Zeg je marketing automation, dan zeg je Mautic

Marketing automation zorgt voor relevante content op het juiste moment in de klantreis
door Onno van der Heiden op 6 januari 2021

Relevante, gepersonaliseerde content vergroot de kans op een conversie. Bijvoorbeeld de aankoop van een product of het doen van een donatie. Marketing automation helpt met het aanbieden van dit soort content. Het betekent letterlijk het automatiseren van alle stappen in de customer journey: van leadgeneratie en lead nurturing tot conversie en sales.

Van eenrichtingsverkeer naar dialoog

Deze (her)kennen we allemaal wel: waar marketing traditioneel vooral ging om zenden van informatie, gaat het nu om het voeren van een dialoog met je doelgroep. De opkomst van online kanalen om in te zetten voor je marketing heeft hier een hele grote rol in gespeeld. Dit biedt kansen, maar maakt het ook complex. Want hoe zorg je dat je voor elk individu de juiste content op het juiste moment aanbiedt? Marketing automation tools voorzien in deze behoefte.

''Het wordt steeds moeilijker om mensen te bereiken en te beroeren. Je moet dus meer te weten komen van je doelgroep om vervolgens gerichte content aan te kunnen bieden met als doel mensen te ‘engagen’.''

Kitty Trilsbeek, Online Marketing & Communicatie
Hier te zien bij een Strategische sessie met SWIS 

Kitty_vastenactie_VA_sessie

#Vastenactie

Om te ontdekken welke meerwaarde een Marketing automation tool biedt, hebben we een pilot gedaan met onze klant Vastenactie. Online speelt voor hen een belangrijke rol in het werven, maar vooral ook het engagen van donateurs. 

Kitty Trilsbeek, verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie bij Vastenactie legt uit: “Als goed doel, merken we dat we steeds meer maatwerk moeten leveren en mensen moeten aanspreken op onderwerpen die hem/haar interesseren om donateurs betrokken te houden bij ons merk. Tegelijkertijd is het steeds moeilijk om mensen te bereiken; nieuwsbrieven worden bijvoorbeeld steeds minder goed gelezen. Je moet eigenlijk steeds meer weten van je doelgroep om gerichte content te bieden.”

Met Drip Campaigns verzend je de juiste informatie, exact op het moment dat gebruikers het nodig hebben.

Vastenactie Drip Campaign

De Marketing automation flow

Terug naar de pilot. Als we inzoomen op de doelgroep donateurs van Vastenactie hebben we daarvoor een ‘dripcampaign’ ingericht in Mautic. Nadat iemand een donatie heeft gedaan krijgt hij of zij een viertal e-mails. Niet allemaal tegelijk, maar elke twee weken vanaf het moment dat de donatie is binnengekomen. Stel je voor dat je dit voor elke donateur handmatig moet doen als Marketeer...dat is een dagtaak op zich. 

Naast een e-mail campagne zetten we voor Vastenactie ook Focus points in via Mautic. Focus points zijn pop-ups, bars of andere vormen van overlays op de website die je toont op basis van surfgedrag van de gebruiker. Zo hebben we bij Vastenactie een video gemaakt waarin de directeur Peter vertelt over zijn ervaringen in Bangalore en Detukeli. Deze tonen we alleen als je als gebruiker op de projectpagina of een ander gerelateerd artikel bekijkt. 

Dit zijn slechts twee voorbeelden, Mautic biedt het volgende scala aan tools: 

  • Contactmanagement & tracking
  • Campaign en e-mail workflows
  • Landingspagina’s & assets
  • Webformulieren
  • Personalisatie en dynamische content
  • Leadscoring

 

Het aantal mensen dat de e-mails van Vastenactie opent is meer dan verdubbeld. Met als gevolg dat verschillende donateurs een positieve maar vooral leuke reactie teruggaven. Conclusie: een hogere engagement met gebruikers, en natuurlijk ethisch verantwoord.

Mautic dashboard met statistieken

Of we Mautic aanraden?

Het korte antwoord: ja. Om de voordelen in bullets op te sommen: 

  • Mautic is open-source (dus o.a. geen licentiekosten)
  • Mautic heeft een naadloze integratie met Drupal 8 en 9
  • Je houdt je data in eigen beheer
  • Hosting vanaf je eigen domein; geen third-party-cookies dus 
  • Er is een actieve community waar je op terug kunt vallen
  • Mautic is onderdeel van Acquia
  • Mautic is modulair en daardoor flexibel

Het moge duidelijk zijn: wij zijn enthousiast! Mocht je meer willen weten over Marketing automation of Mautic, van strategie tot implementatie, neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je graag verder om je digitale ervaring voor je doelgroep te optimaliseren.