Nationale ombudsman

Waarmee kunnen wij u helpen?

De Nationale ombudsman reageert op signalen en klachten uit de samenleving over de overheid. Het bieden van hulp aan burgers die vastlopen bij de overheid staat voor de Nationale ombudsman centraal. De website speelt hier een cruciale rol in. SWIS is als digitaal partner sinds 2014 aan Nationale ombudsman verbonden. En niet zonder succes: op de vorige website hielpen we 15% van de bezoekers direct verder met het ondernemen van een stap in hun zoekvraag, zoals het downloaden van een voorbeeldbrief of het invullen van een klachtenformulier. 

Nationale ombudsman website zichtbaar op een laptop

Zelfredzaamheid
“Ik heb schulden en weet me geen raad. Kan de Nationale ombudsman mij helpen?”

Ja, dat kan. Maar laten we het eerst kijken wat u zelf kunt doen. De Nationale ombudsman wil burgers meer zelfredzaam maken. Het aanbieden van relevante content voor de doelgroep op de website draagt hieraan bij. Daarnaast hebben we gekeken naar de rol van SEO, SEA, e-mailmarketing en social. Kortom: we hebben een complete online strategie neergezet, in lijn met de nieuwe strategie van de Nationale ombudsman. 

De bezoeker centraal
“Mijn paspoort is ingenomen door de gemeente. Wat kan ik zelf doen?”

Heel erg veel. Maar soms komt u er alleen niet uit. De Nationale ombudsman kan dan tussen beide komen, een bemiddelingsgesprek organiseren of (op eigen initiatief) een onderzoek starten. Essentieel is dat al deze content goed gevonden kan worden door de bezoeker. Het logisch inrichten van de route die een bezoeker op de website aflegt - gebaseerd op onderzoek - is dan ook de basis geweest voor de ontwikkeling ervan. De bezoeker kan antwoord op zijn/haar vraag vinden door te zoeken op overheidsinstantie, onderwerp of probleem, in herkenbare terminologie. 

Gebruikersonderzoek
Een website voor ‘echte’ mensen

Gebruikersonderzoek bij SWIS

We geloven 100% in de toegevoegde waarde van gebruikersonderzoek. Je weet pas hoe succesvol je website is op het moment dat je hem aan de doelgroep voorlegt en hun gedrag analyseert. Wat zeggen gebruikers tijdens het uitvoeren van opdrachten? Hoe kijken ze daarbij? En lukt het om een opdracht uit te voeren? Allemaal kwalitatieve data die bijdraagt aan het optimaliseren van de site. Zo weten we zeker dat de site echt aansluit op de belevingswereld van de bezoeker. 

Trots
Everybody happy? 

Een nieuwe website maak je niet alleen. Bij SWIS hebben we er met een vast team aan gewerkt. Ook projectleider Judith Laeven en haar collega’s van de Nationale ombudsman schoven hier wekelijks aan. 

Samenwerken betekent voor SWIS luisteren, laagdrempelig zijn, meedenken, overzicht houden en aandacht geven. En eigenlijk ook gewoon aardig zijn, dat vinden we wel prettig. Onze klanten ook, want dit krijgen we regelmatig van ze terug. Daar worden we dan weer blij van.