071 - 576 13 23
SWIS helpt mee met M-Excellent programma van Emmauscollege!

SWIS helpt mee met M-Excellent programma van Emmauscollege!

door Björn Brala op 06 juli 2017


Björn is lead developer bij SWIS. Hij geeft technische sturing aan de teams en coacht de senior developers en scrum masters. Dit keer zette hij zijn talent extern in. Voor de studenten van het Emmauscollege in Rotterdam gaf hij SCRUM training. Hoe dat te werk ging lees je in deze blog.

Eén keer per jaar organiseert het Emmauscollege in Rotterdam het M-Excellent programma. Dit programma geeft leerlingen uit 5 VWO de kans om deel te nemen aan twee maatschappelijke projecten binnen de gemeente Rotterdam. Tijdens deze projecten helpen verschillende bedrijven met trainingen om de leerlingen te helpen. Dit keer was het de beurt aan SWIS!

Het doel van het programma is tweeledig. Het geeft leerlingen de kans om een voorproefje te krijgen hoe het is om binnen het bedrijfsleven te werken en projecten op te pakken. Daarnaast zijn de projecten geselecteerd op hun maatschappelijke waarde, zodat de leerlingen de kans krijgen om echt een verschil te maken in hun stad.

Dit jaar zijn er voor de leerlingen twee opdrachten opgesteld: een opdracht bij Stichting de Nieuwe Kans en de gemeente Rotterdam.

De cursus zorgde ervoor we onze tijd efficiënt in konden delen en zo uiteindelijk op tijd een goed project konden gaan neerzetten.

De Nieuwe Kans

De Nieuwe Kans is een organisatie voor dagbehandeling van jongeren vanaf 18 jaar die actief willen werken aan de verbetering van hun situatie. Individuele coaches helpen de jongeren met het veranderen en verbeteren van hun leven. Dat doen uiteindelijk de jongeren zelf, ze komen zelf tot inzichten.

De leerlingen gingen bij de Nieuwe Kans op zoek naar nieuwe begeleide stageplaatsen voor de jongeren. Rotterdam wil graag een voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid vervullen en daarom is het programma duurzaam dichter bij de Rotterdammer ingesteld.

Gemeente Rotterdam

De gemeente Rotterdam, maar ook de landelijke overheid, doet al van alles om de burger te motiveren om woningen energiezuiniger te maken. Zo zijn er voordelige leningen als je investeert in isolatie, hr-ketels of zonnepanelen. In een aantal gevallen geeft de overheid zelfs subsidie voor een deel van de kosten. Zo kun je sinds 15 september 2016 zo'n 20 procent subsidie krijgen voor het isoleren van je dak, spouwmuur, gevel, vloer en glas. Voorwaarde is dat je ten minste twee nieuwe isolatiemaatregelen laat uitvoeren. Allerlei financiële prikkels om te investeren in je eigen woning dus. Maar hoe krijg je burgers nu zo ver dat ze dit ook echt gaan doen?

De opdracht had als hoofddoel een campagne te bedenken waarmee Rotterdammers gemotiveerd worden om te investeren in energiebesparing en/of opwekking.

SCRUM training

Björn heeft de studenten in deze periode bij De Nieuwe Kans geholpen om hun projecten met SCRUM op te pakken.

"We zijn begonnen met een instructie in het SCRUM proces waarin ze leerden over hoe agile werkt en hoe SCRUM kan helpen je project te managen.

Tijdens de training hebben we het gehad over waarom agile een goed idee is en welke tools scrum je biedt om je proces te structureren. Wat is een user story en een backlog? Hoe schat je deze in? Waarom werk je met sprints? En wat doet een SCRUM master?

imag1196.jpgTijdens deze dag hebben we gewerkt aan de backlog van de twee teams. Het was erg leuk om te zien hoe ze op deze manier uitgedaagd werden om op een andere manier over hun project na te denken. Je zag duidelijk dat ze vanuit school meer gewend waren om met duidelijk omlijnde opdrachten te werken en dat ze nu het echt helemaal zelf moesten bedenken.

Daarna zijn er afspraken gemaakt over de sprint lengte en de ‘stand-up’. Uiteindelijk hebben beide teams ervoor gekozen om wekelijks bij elkaar te komen voor een stand-up en eenmaal in de zes weken voor een oplevering. De jongens en meiden hadden naast dit project ook nog gewoon school, dus daar moesten wat concessies gedaan worden.

Wat ik die dag vooral heb geleerd is hoe jongeren omgaan met het internaliseren van kennis. Bij jongeren is het een stuk duidelijker als het bijvoorbeeld te snel gaat, of dat zaken niet helemaal duidelijk zijn. Ik zie dat deze signalen ook bij trainingen voor professionals spelen, maar dan vaak een stuk minder duidelijk zijn.

Al met al was het enthousiasme bij deze groep jongeren goed te merken en waren ze erg nieuwsgierig."

Sprint meeting

Na de eerste zes weken zijn de leerlingen en Björn weer bij elkaar gekomen voor een sprintmeeting. Hierin hebben de teams hun werk van de sprint gepresenteerd en daarna zijn ze met z’n allen aan de slag gegaan voor de volgende sprint.

