Wat is Spot?
Op en rond Schiphol werken ruim 64.000 mensen. Door onderling contact te bevorderen kunnen deze professionals kennis en ervaringen delen. Of samen activiteiten ondernemen. Online community SPOT voorziet in deze behoefte. Van kantoormedewerker tot winkelbediende op Schiphol Plaza en een stewardess op doorreis. SPOT verbindt.
Video gemaakt door Crooked Line
Onze reis van concept tot community
Begin 2014 startten we onze reis naar SPOT samen met een community manager en een werkgroep van mensen werkzaam op en rond Schiphol.
De gewenste bestemming: een werkbaar platform waar elke Schipholmedewerker zich thuis voelt.
Onze eerste tussenstop: Creatieve sessie
Knippen, plakken en brainstormen met de klant
Niet alleen de functionaliteit bepaalt het succes van een online community. Ook de uitstraling moet aansluiten bij de wensen van de gebruikers.
Samen met de werkgroep maakten we moodboards en filosofeerden we over de functionaliteiten. Knippen, plakken en brainstormen voor het beste resultaat.

Tweede bestemming: Onderzoek
Doelgroeponderzoek en afstuderen
Wie zijn al die 64.000 medewerkers op en rond Schiphol? Caya Kempe deed voor ons onderzoek naar de verschillende beroepen, locaties en ervaringen. We ontwikkelden persona’s voor onder meer de mensen van de groenvoorziening, de young professionals en de winkeliers op Schiphol Plaza. Wat verwachten zij van SPOT en hoe kunnen we het beste aan die verwachtingen voldoen? Caya’s afstudeeronderzoek gaf ons een helder inzicht.
De Young Professional
Naam Myrthe Koetsier
Leeftijd 28 jaar
Bio Samenwonend sinds 5 maanden
Woonplaats Haarlem
Opleiding Bachelor communicatie
Functie Traineeship Communicatie bij Microsoft

De Netwerker
Naam Berend Engelsman
Leeftijd 46 jaar
Bio Vrouw en 3 kinderen
Woonplaats Alphen aan den Rijn
Opleiding Commerciële economie
Functie Hoofd marketing bij WTC

De Ondernemer
Naam Jan de Lange
Leeftijd 59 jaar
Bio Getrouwd met Marieke
Woonplaats Hoofddorp
Opleiding HTS
Functie Eigenaar coffee corner Schiphol Plaza

De Airside medewerker
Naam John de Groot
Leeftijd 57 jaar
Bio 28 jaar getrouwd met Marjan
Woonplaats Amstelveen
Opleiding MTS
Functie Technische dienst Schiphol

De sociale vrouw
Naam Sara Kamoen
Leeftijd 38 jaar
Bio Alleenstaande moeder van 2 dochters
Woonplaats Amstelveen
Opleiding MBO mode
Functie Winkelmedewerkster Schiphol Plaza

Afstudeeronderzoek
"Bij SWIS kreeg ik voor mijn afstudeeronderzoek de kans een project van begin tot eind uit te voeren. Een opdrachtgever als Schiphol, met een grote doelgroep, was een leuke uitdaging. Ik maakte onder meer een doelgroep-analyse en wireframes en hielp met het visual design. We toonden de voortgang tijdens bewonersbijeenkomsten en verwerkten de feedback die we daar kregen. Ik voerde gebruikerstests uit na de eerste release, waaruit een lijst verbeterpunten kwam om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren."

Derde bestemming: Ontwerp
Functioneel ontwerpen en vormgeven
Schetsen
Uiteindelijk draait het allemaal om de gebruiker. Daarom richtten we ons al snel op de gebruikerservaring en maakten de eerste wireframes.
De stream
Net als in veel communities koos de werkgroep voor de toevoeging van een stream. Maar dan wel een stream op maat. Zo krijgt elke gebruiker een speciaal op hem of haar afgestemd aanbod van evenementen, nieuws en groepen te zien.

De stream
Net als in veel communities koos de werkgroep voor de toevoeging van een stream. Maar dan wel een stream op maat. Zo krijgt elke gebruiker een speciaal op hem of haar afgestemd aanbod van evenementen, nieuws en groepen te zien.

Vierde bestemming: Techniek
Ontwikkelen en automatisch testen
Laravel
Wij bouwden alles in Laravel, een populair framework, bekend van zijn model-view-controller structuur. Dit framework is uitstekend geschikt voor complexere webapplicaties en is bijzonder krachtig. Daarnaast kent Lavarel relatief weinig bugs doordat duizenden programmeurs over de hele wereld het gebruiken.
Bugs
Lavarel heeft een speciaal mechanisme om bugs vroegtijdig op te sporen. Met één druk op de knop voer je een automatische test integratie uit. Zo zie je meteen of alles op je website nog werkt. Het resultaat is een zeer solide website.
Eindbestemming: Spot is geland
De community manager gaat de kar trekken
De spil in het succes van een online platform, is de community manager. Vanuit SWIS zetten wij de ervaren community manager Kirsten Wagenaar van Waves & Wires in om de community tot een succes te maken. Vanuit Schiphol is dit aangevuld met community manager Annick Oosterlee. Door het organiseren van inspirerende sessies en veel gesprekken zorgen zij ervoor dat mensen daadwerkelijk gebruik gaan maken van het platform.

Voor de ontwikkeling van het platform zochten we een partner die met ons mee kon denken. De behoeftes van de gebruiker vormde ons uitgangspunt. Daarom kozen we voor SWIS en de scrum methode. Voor ons was deze manier van werken nieuw. Het heeft geleid tot een mooi platform waarmee we onze offline activiteiten online aan een veel grotere groep Schipholwerkers kunnen laten zien.
Annick Oosterlee
Community Manager Spot