071 - 576 13 23
Meten is weten - Vijf websitemodellen

Meten is weten - Vijf websitemodellen

door Erwin de Zwart op 29 augustus 2017


Meten is weten

In een vorig blog schreef online strateeg Onno al over vier belangrijke perspectieven om de kritische succesfactoren van jouw online succes te bepalen. In feite vroeg hij je om de website vanuit een aantal verschillende invalshoeken te bekijken voordat je een online strategie gaat bepalen: de financiële kant (wat levert het op?), het online perspectief (hoe werkt de website?), het organisatorische aspect (welke impact heeft de website op mijn bedrijfsorganisatie?) en het klantperspectief (hoe converteert mijn website eigenlijk?). Al deze perspectieven helpen om de juiste beslissingen te nemen en vooral: de juiste zaken te meten. Want succes begint bij ‘meten is weten’.

Wat voor website heb ik eigenlijk?

Als je een bedrijf begint is het vaak evident wat ‘voor’ bedrijf je bent: een loodgieter repareert en installeert kapotte en nieuwe warmte- en gasinstallaties en een bakker bakt brood. Een bedrijfsvermelding op Google kan dan in sommige gevallen al genoeg zijn voor een succesvolle online strategie. Potentiële klanten hebben voldoende aan een telefoonnummer, en referentie komt veelal van horen zeggen.

Het wordt al moeilijker als er veel concurrentie is, of als je bedrijf simpelweg groeit en veel meer klanten bedient dan een gemiddeld MKB-bedrijf. Het bedrijf wil zich explicieter online profileren en een website is dan een must geworden. Er worden succesverhalen getoond van tevreden klanten, er wordt goede fotografie gepleegd en voor het eerst in jaren wordt er oprecht nagedacht over ‘de uitstraling’. Door een krappere arbeidsmarkt bellen nieuwe medewerkers niet zomaar meer aan en ook bezoekers zijn inmiddels gewend aan het online aanvragen van een prijsopgave. Kortom: de website is niet meer het online visitekaartje ‘omdat we nu eenmaal op internet moeten’, maar een wezenlijk en belangrijk onderdeel van de alledaagse bedrijfsstrategie: een zogenaamd ‘lead generatie’ model. Dit is het moment waarop de digitale transformatie van een bedrijf begint.

En dan is het belangrijk om te weten wat voor model je website nodig heeft om een positieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat te bieden. Inzicht in welk model (of combinatie van modellen) nodig is voor een succesvolle digitale transformatie, maakt het gemakkelijk om je doelstellingen te concretiseren. Daarnaast weet je hierdoor beter wát je moet meten. Vanuit de online scorecard spreken wij vaak over vijf websitemodellen, maar zoals gezegd kan het zeker voorkomen dat jouw website een combinatie van een of meerdere modellen is.

Leadgeneratie model

Het leadgeneratie model is vooral gericht op het genereren van potentiële klanten via de website en het is ook een model wat ik in de praktijk het meest zie voorkomen: want iedereen met een website wil toch meer? Meer bezoekers, een hogere conversie en een kwalitatieve verbetering van het aantal leads? Ja natuurlijk, maar als je dit onderkend, kun je er ook specifieke acties aan verbinden. Het leadgeneratie model is daarom specifiek gericht op:

  • Het genereren van potentiële klanten via de website
  • Verhogen van het aantal bezoekers
  • Het verhogen van de conversieratio (meer bezoekers die klant worden, contact opnemen etc.)
  • Het verhogen van de kwaliteit van de leads

Een voorbeeld van zo’n website is bijvoorbeeld onze eigen website, maar ook de eerder aangehaalde loodgieter is een voorbeeld.

Verkoopmodel

Een website met dit model is puur gericht op verkoop en baseert daar zijn KPI’s op: commerciële websites, webshops en online applicaties met commerciële doeleinden zijn allemaal voorbeelden van dit model. Een verkoopmodel wil:

  • Direct online verkopen
  • Het aantal (herhaal)bezoeken verhogen.
  • Verhogen conversieratio (meer verkopen)
  • Het gemiddelde orderbedrag verhogen per bezoeker

Goede voorbeelden zijn natuurlijk bol.com, booking.com en coolblue.nl, de grotere webshops.

coolblue
Coolblue: een duidelijk voorbeeld van een verkoopmodel

Branding model

Sommige websites zijn volledig gericht op merkbeleving en het koppelen van een specifieke doelgroep aan dit merk. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuw type sportschoen of de promotie van een evenement.  Bij dit model focus je dus specifiek op

  • Het creëren van merkvoorkeur en vergroten van loyaliteit van klanten
  • Het verhogen van de frequentie van bezoeken en het aantal bezoekers
  • Het vergroten van de interactie die een bezoeker met je merk heeft.
  • Het maximaliseren van de gebruikerservaring
  • Het communiceren van merkwaarden

Uitgeefmodel

Vrijwel alles wat vroeger geprint of gedrukt werd verschijnt tegenwoordig ook online. Als je een abonnement op een krant of magazine neemt krijg je hier vaak ook exclusieve toegang naar content op het digitale platform bij. Daarnaast blijven uitgevers nog steeds erg afhankelijk van inkomsten uit reclames. Er is dus veel aan gelegen om bezoekers van dit soort websites lang op de website te houden en veel pagina’s (dus ook meer reclame) te tonen. Het uitgeefmodel richt zich met name op:

  • Genereren van inkomsten uit advertenties en/of abonnementen
  • Verhogen aantal bezoekers én pageviews
  • Verhogen aantal clicks op advertenties
  • Maximaliseren opbrengst per pagina
  • Verlengen duur van bezoek
  • Verhogen aantal herhaalbezoeken
  • Verlengen duur van abonnementen

Informatie- en servicemodel

Veel websites, en dan met name publieke, ministeriële of (semi-)overheidswebsites zijn gebaat bij een perfecte gebruikerservaring. Dit zijn websites die moeten informeren en men wil telefoontjes van bezoekers die ‘de weg kwijt zijn’ dan ook zoveel mogelijk voorkomen. Websites met een informatie- of servicemodel willen:

  • Kosten verlagen door inzet van een online kanaal en vergroten tevredenheid van klanten
  • Doelgroepen tijdig en volledig informeren
  • Het percentage informatievragen via de website verhogen
  • Informatie toegankelijk aanbieden
  • De online klantervaring verbeteren

ssno
www.nationaleombudsman.nl is een typisch voorbeeld van een informatie- en servicemodel

Conclusie

Door vooraf te bepalen welk model, of welke combinatie van modellen je wilt gaan inzetten voor jouw online strategie kun je beter bepalen welke KPI’s je moet gaan meten. In combinatie met de online scorecard, een goed dashboard in Google Analytics en continue verbeteringen aan de website bouw je aan een goede basis voor online succes.

Wil je eens sparren over jouw websitemodel of de online scorecard? Bel of mail met Onno, onze specialist op het gebied van digitale marketing.