Hoe het merk Sanquin digitaal tot leven komt

Sanquin zet zich iedere dag in om patiënten te helpen. Samen met de donors zorgen zij ervoor dat ruim 100.000 patiënten per jaar weer kans hebben om te leven. Sanquin is verantwoordelijk voor de bloedvoorziening in Nederland en doet internationaal vooraanstaand onderzoek. Wie Sanquin leert kennen, ontdekt hoeveel er achter die naam zit: van bloedvoorziening, medisch-wetenschappelijk onderzoek en onderwijs tot fondsenwerving en voorlichting. Sanquin staat voor leven. Voor mensen. Optimisme. Midden in hun digitale transformatie ontwikkelden we een nieuw platform dat alles samenbrengt.

Teaser afbeelding voor de award winning case Sanquin.nl
Gebouwd met:
Drupal 11
SOLR
Integraties:
AFAS Software
Bloomreach Cloud
Cookiebot
Copernica
Microsoft Dynamics NAV
Prijsklasse:
€ 100.000 - € 250.000

Eén platform, vele belangen

De digitale situatie van Sanquin was complex. De organisatie werkte met een verouderd CMS, versnipperde domeinen en verschillende redactieteams. Dat leidde tot een inconsistente merkbeleving, moeizaam beheer, inefficiënte koppelingen en een matige gebruikerservaring

Rijpklaar voor nieuwe ambities: één merk, één gezicht en een platform dat klaar is voor groei, campagnes en integraties. Samen met het nieuwe platform ging de nieuwe merkpositionering live.


Strategisch én uitvoerbaar

We begonnen met strategie. In workshops met alle stakeholders brachten we doelgroepen, doelen en contentbehoeften in kaart. Op basis daarvan maakten we keuzes over informatiearchitectuur, interactieontwerp en techniek. 

Gebruiker centraal

De structuur is gebaseerd op wat mensen nodig hebben, niet op interne afdelingen. Redacteuren en contentteams werken binnen het design-systeem efficiënt en eenvoudig werken en zijn minder afhankelijk van technische ondersteuning. Alles is agile gedaan, met onder meer wekelijkse afstemming tussen de Product Owners van SWIS en Sanquin. Open, ritmisch en daadkrachtig.


Doelgroepen

Donors 
De donorreis is vereenvoudigd én verdiept. Heldere uitleg, intuïtieve flows en directe koppelingen met MijnSanquin gaan hand in hand met beter verwachtingsmanagement, uitgebreide informatie over donatievormen, en een kennisbank waarin je alles leert over bloed en donorschap.

Onderzoekers 
Wetenschappelijke afdelingen hebben nu een zichtbaar podium. Onderzoek, publicaties en samenwerking worden toegankelijk gepresenteerd.

Zorgprofessionals en ziekenhuizen 
Informatie over bloedproducten, bestellingen en protocollen is logisch gestructureerd en snel vindbaar.

Toekomstige collega’s 
De 'Werken bij'-omgeving is geïntegreerd in het platform en gericht op inspiratie, context en conversie. Geen losse website, maar een herkenbaar onderdeel van Sanquin.

Contentteams 
Redacteuren kunnen zelfstandig publiceren en campagnes draaien. Het CMS is gebruiksvriendelijk ingericht voor tientallen gebruikers, met duidelijke rollen en rechten.


Wat je niet ziet, maar voelt

De techniek is nooit het doel, maar moet het werk wel doen. We kozen voor een open source Drupal CMS met minimale maatwerkcomponenten. Het platform is voorbereid op uitbreiding voor meerdere doelgroepen, internationale versies en specifieke contentblokken. De nieuwe infrastructuur is compliant met ISO 27001, NEN 7510 en WCAG 2.1 AA. De koppelingen met AFAS, MijnSanquin en Microsoft Dynamics zijn robuust en schaalbaar ingericht. Daardoor:

  • Is het platform veilig en beheersbaar
  • Werken redacteuren zelfstandig
  • Zijn nieuwe features sneller te realiseren
  • Is Sanquin technisch toekomstbestendig

 


Samenwerking. Geen leverancier, maar partner

Sanquin zocht een partner die meedenkt, tegendenkt en samenwerkt. In dit project kwamen onze inhoudelijke scherpte en technische degelijkheid samen. In het resultaat en ook in het proces: transparant, nuchter om duurzaam digitaal te veranderen.

“Het afgelopen jaar hebben we gebouwd aan het fundament van onze organisatie. We werken aan een brede digitale transitie: van website tot CRM en intranet. Tegelijkertijd hebben we onze merkpositionering aangescherpt en maken we de omslag naar een werkwijze waarin de donor nog meer centraal staat. Al die grote transities komen samen in de nieuwe website. Hoe dat vorm heeft gekregen, is echt heel mooi om te zien. Daar wordt iedereen blij van.

Werken met de collega’s van SWIS is goud. De teams van SWIS en Sanquin opereren perfect in elkaars verlengde. Denken in oplossingen, super deskundig, veel energie erop, vertrouwen, snel schakelen en altijd streven naar perfectie. Ik zou het zo weer doen 😉!”

— Joyce Veekman, directeur Marketing en Communicatie Sanquin

Joyce Veekman directeur Marketing en Communicatie Sanquin

Voor wie dit herkenbaar is

Deze case is relevant voor iedere organisatie met meerdere doelen, meerdere teams en meerdere doelgroepen. Bijvoorbeeld (semi-)publieke instellingen in zorg, onderzoek, onderwijs of goede doelen. Organisaties die digitale ambities willen waarmaken, zonder zichzelf te verliezen in complexiteit.

Wil jij bouwen aan een oplossing die past bij jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op via de mail of bel 071 - 576 13 23. We denken graag met je mee.