UX-optimalisatie

Met UX-optimalisatie richten we ons op bestaande interfaces. We kijken onder andere naar de prestaties en analyseren gebruikerservaringen. Op basis hiervan maken we een optimalisatieplan dat aansluit bij de specifieke doelen van de website of applicatie.

Verbeter de ervaring van de gebruiker van je website of applicatie

Foto van een laptop met daarop een website die is gemaakt door SWIS

Waarom UX-optimalisatie?

Met UX-optimalisatie richten we ons op bestaande websites en webapplicaties. We kijken onder andere naar de prestaties en analyseren gebruikerservaringen. Op basis hiervan maken we een optimalisatieplan dat aansluit bij de specifieke doelen van de website of applicatie. We kunnen dit plan uitwerken als wireframe of prototype zodat de uiteindelijke gebruikerservaring gesimuleerd kan worden. Heb je een website of webapplicatie die niet voldoende converteert? Wij onderzoeken de kansen voor optimalisatie. 

Waarde

  • Verhogen van de conversie en/of andere doelstellingen van de website of applicatie
  • Verbeteren van het gebruik 
  • Vergroten van de gebruikersadoptie 
  • Versterking van de merkidentiteit 

Deliverables

  • Definitie van persona’s 
  • Expert UX-review 
  • Resultaat review en verbetervoorstellen 
Foto van een UX-optimalisatie rapport

Definitie van persona's

Om de user experience van een website of applicatie te verbeteren is het nodig een scherpe definitie te hebben van de gebruiker en het gebruik. Dit leggen we vast in een persona en haar journey. Kort samengevat: Wie is het, wat wil die persoon bereiken, hoe ziet de reis eruit en welke stappen worden daarin gezet?  


Expert UX-review

De gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van een website of app is van veel aspecten afhankelijk. Denk aan het design, de kwaliteit van de content en het gemak en snelheid waarmee cruciale taken uitgevoerd kunnen worden. Een Expert UX-review is een gestructureerde analyse door onze UX-experts. Op basis van heldere richtlijnen wordt een gekwantificeerd oordeel gegeven over de verschillende aspecten die samen de gebruiksvriendelijkheid bepalen. Vergelijk deze analyse met de jurybeoordeling bij sporten als turnen of kunstrijden. Aan de hand van een vragenlijst met 247 vragen verdeeld over 9 onderwerpen worden sterke en zwakke punten blootgelegd en subjectiviteit voor een belangrijk deel uitgesloten. De kwantitatieve analyse wordt door onze experts voorzien van toelichting en verbetervoorstellen. Vervolgens bepalen we samen hoe deze verbetervoorstellen het best doorgevoerd kunnen worden. 


Resultaat review en verbetervoorstellen

Na het uitvoeren van alle tests en analyses worden de patronen in de gebruikerservaring opgespoord, naar boven gebracht en worden verbetervoorstellen gedaan. Deze voorstellen richten zich op het verbeteren van de website of applicatie om daarmee de vastgestelde doelen te realiseren. 
 
Als er behoefte is om verder de data in te duiken, kan dat in de vorm van onze dienst Conversie Optimalisatie. Wil je juist weten hoe daadwerkelijke gebruikers je website of applicatie gebruiken? Lees dan verder bij onze dienst Gebruikersonderzoek


Duur:
10 dagen

Floris Lovink
071 – 576 13 23
floris@swis.nl

Foto van Floris van SWIS

Wil je meer informatie over deze dienst?

We denken graag met je mee! Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.