071 - 576 13 23
Zoekwoordonderzoek: de basis voor online succes

Zoekwoordonderzoek: de basis voor online succes

door Bastiaan Groot op 18 juni 2014


Je herkent het vast: als je googlet, bekijk je alleen de bovenste zoekresultaten. Daar vind je vaak precies wat je zocht. Google zet immers geavanceerde technieken in om de best passende resultaten te genereren voor elk zoekwoord. Om klanten in jouw branche of niche voor jou te laten kiezen, moet je dus in de toppositie van Google staan. Een zoekwoordonderzoek helpt je hierbij.  

De juiste bezoekers op het juiste moment

De juiste zoekwoorden zijn niet de zoekwoorden waarmee je veel bezoekers trekt, maar die waarmee je de juiste bezoekers op het juiste moment trekt. Een algemeen zoekwoord, zoals ‘schoenen’ heeft een hoog zoekvolume. Toch is het maar de vraag of het slim is om zo’n zoekwoord te kiezen. De concurrentie is groot en dus is het lastig om hoog in de zoekresultaten te komen. Bovendien trek je er niet de juiste bezoekers op het juiste moment mee. Wie zich aan het oriënteren is, kiest algemene zoekwoorden. Tot een aankoop leidt dit vaak nog niet. Pas later in het zoekproces, als je weet wat je wilt, kies je meer specifieke zoekwoorden zoals ‘Nike heren hardloop schoenen’. Een combinatie met een lager zoekvolume, maar mét een grotere conversiekans. Potentieel héél geschikt om op in te zetten als zoekwoord dus.

vertaalde plaatje

Zo pak je een zoekwoordonderzoek aan

1. Bedenk welke zoekwoorden aansluiten bij je doelgroep

Nu je weet dat je op zoek moet naar onderscheidende zoekwoorden die passen in de beslisfase van het aankoopproces, is het tijd voor een brainstorm. Associeer tot je zo’n twintig zoekwoorden hebt, waaruit je een selectie kunt maken. Richt je op woorden die niet alleen relevant zijn voor je bezoeker, maar die ook passen bij de content van je site. Vraag je telkens af of bezoekers die via dat zoekwoord op je site komen, blij zullen zijn met wat ze vinden.  

2. Achterhaal het volume  op de gekozen zoekwoorden

Het beste zoekwoord is er een met niet teveel concurrentie, maar wel een voldoende hoog volume. Met een Google AdWords account zoek je via Google KW planner eenvoudig de concurrentie en het volume van een bepaald zoekwoord. Zorg wel dat de informatiebehoefte van je gebruiker te alleen tijde voorop blijft staan en kies alleen voor zoekwoorden die echt relevant voor hen zijn.

3. Breng de concurrentie in kaart

Nadat je via Google KW planner de concurrentie hebt opgezocht, kun je nog een aanvullend concurrentieonderzoek doen. Tik in Google je gekozen zoekwoorden in. Aan de resultaten zie je wie je concurrentie is. Zo kun je inschatten of je je daartussen staande denkt te kunnen houden. Je ziet nu ook of er betaalde advertenties (Adwords) zijn voor het zoekwoord. Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een lucratief zoekwoord te pakken. De geschikte zoekwoorden die je nu hebt gevonden, verwerk je in je website. Lees hierover meer in de Webbeheertip Scoren bij Google met Webbeheer.

organischeresultaten

Nog geen topresultaat in organische zoekresultaten?  

Een toppositie binnen Google behaal je niet van de ene op de andere dag. Testen of jouw zoekwoorden converteren, kun je wel direct. Draai een korte AdWords-test voor jouw zoekwoord en bijbehorende landingspagina’s. Kies in Adwords voor ‘exact match’ en wacht tot je minimaal 200 kliks hebt gegenereerd om een betrouwbaar beeld te krijgen. Nu kun je bepalen wat jouw bezoekers waard zijn en of een AdWords-campagne zinvol is.

Rekensommetje

Stel je hebt via je AdWords-test 3000 vertoningen gegenereerd, die 200 bezoeken aan je site opleverden. Stel dat vijf bezoeken  geconverteerd hebben met een totale winst van €500, dan weet je nu dat elke bezoeker op dat zoekwoord  €2,50 waard is. Nu weet je precies of je een zinvol zoekwoord te pakken hebt. De zin van een zoekwoordonderzoek gaat nog verder. Met zo’n onderzoek signaleer je sneller verschuivingen in vraag en aanbod. Zo kun je snel reageren op de condities van de markt. Je kunt zelfs producten en diensten maken, waar je gebruikers al naar op zoek zijn!

Handige SEO tools

Naast de hierboven vermelde Google Keyword Planner, zijn er nog meer handige tools om je marketingcampagnes te optimaliseren:

  • http://www.google.com/trends/ - Met deze tool zoek je eenvoudig naar trends, zodat je je marketingcampagnes hierop kunt afstemmen.
  • http://ubersuggest.org/ - Deze tool maakt slim gebruik van de gegevens uit Google suggest en andere services. Werkt ook erg goed voor het Nederlands taalgebied.
  • http://www.semrush.com/. Met deze betaalde geavanceerde tool ontdek je eenvoudig de organische en betaalde zoekwoorden van je concurrenten. Ook volumes, trends en andere data van Google en Bing, waaronder Google Nederland, vind je hier.

Bastiaan Groot is directeur/eigenaar van internetmarketingbureau Dokter Klik. SWIS doet zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Google AdWordscampagnes (SEA) i.s.m. Dokter Klik. Wil je professionele hulp bij je zoekwoordonderzoek? Neem gerust eens contact op.