071 - 576 13 23
Maak zelf call-to-action buttons

Maak zelf call-to-action buttons

Op veel websites vind je ze: call-to-action buttons. Knoppen waarmee je de bezoeker probeert te verleiden in actie te komen. Ze sporen bezoekers bijvoorbeeld aan om een contactformulier in te vullen, een donatie te doen of een product te kopen. Zo’n aansporing tot actie, of ‘call-to-action’ kun je zelf toevoegen aan je website door een link te plaatsen. Maar het kan nog mooier: plaats een button.

Button verleidelijker dan tekstlink

Mits goed gebruikt, werkt een button veel krachtiger dan een tekstlink. Een hele website vol knoppen is natuurlijk niet de bedoeling. Maar een nette knop op een strategische plek doet het beter dan een link. Een knop verleidt mensen namelijk eerder om te klikken. Als je tenminste wel een goede call to action tekst op de knop zet. 

Klik hier

De bekendste knopteksten zijn ‘klik hier’ en ‘lees verder’. Goed idee? Toch niet. Bezoekers voelen geen urgentie om door te klikken én weten niet wat ze te zien gaan krijgen. Bovendien denkt Google nu, dat de pagina waar naartoe wordt gelinkt gaat over ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Dat draagt in ieder geval niet bij aan een hogere Google ranking.   

Een goede call to action

Wat is dan wel een goede call to action tekst? Een sterke tekst doet drie dingen:
De tekst:

  1. benoemt de handeling achter de knop: aanvragen, downloaden, kopen
  2. prikkelt een behoefte. Bijvoorbeeld gemak, tijdsbesparing of prijsvoordeel 
  3. gebruikt klassieke ‘klikmagneten’. Woorden als ‘nu’, ‘bespaar’, ‘eenvoudig’, ‘geheim’ en ‘tips’ trekken van nature de aandacht. 

nurse

Nu je een goede call to action tekst hebt, leggen wij uit hoe je in Webbeheer zelf buttons maakt.

Button maken in Webbeheer:

Zelf buttons maken doe je in Webbeheer in vijf eenvoudige stappen. 

Makkelijk zelf een knop maken

  1. Typ de call-to-action tekst in de teksteditor van Webbeheer
  2. Selecteer de tekst 
  3. Klik in de editor op ‘Link’ om de link in te voegen
  4. Plaats je cursor op de link
  5. Ga naar het tabblad ‘Opmaak’ en selecteer ‘Button

Klaar! In vijf simpele stappen heb je je website nog overtuigender gemaakt voor je bezoekers. Webbeheer is niet standaard uitgerust met deze functionaliteit. Ben je geïnteresseerd?  Stuur dan een serviceverzoek naar service@swis.nl.

ContactformulierContactpersoon

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Vraag het Menno en hij neemt zo snel mogelijk contact met je op.