071 - 576 13 23
Virtuele stadsgids voor de Stad van Ontdekkingen

Virtuele stadsgids voor de Stad van Ontdekkingen

door Sonja 't Mannetje op 18 november 2015


Virtuele stadsgids voor de Stad van Ontdekkingen

Sla linksaf voor de toeristische route, ga rechts voor gemeentelijke zaken. Dat is de boodschap van leiden.nl, de digitale toegangspoort tot de Stad van Ontdekkingen. Ga je links, dan kom je uit op www.visitleiden.nl. SWIS ontwikkelde de nieuwe versie van deze virtuele stadsgids samen met Leiden Marketing. Tegelijkertijd is de website van Leiden Convention Bureau ontwikkeld.

Vertrouwde samenwerkingspartner

Rosalie Keizer, communicatie- en PR-medewerker van Leiden Marketing: ‘Onze vorige website was verouderd geraakt en voldeed niet meer aan onze wensen. Hij was bijvoorbeeld niet responsive. In 2009 en 2011 liet Leiden Marketing haar website ook door SWIS ontwikkelen. Het was een logische keuze om nu weer naar onze vertrouwde ontwikkelaar te stappen. Ook omdat er aan de website een complexe koppeling naar de landelijke VVV-database hangt.

Wij voeren alle evenementen en locaties van Leiden in in deze database zodat de items niet alleen op onze website verschijnen, maar direct ook op de landelijke VVV-site en de website van de Bollenstreek. SWIS wist wat we hierin nodig hadden, dus dat werkte fijn.’

Scrum, geeltjes en tussentijds bijsturen

Rosalie: ‘In dit project heb ik voor het eerst kennisgemaakt met scrum, de softwareontwikkelmethode die SWIS gebruikt. We deelden het project op in fases en konden zelf met geeltjes aangeven wat echt prioriteit had. Dat betekent wel dat je echt vooraf moet weten wat je wilt. Al redelijk snel stond er toen een basis en konden wij beginnen met vullen. Door scrum kun je goed meekijken met de ontwikkeling van de website. Zo kwamen we er bijvoorbeeld vrij snel achter, dat we de tekstpagina’s visueel toch anders wilden. Normaal zie je dat dan pas bij de oplevering en heb je een site die niet aan je verwachtingen voldoet. Scrum bleek daarin dus echt van toegevoegde waarde.’

Strategische sessie, persona’s en doelgroepen

‘We startten het project met een strategische sessie geleid door Matthias. Wij moesten voor elk van onze doelgroepen persona’s ontwikkelen. Dat zijn als het ware modelpersonen uit je doelgroep. Aan het einde van de sessie was voor ons duidelijk dat we het beste een portal konden maken. Zo kunnen we ons daarna in onze boodschap op een specifieke doelgroep richten en kan iedereen zijn informatie eenvoudig vinden.’

Leiden bezoeken in stijl

Onze partners vinden de nieuwe website veel overzichtelijker. Ook ontvangen de partners meer doorkliks.  Zelf vind ik de nieuwe site ook fijner om mee te werken. Wij zijn dus heel tevreden. Met een campagne rondom de online Uitagenda (de meest volledige van de stad) hebben we goed de nadruk kunnen leggen op de nieuwe site. We zijn nu bezig met SEO en SEA om goed en nog beter vindbaar te worden. Nu kun je Leiden dus weer geheel in stijl bezoeken.’