Europa ziet erop toe dat websites beter toegankelijk worden voor visueel beperkten. Voor (semi)overheiden is dit al verplicht, maar ook voor jouw bedrijf wordt het steeds belangrijker. Terecht, want alleen al in Nederland gaat het om 316.000 mensen. Een deel van hen zal vroeg of laat ook op jouw site terechtkomen. Kunnen ze daar de informatie niet goed tot zich nemen, dan is dat vervelend voor hen. En voor jou, want je loopt zo vast klanten mis. Dus: belangrijk genoeg om mee aan de slag te gaan. Maar hoe begin je? Ik leg het in drie simpele stappen uit.
1. Zorg dat schermlezers je content kunnen voorlezen, in de juiste volgorde
Bezoekers die je site niet (goed) kunnen zien, maken gebruik van hulpmiddelen om de content hierop toch zo goed mogelijk te begrijpen. Een schermlezer bijvoorbeeld, waarbij speciale software alle tekstelementen hardop voorleest. Bovendien navigeren ze niet met een muis, maar met hun toetsenbord. Vergelijk het met een Excel-vakje dat je selecteert en met de pijltoetsen verplaatst.
Standaard lezen schermlezers een site van boven naar beneden voor, maar deze volgorde kun je zelf aanpassen door de tabindex op specifieke elementen in te stellen. Tabindex ‘1’ is het eerste element en zal dus als eerste worden benoemd. Sommige elementen zijn niet relevant voor schermlezers. Stel je de tabindex hiervoor in op ‘-1’, dan sla je ze over. Benoem zo als eerste de belangrijkste elementen, zodat bezoekers snel de meest relevante informatie krijgen. Stuur ze alleen niet kriskras over de pagina, dat ‘leest’ onprettig. Hier vind je meer informatie over de tabindex en hoe je deze instelt.
Schermlezers worden steeds slimmer en kunnen zoeken naar bepaalde elementen, zoals knoppen, invoervelden, links en tabellen. Gebruik zo veel mogelijk standaard htm-elementen om ze vindbaar te maken, zo luidt het advies
2. Maak een overzichtelijk ontwerp
Blinden en slechtzienden willen natuurlijk net zo goed antwoord op hun vragen. En hoewel zij je ongetwijfeld mooie webdesign niet (goed) zien, proberen ze zich daar toch een beeld van te vormen – alleen al om de structuur van je site te begrijpen.
Om de schermlezer goed zijn werk te laten doen en de informatie voor de gebruiker behapbaar te houden, moeten je ontwerp en inhoud rustig en gestructureerd zijn. Heb je een stijl bedacht, hou hier dan op alle pagina’s aan vast, zodat een bezoeker de structuur maar één keer hoeft te onderzoeken.
Zet boven elk stukje tekst over een specifiek onderwerp een korte, informatieve titel. Net zoals de koppen boven de alinea’s in deze blog. Schermlezers benoemen deze kopteksten namelijk als eerste en geven de gebruiker zo een globale indruk wat er op de pagina te vinden is. Iemand kan dan vooraf bepalen of een tekstelement relevant (of zelfs interessant) is, zonder eerst alles door te hoeven lezen.
3. Puntjes op de i: alternatieve teksten
Afbeeldingen maken een website niet alleen visueel aantrekkelijk, ze hebben ook een inhoudelijke functie. Doordat ze een wisselwerking met de tekst vormen, maken ze informatie sneller begrijpelijk. Maar hoe lees je een afbeelding voor? Onmogelijk, zou je zeggen. Gelukkig is hieraan gedacht en bestaat er een oplossing voor schermlezers: de alternatieve tekst, ofwel alt-text. Ieder element zonder tekst moet hiervan zijn voorzien om de geboden informatie voor alle gebruikers begrijpelijk te houden.
Ook bezoekers zonder schermlezer kunnen deze alternatieve teksten ‘zien’, bijvoorbeeld door enkele seconden met hun muis op een afbeelding stil te staan. Doe je dit als ziende, dan verschijnt de tekst vanzelf. Zo’n alt-tekst lijkt dus onzichtbaar, maar wordt door Google herkend en maakt je website beter vindbaar. Hoe gedetailleerd je een alt-text maakt en wat je erin zet, is helemaal aan jou. Zorg er wel voor dat het niet één woord is. Maak een korte beschrijving, zoals in het voorbeeld hieronder.
DON'T
"Strand afbeelding"
DO
"Strand met een rieten tas, ananas en slippers aan een blauwe zee"
Met deze drie tips maak je in no-time je website toegankelijker voor mensen met een visuele beperking, zodat ook zij snel, makkelijk en goed kunnen begrijpen wat je te vertellen hebt.