De ondergang van Cookie Monster

Artikel
Onno van der Heiden
27 oktober 2021

Het einde van de ‘third party cookie’ nadert, diensten die de belofte van ‘first party data’ kunnen waarmaken én tegelijkertijd Marketeers alle tools kunnen bieden voor het optimaliseren van digitale ervaringen gaan een geweldige toekomst tegemoet. Zeg maar dag tegen alle Cookie Monsters die voor goud geld jouw data doorverkopen.

Abstracte weergave van Cookie Monster met elementen van de logo's van Google, Hubspot, Hotjar en Intercom

Met de komst van open-source DXP platforms opent zich een wereld aan mogelijkheden waarmee je op een transparante manier jouw digitale succes vergroot. Het DXP van SWIS draait volledig op Open Source technologie van Drupal waarbij de GDPR richtlijnen volledig worden nageleefd. Fijn voor de integriteit van jouw bedrijf én een goed gevoel voor jouw klanten. Een echte win-win situatie dus.


Aan wie geef jij je data weg?

Je bent vast bekend met SaaS (Software as a Service) diensten zoals Google Analytics, Hotjar, Hubspot of Intercom. Wat een langere tijd minder bekend was, is hoe deze diensten omgaan met persoonlijke gegevens. Met de komst van de GDPR-richtlijnen werd deze software onder de loep genomen. De GDPR regelgeving (ofwel AVG) heeft het verantwoordelijkheidsgevoel in de keuze voor bepaalde diensten versterkt en brengt ook verplichtingen met zich mee voor jouw merk en bedrijf. 

De zogenaamde ‘third party cookies’, de cookies die het mogelijk maken voor adverteerders om op basis van data advertenties op maat te kunnen tonen, zijn een veelbesproken onderwerp. Een dienst mag de privacy van gebruikers immers niet in gevaar brengen en zeker niet zonder dat ze hiervan op de hoogte zijn.  De verzamelde gegevens via de third party cookies worden niet alleen gedeeld met adverteerders maar bouwt ook een ‘digitale tweeling’ met gebruikersprofielen op aan de hand van gecombineerde data op basis van je online gedrag. Deze data is veel geld waard en werd veelvuldig op allerlei manieren doorverkocht. Dergelijke data-inbreuken bij SAAS-leveranciers kwamen over de hele wereld voor.

Met de komst van Open Source software zoals Mautic of Apache Unomi blijf je zelf gegarandeerd in controle over de gegevens van je klanten.

Laptop met de logo's van Mautic en Unomi

Een open en transparant web

Gelukkig is het dankzij de GDPR en de allerlei andere internationale afspraken omtrent privacy gauw gedaan met de third party cookie. Internet browsers zoals Safari, Firefox, Brave en vele anderen blokkeren alle cookies van derde partijen al. De populairste internetbrowser Chrome heeft op moment van schrijven toegezegd in 2022 volledig met third party cookies te stoppen. Het is tijd om over te stappen op een open en transparant web. 


Kun je dan niets meer personaliseren?

Betekent dit dat je als bedrijf helemaal geen personalisatie meer toe kan passen? Gelukkig niet! Digital Marketeers zullen nog steeds in staat zijn om hun sites, marketing uitingen en advertenties te personaliseren. Het verschil zit hem in het feit dat je de privacy van je klanten niet meer hoeft te schenden door hun gegevens te delen met een derde partij. Met de komst van Open Source software zoals Mautic of Apache Unomi blijf je zelf gegarandeerd in controle over deze gegevens en belanden deze niet bij een onbekende adverteerder die met jouw data aan de haal gaat.

Meer weten over personalisatie van je website? Neem contact op met Onno.