071 - 576 13 23
Vijf onmisbare boeken voor de online professional

Vijf onmisbare boeken voor de online professional

door Matthias Snoei op 18 juli 2014


Ben je betrokken bij de ontwikkeling van een website of een online project? Dan heb ik vijf boekentips voor je in de categorie ‘boeken die ik eerder had willen lezen’. Ik beschouw ze als mijn persoonlijke survival tools en een beknopte samenvatting van vijftien jaar ervaring als online professional.

vijf onmisbare boeken voor de online professional

Er zijn vijf zaken die elke online professional zeker nodig heeft:

  • een filosofie
  • een werkwijze
  • een theoretisch fundament
  • een trukendoos 
  • een meetinstrument

Elk van de volgende boeken biedt je een van deze overlevingstools.

Je filosofie

Getting Real (2006) door: 37 Signals

getting realVan alle boeken die ik hier beschrijf is Getting Real mij het meest dierbaar. Opeens was ik van veel professionele twijfel verlost. 'I had found my voice.' In Getting Real beschrijven de ontwikkelaars van 37signals/Basecamp hoe je slim, snel en eenvoudig succesvolle webprojecten en applicaties kunt ontwikkelen. SWIS heeft zijn filosofie beschreven in zes spelregels ontleend aan Getting Real. Nog steeds krijgt elke nieuwe medewerker dit boek van mij kado. Het is gemakkelijk leesbaar en bovendien is de bestseller Getting Real gratis online beschikbaar.

Je werkwijze

Scrum and XP from theTrenches – How we do scrum (2007) door: H. Kniberg

scrum and xp from the trenches

Scrum is over het algemeen de beste manier om software projecten te managen en dit boek is het beste boek over dit onderwerp. Het vertelt je perfect hoe je Scrum in de praktijk kunt brengen en waar de valkuilen liggen. Ik had al veel boeken gelezen over Scrum, maar pas na het lezen van Kniberg’s ‘agile war story’ viel voor mij het kwartje echt. Bijzonder is dat de toen nog onbekende schrijver de eerste versie van het boek in slechts één weekend schreef. Inmiddels heeft het boek vele vertalingen en is Kniberg een veelgevraagd spreker/coach en onder meer werkzaam bij Spotify. 

Als we voor een dilemma staan, pak ik dit boek er soms nog steeds bij. Voor SWIS was het boek doorslaggevend om medewerkers op Scrum-cursus te laten gaan en zich deze methode helemaal eigen te maken. Tevens is Scrum and XP from the Trenches online beschikbaar

Je theoretisch fundament

The Elements of User Experience (2003) door: J.J. Garett

the elements of user experienceHoe maak je een website gebruiksvriendelijk en succesvol? Er zijn honderden boeken en artikelen die je hierbij kunnen helpen. Maar wat je eigenlijk eerst moet doen is kennis nemen van The Elements of User Experience. In 2000 bedacht en publiceerde Jesse James Garrett zijn beroemde model en 2 jaar later schreef hij dit gelijknamige boek. Het model van Garrett leert je hoe je de gebruikerservaring van abstract naar concreet kunt invullen en hoe je de doelstellingen van je site in overeenstemming brengt met de behoeften van de eindgebruiker. Voor SWIS is dit boek leidend geweest in de ontwikkeling van de strategische sessie. Van dit boek kun je trouwens ook gratis een hoofdstuk online lezen.

Je trukendoos

Verleiden op het internet (2012) door: A. van Erkel

verleiden op internetJe inschrijven voor een nieuwsbrief, een afspraak maken, een product kopen. Bijna elke website wil zoveel mogelijk bezoekers verleiden om iets te doen. Het boek van Van Erkel is een fijne spiekbrief om te checken of je website wel verleidelijk genoeg is. Van Erkel geeft do’s en don’ts om de verleidingskracht van je website te vergroten. Call to action, toptaken en schaarste zijn voorbeelden van tools om conversie aan te wakkeren. Dit boek helpt je om het ‘reptielenbrein’ van je klanten te begrijpen en te verleiden. De meest ontnuchterende tip: 'Help je bezoekers tempo maken. Hun grootste wens is om zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben en weer weg te kunnen van je website.'

Je meetinstrument

De Internet Scorecard 2.0 (2013) door: G. Smits & J. Steins Bisschop

de internet score cardAls je eenmaal je filosofie, werkwijze, theoretisch fundament en trukendoos hebt, kun je dit boek gebruiken om goed grip te krijgen op je online succes. Nadat je website live is gegaan, start je met optimaliseren. Waar begin je? Welke tools en instrumenten zet je in? Hoe weet je of je resultaten goed zijn? Hier heb je feiten en cijfers voor nodig. De Internet Scorecard 2.0 geeft je handvatten om je online doelstellingen te definiëren én handvatten om je resultaten inzichtelijk te maken door middel van handige Excelbestanden. Hiermee kun je per maand bijhouden hoe je scoort, of je op schema ligt en zien of je moet bijsturen. Ook als je gaat rapporteren over het rendement van je website is dit boek een goed hulpmiddel.

Veel leesplezier 

Tot zover mijn persoonlijke leestips met een aantal van de boeken die mij en SWIS in de afgelopen jaren mede gevormd en geïnspireerd hebben. Ik wens je veel leesplezier.