071 - 576 13 23
Wat nemen wij mee van de Dutch Digital Day?

Wat nemen wij mee van de Dutch Digital Day?

door Eveline Braber op 27 september 2016


Op vrijdag 16 september vertrokken wij met een delegatie van SWIS naar het Amsterdamse Undercurrent voor de Dutch Digital Day. Dit is een inspiratievol evenement dat om het jaar door de DDA wordt georganiseerd voor hun leden. Dit jaar draaide het om superhelden: ‘Even heroes need a day off’, klonk het thema. Creatieve sprekers met passie voor hun vak deelden hun ideeën met ons. Wij nemen graag een paar van de praatjes met je door!

Think big, Start small, Act fast

Marco van Hout en Gijs Gootjes van MediaLAB Amsterdam vertelden over onze ‘world of plenty’: er is op aarde ‘plenty’ passie, kennis en er zijn ‘plenty’ ideeën. Volgens de heren zorgt het altijd opnieuw uniek willen zijn in de creatieve industrie ervoor dat veel waardevolle ideeën verloren gaan. Deze zogenaamde ‘design waste’ willen zij zien te voorkomen en daarom organiseerden zij de Global Goals Jam. Het doel? Creatieven van over de hele wereld samenbrengen en met hun ideeën aan de 2030 Sustainable Development Goals te werken. Denk groot, begin klein én handel snel. Hun toekomstgerichte aanpak spreekt ons wel aan!

Kunnen computers zien?

Het publiek was het er niet over eens: kunnen computers nu wel of niet ‘zien’? Professor Arnold Smulders denkt van wel. Maar wát kan een computer dan precies zien? De visie van een computer werkt anders dan die van de mens. Een mens kan ongelofelijk veel verbanden leggen (bijv. ‘dat is een stoel want je kunt erop zitten’), die een computer niet kan maken. Het zal daarom nog een tijdje duren voordat programma’s bijvoorbeeld in staat zijn om op basis van een foto te kunnen noemen wat het object is (een koe) en in welke context (in de wei).

SNAFU

Carl Addy van The Mill vertelt ons over SNAFU, wat staat voor ‘Situation Normal, All F***d Up’. Hij stelt met zijn theorie dat we (gecontroleerde) chaos nodig hebben om tot creatieve ‘dappere’ producten te komen. Een normale situatie is niet genoeg om briljant te zijn. We moeten niet in paniek raken als iets mis gaat. Omarm het en kijk vanuit daar hoe je verder kunt komen. Waarom? Omdat dit je uiteindelijk beter maakt in wat je doet.

Zo gaf hij als voorbeeld de opnames van een videoclip van een slakkenrace (echt waar!). Deze leek in de soep te gaan lopen vanwege noodweer. Wat gebeurde er? Er werd een alternatieve race in een gymzaal opgesteld, met alle hilariteit daar omheen. De video werd hiermee nog origineler dan ze vooraf hadden kunnen bedenken!

Carl liet op deze manier zien dat je, in tijden van chaos, je aan moet passen aan de situatie en zo tot betere inzichten komt. Je zult merken dat je sprongen maakt, in plaats van kleine stapjes. En zeg nou zelf: dat klinkt toch goed in de oren?

De Hyperloop

De spreker die ons misschien wel het meest heeft geïnspireerd én het hardste heeft laten lachen is Tim Houter van het Delft Hyperloop team. De Hyperloop is van origine een idee van van Elon Musk. Een gemotiveerd team van TU Delft studenten (waarvan Tim de captain is) is bezig om de Hyperloop werkelijkheid te maken. De Hyperloop is een supersnelle manier om mensen of vracht te vervoeren door een vacuüm buis. Omdat er in deze buis geen luchtweerstand is, kan een capsule hierin zeer hoge snelheden halen. Om een beeld te geven: de verwachting is dat je met de Hyperloop in 30 minuten van Amsterdam naar Parijs kunt reizen. Ooit een futuristisch idee, inmiddels een concept dat steeds dichter bij realisatie komt!
Maar wat heeft zo’n hoogwaardig technisch product precies met de creatieve industrie te maken? Heel veel, namelijk: passie én creativiteit. Niet opgeven bij tegenslagen, maar je aanpassen aan de omstandigheden en op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.

Adformatie schreef trouwens ook een leuk artikel over deze talk.         

 img_0901_ddd.jpg

Kortom, de Dutch Digital Day leerde ons dat creativiteit niét alleen te maken heeft met het schilderen van het mooiste schilderij of het creëren van het mooiste design. Innovatie en het oplossingsgericht denken zijn minstens zo belangrijk om tot gave producten te komen. Dit wisten wij natuurlijk al langer, maar na zo’n dag krijgen wij extra veel zin om creatief aan de slag te gaan.

Ben je benieuwd hoe wij dit doen voor het web? Bekijk onze webdesign pagina!