071 - 576 13 23
Zes spelregels voor een succesvol webproject uit 'Getting Real'

Zes spelregels voor een succesvol webproject uit 'Getting Real'

door Matthias Snoei op 29 september 2013


SWIS maakt online mogelijk sinds 1999. En we weten inmiddels wat werkt. Graag bouwen we ook voor jou iets goeds. Hieronder vertellen we je hoe we dat samen doen. Succesvolle webprojecten leveren snel resultaat, worden binnen budget opgeleverd en bieden je voldoende flexibiliteit om in te spelen op de onvoorspelbare toekomst. Het grote geheim? Niet per se het goede idee. Het komt neer op een goede uitvoering. Een briljant idee dat niet goed wordt uitgevoerd, is niets waard. Uiteindelijk gaat het er om dat je door een webproject goed uit te voeren, het maximale er uit weet te slepen.

stap 1Vertel een kort verhaaltje. Een verhaal dat past op 1 of 2 A4-tjes. Daarin vertel je wat je idee is, wat je daarmee hoopt te bereiken, wat je website of applicatie minimaal moet kunnen en (en dat is het allerbelangrijkst) hoeveel geld je daar ongeveer voor over hebt. En met dat verhaal kom je naar ons, en natuurlijk ga je ook naar wat andere webbedrijven, en dan maken wij een offerte. Het klinkt misschien gek om ons je budget al te vertellen.
Maar dat levert wel het volgende op:

  • Je daagt ons uit om écht over jouw probleem na te denken en de beste oplossing te vinden voor jouw probleem.
  • Je komt er daardoor achter of SWIS wel bij jou en je bedrijf past.
  • Onze offerte wordt er één die binnen jouw budget valt. En jij beoordeelt niet of we goedkoop of duur zijn, maar jij beoordeelt of we iets goeds bieden, dat zijn geld waard is.

 

stap2We gaan er voor het gemak vanuit dat we het er in onze offerte goed vanaf hebben gebracht en je met SWIS in zee gaat. Nu komt de volgende uitdaging: denk niet dat je de toekomst kunt voorspellen en maanden vooruit kunt plannen. En denk ook niet dat wij dat voor je kunnen.

Natuurlijk: het is uitstekend om een heldere deadline te hebben. We horen graag wanneer je project opgeleverd moet zijn. Maar vervolgens gaan we je project opdelen in brokken die je goed kunt overzien. Een project van een half jaar? Daar maken we zes projecten van een maand van. Een maand valt net te overzien. En voor die ene maand, en vooral als het de eerste is, gaan we heel precies kijken wat we gaan maken en wat het meest belangrijk
is. En na die maand kijken we opnieuw. Zo maken we steeds iets af voor we aan het volgende onderdeel beginnen. 

 

stap3Verreweg het allerbelangrijkst om er samen achter te komen of je idee werkt en of we het met elkaar eens zijn: het ontwerpen van de echte schermen. De echte schermen die straks ook door de gebruikers van je website of webapplicatie gebruikt zullen worden. Je kunt in een document opschrijven dat de website er professioneel uit moet zien en eenvoudig moet zijn in het gebruik, maar pas als je de echte schermen ontwerpt, dan kun je daar met elkaar een zinvolle discussie over voeren. De schermen zijn uiteindelijk ook leidend voor wat SWIS gaat programmeren. Het goed doordenken en uitwerken van de schermen voorkomt dat je de verkeerde software gaat schrijven. “Get the interface right, before you get the software wrong.”

 

stap4In de praktijk blijkt altijd dat de echte teksten een stuk korter of langer zijn dan de afgepaste nep-teksten die zo feilloos in het design pasten (‘Lorem ipsum’). Hetzelfde geldt voor echte data. Als we een belangrijk bedrijfsproces gaan automatiseren, hebben we de echte data nodig om te zien of we op de goede weg zijn. Dan zien we welke velden er verplicht moeten zijn en hoe snel of gebruiksvriendelijk het systeem is als er 30.000 records in staan in plaats van 3.

 

stap5Wat je bij websites moet accepteren is dat het altijd beter kan! Een belangrijkere vraag is echter of je zelf ook precies weet wat beter is, op het moment dat je website nog niet in de lucht is. Wat vinden je bezoekers of gebruikers er eigenlijk van? En juist daarom is ons advies: bouw niet te veel. Laat ons eerst alleen het hoogst noodzakelijke bouwen. We beginnen met wat het belangrijkste is, we zorgen dat dat helemaal naar behoren werkt en brengen dat vervolgens zo snel mogelijk online.  Als we online zijn, dan krijgen we immers de beste feedback die je je maar kunt wensen. Feedback van je klanten of gebruikers. De waarheid is dat er altijd zaken zijn die anders lopen dan je had voorspeld, maar als je snel de juiste feedback hebt, dan kun je daar ook je voordeel mee doen. Houd het dus klein en bouw iets goeds.

 

stap6In heel veel opzichten is het live gaan van je website of applicatie niet het einde maar juist het begin. Juist na oplevering krijg je feedback én statistieken van echte gebruikers. Dan krijg je een duidelijk beeld van wat je moet toevoegen of nog moet aanpassen. En daar moet je budget voor hebben, zonder gedoe. Bovendien zorg je er op die manier ook voor dat je een veel natuurlijkere overgang hebt van ‘bouw’ naar ‘gebruiksfase’. Met die twintig procent budget maken we je webproject dan zo maar twee keer beter.