: Maters & Hermsen

Klant aan het woord: Maters & Hermsen

door Sonja 't Mannetje op 18 april 2014


‘Vertel ons je idee. In een strategische sessie maken we het samen beter.’ Een gevleugelde uitspraak van SWIS, want een website ontwikkel je samen. Niet alleen SWIS gaat aan de slag, ook de klant heeft een belangrijke rol. We spreken met Pjotr van Lenteren over de nieuwe website van Maters & Hermsen journalistiek.

Eerst weten wat je wilt

Maters & Hermsen is een begrip in Leiden en omstreken. Van oudsher bedrijfsbladenmaker, nu ook  actief  online en strategisch communicatieadvies. SWIS deed de technische ontwikkeling van de nieuwe website. Pjotr van Lenteren: ‘het lastigste van het proces is, dat je telkens de vraag terug krijgt. Wat wil je? Die vraag is veel fundamenteler dan een nieuwe website. Je moet eerst je verhaal helder hebben.’  

stream matershermsen

Over je eigen schaduw springen

Wat wil je precies? Is dat niet juist voor een communicatiebureau een heel eenvoudige vraag? Pjotr, coördinator opleiding en ontwikkeling bij Maters & Hermsen: ‘het is als een kapper vragen om zijn eigen haar te knippen. Als journalistiek bureau moet je toch over je eigen schaduw springen. We hebben uiteindelijk een heel voortraject afgelegd om onze visie scherp te krijgen, samen met een merkenspecialist en een artdirector. Toen pas kwamen we naar SWIS.‘

Alleen technisch goed, is niet genoeg

SWIS had al eerder een website voor Maters en Hermsen ontwikkeld. Naar tevredenheid. Toch was het geen uitgemaakte zaak dat SWIS ook de nieuwe site zou gaan maken. Pjotr: ‘wij trekken al ruim tien jaar met elkaar op met veel wederzijds enthousiasme. Maar als rasechte alfa’s ervaren wij het samenwerken met technische organisaties soms als lastig. Alleen technisch goed zijn, is niet genoeg.’

Normale mensentaal

Pjotr: ‘SWIS heeft een enorme serviceslag gemaakt met accountmanagers zonder technische achtergrond. Mirjam bijvoorbeeld. Zij gaat pas communiceren vanuit het team als zij het verhaal begrijpt en uit kan leggen en dát werkt. De hele IT-sector heeft dat nodig. Geen gladde jongens, maar mensen die alles kunnen uitleggen in gewone mensentaal. Dat was uiteindelijk de cruciale factor om toch voor SWIS te kiezen

Houd je communicatie helder

Heeft Maters & Hermsen als communicatiebureau tot slot nog een tip voor SWIS? Pjotr: SWIS geeft sterk strategisch advies, bijvoorbeeld over hoe je je website optimaliseert voor zoekmachines. Maar ik wist niet dat we voor de uitvoering daarvan weer bij een andere partij moesten zijn. Maak dat soort dingen vanaf het begin duidelijk. Naast de technische kwaliteit die SWIS al biedt, blijf ik bij dat heldere verhaal. Dáár moet SWIS op inzetten.’   

Sinds eind 2013 is de nieuwe website van Maters en Hermsen online.