071 - 576 13 23
Meer conversie? Beïnvloed het gedrag van je bezoeker

Meer conversie? Beïnvloed het gedrag van je bezoeker

door op 22 juni 2018


Een website of webapplicatie is een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering en moet dus aan het bedrijfsresultaat bijdragen. Dat kan bijvoorbeeld doordat je online producten verkoopt of een website gebruikt om leads te genereren voor je organisatie.

Maar hoe staat het eigenlijk met de conversie van je online kanalen? Kunnen ze beter? Als het goed is heb je voor je online kanalen SMART KPI’s opgesteld zodat je kan meten hoe deze presteren. Maar wat doe je als je conversie achter blijft? Laat die muis maar snel los en lees rustig verder, dan geef ik je wat praktische tips waarmee je gelijk aan de slag kan.

Systeem 2 en 1

De grondslag van conversie ligt bij een beslissing die de bezoeker van jouw website moet maken. En om te begrijpen hoe mensen een beslissing maken moet je weten hoe het brein hiermee omgaat. Ons brein kent 2 systemen:

  • Systeem 2: Het rationele brein. Je denkt na over een beslissing die je moet maken.
  • Systeem 1: Het irrationele brein. Je onderbewustzijn maakt de beslissing.

 

Nou is het leuke van systeem 1 dat deze altijd om de hoek komt kijken, zelfs als je denkt dat je een rationele beslissing maakt wordt je irrationele brein beïnvloed door allerlei factoren. Leuk hè?! En ook online kan je hier als organisatie je voordeel mee doen.

B = M + A + T

Nu we weten dat mensen een groot deel van hun beslissingen onbewust maken gaan we een volgende stap maken op hun gedrag te beïnvloeden. Een bekend model is BJ Fogg's Behavior Model.

Behavior = Motivation + Ability + Trigger

Wat dit model ons leert is dat als je wilt dat mensen bepaalt gedrag vertonen moet je er dus voor zorgen dat de volgende elementen aanwezig zijn:

  1. Motivation. Iemand moet iets willen. Plezier is een herkenbaar voorbeeld van motivatie.
  2. Ability. Wat is het gemak waarmee iemand hetgeen wat hij wilt ook kan doen. Wat heeft hij ervoor over? Als iets bijvoorbeeld weinig tijd kost ben je eerder geneigd het te doen.
  3. Trigger. Wat activeert de bezoeker en zorg ervoor dat hij actie onderneemt. Denk aan een signaal of iets dat je helpt om actie te ondernemen. Op websites is dit bijvoorbeeld een call to action knop.

Laten we eens kijken hoe je dit in de praktijk kan toepassen. Als voorbeeld neem ik het bekende kledingmerk Pall Mall voor mannen en laat jullie zien hoe zij het gedrag van hun bezoekers online beïnvloeden. 

Motivatie

Om je bezoeker te motiveren helpt het als je het gewenste gedrag simuleert op de website, zogeheten mentale simulatie. Daarbij is het belangrijk dat de persoon op de foto bezig is met het product en daar ook mee bezig is. Op onderstaande foto zie een model dat volledig gekleed is in Pall Mall kleding. Stoere vent, onderbewust wil iedere man er wel zo uitzien.

Ability

Om het makkelijk te maken kan je de ‘look’ dus de kleding die in de foto wordt gedragen gelijk bestellen. Als een bezoeker op ‘shop de look’ klikt komt hij op een pagina waar hij de keuze krijgt om de 3 producten in zijn winkelmandje te plaatsen. Wel zo makkelijk.

Trigger

Activeer je bezoeker met een duidelijke call to action knop. In bovenstaande voorbeelden wordt de bezoeker al 2 keer getriggerd. Eerst om de outfit die het model op de foto draagt in 1 keer te kunnen bestellen. En daarna om de spullen ook daadwerkelijk in het winkelmandje te stoppen en te bestellen.

Een goede call to action knop moet aan een aantal eisen voldoen

  1. Zorg dat hij in contrast is met de rest van de website
  2. Zet een verleidende en urgente tekst op de knop
  3. Denk na over de positie van de knop
  4. En test verschillende varianten om erachter te komen welke het best werkt

Wat is mijn laatste tip?



Bronnen