5 duurzame trends voor 2022

Artikel
Matthias Snoei
14 januari 2022

Duurzame trends, bestaan die eigenlijk wel? ‘Duurzaam’ is per definitie blijvend, terwijl trends elkaar afwisselen. Ze zijn een tijdje nieuw. En als ze dat niet meer zijn, noemen we ze geen ‘trends’ meer. Toch gaan we bij SWIS blijvende trends maken. Vijf stuks zelfs. Van duurzame oplossingen, door nieuwe mogelijkheden te combineren met vaste waarden. Onze waarden.

2022

1. Menselijker

Valt het woord ‘digitaal’, dan gaat het meestal over slimmere processen en efficiëntere dienstverlening. Kortom: de zaken een beetje beter en makkelijker maken. Niets mis mee, op zich. Helpen we graag bij. Maar we blijven wel opletten, zodat digitalisering zich niet tegen de gebruiker keert. In de ‘digitale black box’ is het namelijk donker. Maak je de processen daarbinnen te complex en anoniem, dan schiet digitalisering zijn doel voorbij. De mensen om wie het uiteindelijk gaat – aanbieders en ontvangers – vinden elkaar niet meer. Hoe slim en efficiënt ben je dan nog bezig?

Volgens SWIS is het internet bedoeld om mensen met elkaar te verbinden. Ook in 2022 zetten we dus vol in op het menselijker maken van digitale ervaringen. Let wel: die van de gebruiker. Dáár beginnen we dus, bijvoorbeeld met een expert review. We helpen je er graag bij.


2. Opener

SWIS maakt sinds 1999 gebruik van Open Source-technologie. Dat was eerder een pragmatische dan een bewuste keuze. Het was namelijk populair en gratis. Sindsdien hebben we nog geen reden langs zien komen om dit te veranderen. Wat wél is veranderd: we zijn ons steeds bewuster geworden van het belang van Open Source. Het draagt namelijk bij aan digitale onafhankelijkheid, herbruikbaarheid en transparantie. Precies de trends die internet hard nodig heeft, zoals steeds meer mensen ondervinden.

Ook dit jaar dragen we een stevige steen bij aan Open Source. Niet alleen door wat we maken te ‘open sourcen’, maar ook bestuurlijk. Zo is Björn lid het bestuur van Stichting Drupal Nederland.


3. Veiliger

Waar code vooral open moet zijn, zetten we gevoelige gegevens liever achter dichte deuren. Daarom investeren we veel in veiligheid. SWIS heeft de juiste certificaten op zak om jouw kwetsbare informatie goed te beschermen: ISO:27001 en NEN:7510. Maar daar stoppen we niet. Ons securityteam is dag in dag uit met één ding bezig: onze code en processen nóg veiliger maken, en daarmee jouw data.

‘Trend’ is hier zacht uitgedrukt. Online veiligheid is een keiharde noodzaak, want die staat flink onder druk. Kwaadaardige bots, op zoek naar de zwakke plekken van websites: iedereen lijkt het gewoon te zijn gaan vinden. Nou, wij niet. Daar moet iets aan gebeuren. Alleen: beveilig je iets beter, dan gaat dat vaak ten koste van de gebruikerservaring. Tenzij je het natuurlijk leuk vindt om plaatjes met taxi’s, stoplichten of zebrapaden aan te klikken...

Een veilige digitale interactie en positieve gebruikservaring kunnen prima samengaan, daar zijn uitstekende oplossingen voor. Die zetten we dan ook in bij elk project. Dankzij Security en Privacy by design leveren onze security scans nooit issues op. Klein schouderklopje, want daar zijn we trots op.


4. Onderscheidender

Websites zijn de laatste jaren steeds meer op elkaar gaan lijken, is je dat opgevallen? Waarschijnlijk niet, want zo werken trends: ze voelen vertrouwd. Ok, we helpen je op weg. Bovenaan, over de volle breedte, een grote afbeelding van iemand die je gemaakt toelacht. Direct daaronder een paar icoontjes in de vorm van lijntekeningen met wat tekst erbij, in een standaard lettertype. Vaker gezien?

De krant werd ooit te statisch, en juist dat maakte internet tot een grote belofte: een oneindige en beweeglijke bron van variatie. Wat ons betreft is die belofte niet helemaal waargemaakt. Een doorsnee krant is vandaag de dag een stuk dynamischer dan de gemiddelde website, die verdacht veel van een ‘Billy’-boekenkast weg begint te krijgen: allemaal hetzelfde en iedereen heeft er een.

Het wordt de hoogste tijd voor een tegentrend: meer gevoel in je website leggen, eigen keuzes maken en onderscheidend durven zijn. Val op, steek je frisse kop boven de mainstream massa uit. Wees jezelf en laat dat zien. Op die manier staat jouw boodschap, informatie of product in gedachten gegrift bij je doelgroep en bouw je een duurzame relatie op met die mensen voor wie je het allemaal doet. Wij kunnen je daarbij helpen.


5. Succesvoller

Uiteindelijk willen we allemaal goed zijn in wat we doen, en daarmee iets bereiken. Dat is voor ons niet anders. Maar succes vraagt om keuzes: over wat je wilt, en hoe je het wilt. SWIS heeft het geluk dat we veel klanten mogen helpen met lastige vragen, over zaken die ze anders willen. Wij beginnen met tegenvragen: wat wil je precies veranderen, waarom, voor wie en wanneer is dat gelukt?

Het zal je verbazen hoeveel organisaties tonnen investeren zonder goed antwoord op deze basisvragen. We helpen je graag verstandige keuzes te maken en zo jouw kans op succes te vergroten. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een strategische workshop of digitaal programma management. Maar eerst willen we weten: wat wil jij veranderen?


Trends?

Is dit allemaal nieuw? Nee, natuurlijk niet. We noemen het trends, maar ze staan voor de expliciete keuzes die SWIS in 2022 maakt. Wij zetten full focus en doelbewust in op een duidelijke koers: menselijker, opener, veiliger én onderscheidender. Om daarmee uiteindelijk succesvoller te zijn.

Wij noemen dat Duurzaam Digitaal Veranderen.