Het primaire doel van de professionals omgeving is om professionals van informatie te voorzien die hen helpt bij hun werkzaamheden.
Speciaal voor deze doelgroep heeft SWIS, samen met de Nationale ombudsman, het platform voor professionals onder handen genomen. Dit resulteerde in nieuwe website waar relevante informatie, documenten, casussen en adviezen nog sneller gevonden kunnen worden door professionals.
Optimalisatie en herontwerp op basis van gebruikersonderzoek
Het primaire doel van de professionals-omgeving is om hen van informatie te voorzien die ze helpt bij hun werkzaamheden. Daarmee kunnen zij burgers beter helpen en ondersteunen bij klachten die zij hebben over overheidsinstanties.
In 2021 heeft de Nationale ombudsman een gebruikersonderzoek laten uitvoeren onder professionals. SWIS heeft op basis van het gebruikersonderzoek richting gegeven aan verbeteringen in de informatiearchitectuur en de presentatie.
Uitdagingen:
-
Professionals bestaan uit verschillende doelgroepen (zoals klachtbehandelaars, intermediairs en bijvoorbeeld beleidsmakers). Hoe bedienen we deze doelgroepen met, de voor hen, specifieke informatie/behoeftes?
-
Behoefte van professionals zijn vaak erg specifiek; maar ze zijn allemaal op zoek naar overzicht aangaande actualiteit, onderzoeken en rapporten, etc.
-
Hoe zorgen we voor een duidelijke navigatiestructuur? Hoe vind je als bezoeker het snelst de informatie die je zoekt?
-
Hoe maken we duidelijk onderscheid tussen het burger- en professionalplatform. Hoe zorgen we dat de gebruiker niet, ook niet per ongeluk, verdwijnt naar de burgersite en vice versa zonder dat we afbreuk doen aan de stijl(elementen) en huisstijl.
Resultaten
Wat sterk naar voren kwam in het gebruikersonderzoek was dat professionals op zoek zijn naar voor hen specifieke informatie zoals onderzoeken en rapporten. De doelgroep gaf aan dat de informatie beter vindbaar zou kunnen zijn.
Elke verbetering die we hebben doorgevoerd op de professionals-website van de Nationale ombudsman stond daarom in het teken van betere vindbaarheid en de indexering van content.
De website was voorheen opgedeeld in thema’s zoals zorg, onderwijs, werk en inkomen, veiligheid & migratie en wonen. Uit het gebruikersonderzoek bleek dat de doelgroep door het gebruik van thema’s de weg niet gemakkelijk kon vinden naar de informatie waar zij specifiek naar op zoek zijn.
We hebben daarom de flow, naar informatie, simpeler gemaakt, onder andere door het gebruik van toptaken. Ook hebben we de navigatie aangepakt en hebben we overzichtspagina’s, Actueel (nieuws) en Publicaties (rapporten, onderzoeken en brieven), geïntroduceerd waarbij de gebruiker in een oogopslag de laatst geplaatste content ziet en door middel van filtering direct kan zoeken op de voor hen relevant content.
Overige informatie
SWIS is naast de verantwoordelijke bureau voor het het herontwerp van de professionals website ook verantwoordelijk voor de bouw van andere platformen die vallen onder de Nationale ombudsman zoals de kinderombudsman (https://www.kinderombudsman.nl), veteranenombudsman (https://www.nationaleombudsman.nl/veteranenombudsman) en de website van de Nationale Ombudsman zelf (https://www.nationaleombudsman.nl).
“De professional miste een goed overzicht van rapporten en onderzoeken, die zij nodig hebben voor hun werk. Het herzien van de professionals-site moet zorgen voor het beter bedienen van deze groep. Het denken vanuit de klant is essentieel, het UX-onderzoek is daar een perfect hulpmiddel voor en was het vertrekpunt voor het herontwerp”.