Wat ik die dag vooral heb geleerd is hoe jongeren omgaan met het internaliseren van kennis

De eerste sprint heeft voornamelijk bestaan uit een zogenaamde sprint 0. De opdrachten zijn daarin verder uitgewerkt en de ideeën hadden meer praktische inhoud. Na deze meeting ging het echte werk beginnen.

Nieuwe Kans: op zoek naar bedrijven!

Onderzoek

Het team voor de Nieuwe Kans had met behulp van interviews met jongeren en bedrijven onderzoek gedaan naar het profiel van potentiële werkgevers die zich in willen zetten voor de kansarme jongeren. Het profiel waar ze zich op hadden gericht waren kleinschalige bedrijven in de detailhandel. De reden waarom er voor detailhandel was gekozen, was omdat de nieuwe kans in deze sector eigenlijk amper actief is. Daar liggen voor de stichting dus nieuwe kansen.

Werven

Op basis van dit profiel hebben ze een draaiboek geschreven voor het benaderen van 250 bedrijven. De belangrijkste punten die naar voren kwamen waren dat een persoonlijke benadering essentieel was voor het succes. Je wilt inspelen op het gevoel van de ondernemers en deze meenemen in hoeveel ze kunnen betekenen voor het leven van een jongere die op zoek is naar een verse start.

En nu?

De inspanningen hebben een schitterend resultaat behaald. Het team heeft bijna 15 bedrijven gevonden die serieuze interesse hebben getoond in het steunen van de stichting. Daarnaast hebben ze voor de stichting een nieuwe markt onderzocht. Waar ze voorheen voornamelijk samenwerkten met fabrieken en de bouw, hebben ze nu een pilot voor een samenwerking met de detailhandel waardoor een groep jongeren die daar meer kan groeien ook echt die kans kunnen krijgen.

Rotterdam; een campagne.

imag0436.jpg

Het team dat voor de gemeente aan de slag was moest een campagne bedenken en mogelijk uitvoeren voor het project Duurzaam Rotterdam. Dit begon voornamelijk bij het zoeken naar een doelgroep. Een aantal eisen dat hierbij naar boven kwam is dat mensen een eigen huis moeten 

hebben en daarbij ook wel een redelijk inkomen. De kans dat je die zover kan krijgen is relatief groot.

Op basis van dit profiel hebben ze op de gegevens van het CBS en de Gemeente gezocht naar de wijk waar dit het meeste mensen zou bereiken. In deze wijken zijn ze mensen gaan interviewen en op zoek gegaan naar de reden waarom mensen al dan niet investeren in duurzaamheid. Wat je veel hoorde is dat mensen aangeven dat het ‘gedoe’ is. Ze weten niet van initiatieven, subsidies, en verbouwen kost vaak veel geld.

Ideeën

Op basis van de interviews en gesprekken zijn er veel ideeën geboren, Björn heeft samen gekeken naar de haalbaarheid van de verschillende ideeën en er drie uitgekozen.

Bep en Nep

Het eerste idee was Bep en Nep, geïnspireerd door de BOB campagne, kwamen ze op het idee om een ‘bewust energiezuinig persoon’ en ‘niet energiezuinig persoon’ centraal te stellen. Op basis van deze twee persona’s hebben ze een Quiz opgesteld, “Hoe Bep ben jij?”.

Deze quiz bestaat uit 10 vragen waaruit blijkt hoe Bep je bent, met daarbij kleine tips om meer Bep te worden. Dit gaat over simpele zaken zoals Led lampen, scheiding van afval en aanpassingen aan je huis. Het idee achter de quiz is om deze te gebruiken om het gesprek met mensen aan te gaan, en ze te informeren over het gemak hoe ze een steentje kunnen bijdragen. Dit kan zowel digitaal als direct in persoon.

De leerlingen hebben gesproken met de organisatie van het MVO festival. Dit is een festival rond Maatschappen Verantwoord Ondernemen, die sinds 2015 elk jaar wordt gegeven. Op 10 oktober 2017 is de aankomende editie in Rotterdam Prins Alexander.  Ze hebben de afspraak gemaakt om voor het festival een Greenrun te organiseren. Daarbij worden Bep en Nep en de Quiz gepresenteerd.

Positief

Björn: "Na de presentaties van de resultaten heb ik met de twee opdrachtgevers gesproken. Het was erg leuk om te horen hoe positief ze waren over de samenwerking met de leerlingen, de energie en inzet die ze in deze maanden hebben getoond was inspirerend en bijzonder om te zien.

Persoonlijk ben ik erg trots op wat ze hebben weten te bereiken, ze hebben echte resultaten geboekt en daarmee een verschil kunnen maken. Ik ben blij dat het Emmerhaus college dit organiseert en hiermee een goed voorbeeld geeft. De jongeren in de twee groepen nemen deze ervaring in de toekomst mee en hiermee hebben we de basis gelegd voor een groep Beppies van de toekomst."