Op een doorsnee dag versturen we in Nederland met z’n allen zo’n 1,8 miljoen pakketten. Vaak gebeurt dat verre van duurzaam, want de verpakkingen zijn veel te groot. Er past maar een beperkt aantal in een bestelbus, waardoor de bezorger meer rondjes moet maken. Gebruik je dozen op maat, dan kan-ie er meer in één keer bezorgen. Gevolg: minder ritjes, minder uitstoot.
Doosopmaat produceert al 16 jaar kartonverpakkingen op maat. En bij een doos op maat hoort een website op maat. SWIS helpt Doosopmaat in hun missie om minder lucht te verkopen.
'Elke doos is uniek'
Malko Honkoop, CFO bij Doosopmaat, vertelt: ‘Het lijkt een simpel product, een doos, maar in werkelijkheid is het best ingewikkeld. Elke doos die we produceren is one-of-a-kind, met z’n eigen kenmerken: afmeting, type, kwaliteit en kleur. En dat maakt het lastig om een prijs op maat te geven. Omdat de prijs van zo veel factoren afhangt, hadden we een digitaal ecosysteem nodig dat zelf de prijs berekent en bestellingen afhandelt.’
Architectonisch hoogstandje
SWIS heeft voor Doosopmaat het digitale landschap vormgegeven. Dat was best een uitdaging. Op het eerste gezicht lijkt het namelijk een doodnormale e-commercewebsite, maar schijn bedriegt. Er is namelijk geen productcatalogus met vooraf gedefinieerde afmetingen – elke doos is uniek.
Dat vraagt om complexe software: onder de motorkap voert Doosopmaat.nl allerlei ingewikkelde berekeningen uit, om klanten de prijs van hun doos op maat te laten zien. Vervolgens kun je ‘m direct online bestellen. Herbestellingen zijn ook zo gedaan, en de website communiceert moeiteloos met externe systemen, zoals workflow automations en het ERP.
Vanaf de grond duurzaam opgebouwd
Verandering is leuk en spannend, maar het mag niet tot verliezen leiden. Het was dus zaak om bestellingen en conversies op peil te houden bij de oplevering. De website is nu juist gebouwd om méér orders aan te kunnen – het systeem is echt gericht op de toekomst.
'Het oude platform hield veel te veel ballen in de lucht. In die architectuur was één systeem verantwoordelijk voor bijna álle processen, van berekening tot orderafhandeling. Nu hebben we er bewust voor gekozen om verschillende tools te gebruiken die stuk voor stuk goed zijn in wat ze doen. De workflow automation is een goed voorbeeld.'
- Joris Meijer, Software Architect @ SWIS
Veel minder verantwoordelijkheid bij één systeem.
Externe tooling
Autonoom
Het ecosysteem
In de nieuwe situatie draait alles standalone en communiceren de systemen de hele tijd met elkaar. Al deze koppelingen hebben we op maat gemaakt én handmatig geïmplementeerd. Het register waarin alle mogelijke kenmerken van een doos staan, vormt de kern. Dat is weer onderdeel van de rekentool die de prijs berekent op basis van de verschillende factoren.
Meer efficiëntie en autonomie
De workflow automation-tool vereenvoudigt simpele, repetitieve taken. Hij verzamelt data – bijvoorbeeld uit bestellingen – en verwerkt het in de verschillende systemen. Hierdoor zijn relevante gegevens altijd en overal beschikbaar en up-to-date.
Explosieve rekenkracht
De rekentool geeft Doosopmaat de vrijheid en volledige controle om in te spelen op een snel veranderende kartonmarkt. Voor klanten werkt het ook prettig. Zij kunnen heel makkelijk switchen van device: stop je op je desktop een product in je winkelwagen, dan kun je er op je mobiel gewoon mee verder. Groot ander voordeel is dat medewerkers mee kunnen kijken met bestellingen van klanten.
JouwDoosopmaat
JouwDoosopmaat is de klantomgeving van Doosopmaat. Hier kunnen klanten eerdere bestellingen opnieuw plaatsen, de status van een order bijhouden en hun gegevens inzien. Het is de spil tussen de verschillende (klant)systemen: het haalt data op uit verschillende bronnen, zoals het ERP, en geeft deze weer door aan de website en de BOM.
Aan de voorzijde toont een widget de gegevens uit JouwDoosopmaat. Doordat de widget met VueJS is gebouwd, zet je deze makkelijk en snel op elke plek in het domein.
Voorlopige resultaten
Verandering is leuk en spannend, maar het mag niet tot verliezen leiden. Het was dus zaak om bestellingen en conversies op peil te houden bij de oplevering. De website is nu juist gebouwd om méér orders aan te kunnen – het systeem is echt gericht op de toekomst.
De workflow automation-tool vereenvoudigt simpele, repetitieve taken. Hij verzamelt data – bijvoorbeeld uit bestellingen – en verwerkt het in de verschillende systemen. Hierdoor zijn relevante gegevens altijd en overal beschikbaar en up-to-date.
De rekentool geeft Doosopmaat de vrijheid en volledige controle om in te spelen op een snel veranderende kartonmarkt. Voor klanten werkt het ook prettig. Zij kunnen heel makkelijk switchen van device: stop je op je desktop een product in je winkelwagen, dan kun je er op je mobiel gewoon mee verder. Groot ander voordeel is dat medewerkers mee kunnen kijken met bestellingen van klanten.
Awardwinning website
SWIS helpt Doosopmaat in hun missie om minder lucht te verkopen. En dat lukt best aardig: bij de Splash Awards 2022 won Doosopmaat.nl de eerste prijs in de categorie Commerce, en de zilveren medaille in de categorie Website van het jaar. Daarnaast heeft de website in 2023 bij de Digital Interactive Awards de eerste prijs gewonnen in de categorie B2B.
Benieuwd naar de website en de rekentool? Ga naar Doosopmaat.nl.