071 - 576 13 23
Klant aan het woord: Yara

Klant aan het woord: Yara

door Sonja 't Mannetje op 28 oktober 2014


In de vorige nieuwsbrief spraken we Gabriella Bekman, directeur van de Nationale ombudsman over de nieuwe website die SWIS ontwikkelde, bekijk de Nationale ombudsman case. Nu www.nationaleombudsman.nl live staat, kijken we met Yara Backx, communicatieadviseur bij de Nationale ombudsman, terug op het ontwikkeltraject.

Denken vanuit de klant

Opeens is hij er: de nieuwe website van de Nationale ombudsman. Nu ja, ‘opeens’. We vragen Yara Backx, die het webproject vanuit de Nationale ombudsman leidde, naar het ontwikkeltraject. Yara: ‘het eerste conceptdocument is van juni 2013, ruim een jaar geleden. Verschillende bureaus brachten een offerte uit voor de conceptfase. Wij kozen voor SWIS. SWIS kwam met heel originele, maar simpele en praktische oplossingen waaruit bleek dat ze goed voor ogen hadden waar het ons om ging. Al in de offerte waren ze helder en duidelijk. Ik heb vaker met bureaus gewerkt en soms houden ze zo vast aan hun eigen jargon. Dan kun je het bijna niet volgen. SWIS dacht met helder taalgebruik duidelijk vanuit de klant.

nationaleombudsman.nl

Meedenken en stevig advies

Denken vanuit de klant is niet hetzelfde als de klant al het denkwerk laten doen. Yara: ‘Wat ik prettig vindt van SWIS, is dat ze heel duidelijk een mening hebben. Het is echt een stevig advies wat ze geven. Ze zijn niet bang om tegen je ideeën in te gaan. Soms heb je een vraag en zeggen ze: dat maakt niet uit, dat is niet boeiend. Bij SWIS weet je dan ook dat dat niet ter zake doet. Ik kan echt op ze vertrouwen als experts. Dat vind ik een stuk fijner dan wanneer een bureau op alles wat ik zeg reageert met: wat een goed idee.

Scrum

De ontwikkeling van www.nationaleombudsman.nl was opgedeeld in drie fases. Elke fase startte met een offertetraject. Dat SWIS de conceptfase deed, betekende dus niet automatisch dat ze ook de ontwikkelfase zouden doen. Waarom koos de Nationale ombudsman opnieuw voor SWIS? Yara: ‘Scrum, de werkwijze van SWIS, gaf uiteindelijk de doorslag. Ik heb al met verschillende bureaus samengewerkt die beginnen met bouwen en dan zes weken ondergronds gaan. Daarna krijg je je product. Je gaat testen en komt eigenlijk altijd nog een hele lijst aan dingen tegen die je anders wilt. Bovendien vraagt dat van mij ook een op één punt geconcentreerde tijdsinvestering. Dat was voor mij lastig. SWIS werkt anders. Scrum maakt de tijdbalans voor mij als klant beter. Op elk moment is voor mij inzichtelijk wat de staat van het product is. Ik kan tussentijds bijsturen. Als je iets tegenkomt waarvan je denkt ‘toch niet handig’, kun je meteen samen aan de slag.

scrum

Oude foto’s in een nieuw lijstje

Yara geeft een voorbeeld van de voordelen van werken met scrum: ‘We hadden vanuit de oude site veel foto’s. Die werden meegenomen naar de nieuwe site, maar bleken daar qua formaat niet goed te passen. Mensen kwamen er soms half op, foto’s werden heel gek afgesneden. Als we met een ‘onderwater-bureau’ hadden gewerkt, dan hadden zij daar natuurlijk ook een oplossing voor bedacht. Maar dat hadden we dan pas achteraf kunnen zien. Nu waren we er zelf bij betrokken. Zo konden we samen kiezen voor de oplossing die voor ons het meest optimaal was. 

Compromis

Zit er ook een nadeel aan Scrum? Yara: ‘Ik vind scrum een heel goede projectmanagementmethode. Maar het is ook belangrijk dat alles financieel inzichtelijk blijft voor de klant. Wij wilden graag een fixed price. Daarom heeft SWIS een inschatting gemaakt over het aantal sprints dat we moesten inkopen. Tijdens de ontwikkeling kwamen we erachter dat er toch meer sprints nodig zouden zijn. Uiteindelijk hebben we toen een compromis gesloten. Wij hebben twee extra sprints ingekocht en SWIS heeft er één extra voor rekening genomen.

Onderhoudstraject

Nu de website live staat, gaat de laatste fase van het webproject in: het onderhoudstraject. Opnieuw zijn er offertes aangevraagd bij verschillende bureaus. Want de oplevering van je website, is eigenlijk pas het begin!