Doosopmaat

Consumenten bestellen meer en meer online. De bestelbus vervoert nog te veel lucht. Dat kan slimmer. Daarom werken wij voor Doosopmaat.

Doosopmaat - Winnaar Splash Awards 2022 Commerce
Gebouwd met:
Drupal 9
Drupal Commerce
Headless
JSON:API
Laravel
SAML
Vue.js
Integraties:
Google Enhanced Commerce
ISI
MailChimp
Mollie

Op een doorsnee dag versturen we in Nederland met z’n allen zo’n 1,8 miljoen pakketten. Vaak gebeurt dat verre van duurzaam, want de verpakkingen zijn veel te groot. Er past maar een beperkt aantal in een bestelbus, waardoor de bezorger meer rondjes moet maken. Gebruik je dozen op maat, dan kan-ie er meer in één keer bezorgen. Gevolg: minder ritjes, minder uitstoot.

Doosopmaat produceert al 16 jaar kartonverpakkingen op maat. En bij een doos op maat hoort een website op maat. SWIS helpt Doosopmaat in hun missie om minder lucht te verkopen. En dat lukt best aardig: bij de Splash Awards 2022 won Doosopmaat.nl de eerste prijs in de categorie Commerce, en de zilveren medaille in de categorie Website van het jaar.



'Elke doos is uniek'

Malko Honkoop, CFO bij Doosopmaat, vertelt: ‘Het lijkt een simpel product, een doos, maar in werkelijkheid is het best ingewikkeld. Elke doos die we produceren is one-of-a-kind, met z’n eigen kenmerken: afmeting, type, kwaliteit en kleur. En dat maakt het lastig om een prijs op maat te geven.’ Malko vervolgt: ‘Omdat de prijs van zo veel factoren afhangt, hadden we een digitaal ecosysteem nodig dat zelf de prijs berekent en bestellingen afhandelt.’

Zelf proberen? Stel je ideale doos samen


Architectonisch hoogstandje

SWIS heeft voor Doosopmaat het digitale landschap vormgegeven. Dat was best een uitdaging. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk een doodnormale e-commercewebsite, maar schijn bedriegt. Er is namelijk geen productcatalogus met vooraf gedefinieerde afmetingen – elke doos is uniek.

Dat vraagt om complexe software: onder de motorkap voert Doosopmaat.nl allerlei ingewikkelde berekeningen uit, om klanten de prijs van hun doos op maat te laten zien. Vervolgens kun je ‘m direct online bestellen. Herbestellingen zijn ook zo gedaan, en de website communiceert moeiteloos met externe systemen, zoals workflow automations en het ERP.


Vanaf de grond duurzaam opgebouwd

Verandering is leuk en spannend, maar het mag niet tot verliezen leiden. Het was dus zaak om bestellingen en conversies op peil te houden bij de oplevering. De website is nu juist gebouwd om méér orders aan te kunnen – het systeem is echt gericht op de toekomst.

Joris Meijer, software-architect bij SWIS, maakte een aantal moeilijke keuzes om Doosopmaat.nl optimaal te laten werken. Hij vertelt: ‘Het oude platform hield veel te veel ballen in de lucht. In die architectuur was één systeem verantwoordelijk voor bijna álle processen, van berekening tot orderafhandeling. Nu hebben we er bewust voor gekozen om verschillende tools te gebruiken die stuk voor stuk goed zijn in wat ze doen. De workflow automation is een goed voorbeeld.’

'Nu hebben we er bewust voor gekozen om verschillende tools te gebruiken die stuk voor stuk goed zijn in wat ze doen.'

- Joris Meijer, Software Architect @ SWIS

Joris Meijer - Software Architect @ SWIS
Cog diamond

Veel minder verantwoordelijkheid bij één systeem.

Zo gaat de website efficiënter met resources om en is die minder foutgevoelig;
External tooling

Externe tooling

Voor ieder proces de meest geschikte tool.
Autonomy

Autonoom

Het systeem berekend zelf, op basis van de ingegeven unieke formaten, de prijs uit.

Het ecosysteem

In de nieuwe situatie draait alles standalone en communiceren de systemen de hele tijd met elkaar. Al deze koppelingen hebben we op maat gemaakt én handmatig geïmplementeerd. Het register waarin alle mogelijke kenmerken van een doos staan, vormt de kern. Dat is weer onderdeel van de rekentool die de prijs berekent op basis van de verschillende factoren.

Workflow automation: meer efficiëntie en autonomie

De workflow automation-tool vereenvoudigt simpele, repetitieve taken. Hij verzamelt data – bijvoorbeeld uit bestellingen – en verwerkt het in de verschillende systemen. Hierdoor zijn relevante gegevens altijd en overal beschikbaar en up-to-date.

Explosieve rekenkracht

De rekentool geeft Doosopmaat de vrijheid en volledige controle om in te spelen op een snel veranderende kartonmarkt. Voor klanten werkt het ook prettig. Zij kunnen heel makkelijk switchen van device: stop je op je desktop een product in je winkelwagen, dan kun je er op je mobiel gewoon mee verder. Groot ander voordeel is dat medewerkers mee kunnen kijken met bestellingen van klanten.

Deze technieken hebben we gebruikt:

  • Laravel
  • Drupal 9
  • DrupalCommerce
  • Headless
  • VueJS
  • {JSON:API}
  • SAML

Schematische weergave - Doosopmaat infrastructuur


JouwDoosopmaat

JouwDoosopmaat is de klantomgeving van Doosopmaat. Hier kunnen klanten eerdere bestellingen opnieuw plaatsen, de status van een order bijhouden en hun gegevens inzien. Het is de spil tussen de verschillende (klant)systemen: het haalt data op uit verschillende bronnen, zoals het ERP, en geeft deze weer door aan de website en de BOM.

Aan de voorzijde toont een widget de gegevens uit JouwDoosopmaat. Doordat de widget met VueJS is gebouwd, zet je deze makkelijk en snel op elke plek in het domein.
 


Voorlopige resultaten

De nieuwe website van Doosopmaat draait pas een paar weken, maar de eerste resultaten zijn al binnen: de bounces zijn sterk verminderd, en – heel belangrijk – er is geen verlies in het aantal bestellingen. En dat valt op: bij de Splash Awards 2022 – de awards voor de beste Drupal-projecten van het jaar – viel Doosopmaat.nl meermaals in de prijzen. De tweede plaats in de categorie Website van het jaar, en de gouden plak in de categorie Commerce! Daar zijn we blij mee – hard werken loont.

Het team van SWIS wint 2 Splash Awards
SWIS wint twee Splash Awards

Joris over Doosopmaat

Namens SWIS was Joris Meijer architect en lead developer voor Doosopmaat.nl. ‘Het was een prachtig project. Er waren zo veel uitdagingen waar je als developer warm voor loopt, ik moest zowat m’n hele gereedschapskist meenemen. Ik ben ontzettend trots op het resultaat: er staat een website waar ze bij Doosopmaat nog jaren van kunnen genieten én mee kunnen groeien.’

Bij SWIS blijven we ook leren. Joris: ‘Van elk project steek ik wel weer iets nieuws op, over bepaalde technieken of architectuur. Hier ook weer: over VueJS bijvoorbeeld, en hoe je een {JSON:API} in combinatie met Laravel ontsluit. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden, waarbij je de balans zoekt tussen een flexibel en een onderhoudsvriendelijk systeem.’

‘SWIS heeft  een autonoom digitaal ecosysteem neergezet, waar Doosopmaat jaren mee vooruit moet kunnen’.


Kunnen wij je verder helpen?