071 - 576 13 23
Klant aan het woord: Online kennisplatform KPSRL

Klant aan het woord: Online kennisplatform KPSRL

door Sonja 't Mannetje op 18 augustus 2014


In klant aan het woord spreken we deze maand Manon Tiessink, coördinator van het kennisplatform Knowledge Platform Security & Rule of Law.  KPSRL is een netwerk van onderzoekers, beleidmakers en ngo’s dat zich bezighoudt met kennisbeleid over veiligheid en rechtstaat. SWIS ontwikkelde voor hen een online platform. Manon begeleidde het project vanuit KPSRL.
Manon: "we waren bekend met het door SWIS ontwikkelde Regioatlas. Een technisch, maar gebruiksvriendelijk systeem. Omdat wij ook  een mapfunctie wilden, kwamen we bij SWIS uit. We vroegen ze om een kennisplatform te ontwikkelen waar alle informatie samenkomt via een moderne database met hoogwaardige data." 

Interactief en intensief

Als klant blijf je bij SWIS zeker niet aan de kant staan kijken tijdens het ontwikkelproces. Manon vertelt: "Er werd veel van mij verwacht. Goed voor de regie, maar soms ook lastig. Het is immers niet mijn expertise en de taal van de webdesigner spreek ik niet. Ik heb veel geleerd over hoe je technisch een website maakt. Het proces verliep interactief en er was veel flexibiliteit. Ook om soms drastisch andere keuzes te maken. Nu kan ik mijn netwerk precies uitleggen wat de website inhoudt en wat hij kan."

Hetzelfde eindproduct voor ogen

Als voorbeeld voor zo’n drastische koerswisseling tijdens het proces noemt Manon desgevraagd de homepage. "Wij hadden het ontwerp al goedgekeurd. Tijdens het bouwen kwamen we er echter achter, dat het toch niet mooi werd en niet zou gaan werken zoals we wilden. SWIS kwam toen binnen drie dagen met een nieuw ontwerp. Het is fijn om allemaal hetzelfde eindproduct voor ogen te hebben. Zo kun je soms pragmatische keuzes maken die tot iets beters leiden."

Usabilla

Het platform is nog niet helemaal klaar, maar heeft al veel aandacht gekregen binnen het netwerk. Het is de wens van KPSRL om de ontwikkeling niet alleen top down te laten verlopen. De komende maand gaan SWIS en KPSRL dan ook aan de slag met feedback van het netwerk. Bovendien won KPSRL met de vorige SWIS-nieuwsbrief een abonnement op Usabilla Live. Zo wordt het voor bezoekers van de website nog eenvoudiger om feedback te geven. 
Manon:  “Hoewel het proces intensief was, heb ik al een contact doorverwezen naar SWIS. Zij zijn in elk geval heel betrokken. Ik ben blij met de website. Het  netwerk heeft ook al positief gereageerd. We kijken uit naar de laatste stap!”